26 Superfoods die je zou moeten eten

Soms is het uitkiezen van de juiste voeding lastig. Om voldoende voedingstoffen binnenkrijgen is het aan te raden om gevarieerd te eten. Wat zijn nu de superfoods met de super krachten en is het wel zo dat ze gezond zijn voor ons? Hieronder is een boodschappenlijstje gemaakt met 26 superfoods die enorm veel vitamines, mineralen en antioxidanten bevatten.

26 Superfoods in je boodschappenmandje

  • Blauwe bessen
  • Boerenkool
  • Watermeloen
  • Chia
  • Havermout
  • Pistachenoten
  • Groene Thee
  • Cranberries
  • Linzen
  • Pompoen
  • Yoghurt en Kefir
  • Quinoa
  • Broccoli
  • Aardbeien
  • Zalm
  • Spinazie
  • Eieren
  • Amandelen
  • Gember
  • Bieten
  • Bonen
  • Appel
  • Knoflook
  • Bloemkool
  • Prei
  • Frambozen
Jumbo

Blauwe bessen

Blauwe bessen staan ​​bekend omdat ze veroudering helpen tegen te gaan. Ze blijken enorm voedzaam te zijn. Deze vrucht wordt ook steeds populairder, want ze bevatten veel vezels, vitamine C en kanker bestrijdende stoffen. Een onderzoek uit 2010 ontdekte dat blauwe bessen zelfs het geheugen kunnen verbeteren! Ze zijn een van de vruchten die de hoogste waardes heeft van antioxidant. Dit kan hartaandoening helpen voorkomen. Bosbessen helpen ook met het regulieren van de bloedsuikerspiegel. Ook zijn ze gezond voor je ogen. Blauwe bessen bevatten erg weinig calorieën en koolhydraten

Boerenkool

Boerenkool is een geweldige bron van calcium, vitamine C, magnesium, fosfor en kalium. De boerenkool is heel erg betaalbaar. En je kunt deze in veel meer gerechten gebruiken dan wat je misschien nu gewend bent. Dus hij is niet alleen geschikt voor onze Boerenkool stamppot maar kan ook worden gebruikt als een salade basis, dus gewoon in je salade en je kunt deze groene kool ook gebruiken in je smoothie.

Watermeloen

Hoog in vitamine A en C en laag in suikergehalte. Dit lijkt de perfecte caloriearme snack. Vooral heerlijk in de zomer. Blijkbaar helpt de watermeloen om de bloeddruk te verlagen en het risico op hart- en vaatziekten te verminderen. Dit is niet alles Het lycopeengehalte in watermeloen is hoog. Dit betekent dat watermeloen kan helpen met het beschermen tegen UV-stralen.

Chia

Een enkele portie zaden is een geweldige bron van vezels, eiwitten en omega-3-vetzuren. Ze hebben ook een hoog gehalte aan antioxidanten en kunnen helpen bij het bestrijden van vrije radicalen.

Havermout

Havermout bevat veel antioxidanten, vezels en veel andere voedingsstoffen. Het kan helpen het cholesterolgehalte te verlagen, de spijsvertering te bevorderen en zelfs het metabolisme te verbeteren.

Pistachenoten

Pistachenoten bevatten veel eiwitten en vezels. Ze zijn ook een van de noten die het hoogste gehalte aan B6 bevat. Ze zijn ook rijk aan antioxidanten en kunnen het risico op hypertensie, diabetes en andere ontstekingsaandoeningen verminderen.

Groene thee

Wat is toch het geheim van dit drankje? Groene thee wordt al eeuwenlang gebruikt. Het wordt al eeuwen gebruikt van kanker tot hartaandoeningen te helpen voorkomen. Antioxidanten is het geheim van de groene thee! De groene thee helpt om onregelmatige celgroei te vertragen.

Cranberries

Cranberries hebben een veel gezondheidsvoordelen. Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van mensen die blaasontsteking hadden dat er dan werd geadviseerd om cranberries te eten. Ze zouden ook het risico op hartaandoeningen kunnen verminderen en de mondgezondheid kunnen verbeteren. Er wordt nog volop onderzoek gedaan of ze ook kankercellen kunnen verhelpen te verminderen.

Linzen

Linzen bevatten veel eiwitten en ijzer. Ze zijn goedkoop. Bij bloedarmoede worden linzen aanbevolen om te eten. Verder zitten ze boordevol vezels waardoor je een vol gevoel hebt als je ze eet. Je kunt linzen goed verwerken in soep, salades en bijgerechten.

Pompoen

Pompoenen zitten boordevol gezonde antioxidanten en vitamines. De belangrijkste voedingsstof hier is bètacaroteen. Bètacaroteen staat bekend om zijn immuun versterkende eigenschappen. Bètacaroteen kan sommige oogaandoeningen verhelpen. Een heerlijke pompoensoep of frietjes van pompoen zijn zeker aan te raden!

Yoghurt en Kefir

Yoghurt is de dikkere, romigere neef van kefir. Zij zitten boordevol probiotica. Ze helpen de spijsvertering en bevorderen en zorgen voor een gezonde darmflora. Bovendien is het een eiwitrijke snack en vervanging voor de zure room, roomkaas en mayo.

Quinoa

Quinoa is een van de weinige graan- of zaadachtige voedingsmiddelen die alle negen essentiële aminozuren levert. Het is ook een eiwit-krachtpatser – 8,14 gram per portie van 1 kopje om precies te zijn! Trouwens, het heeft een heerlijke nootachtige smaak die goed werkt in soepen en salades.

Broccoli

Deze magere, gemene, groente zit boordevol vitamines, mineralen, ziektebestrijdende stoffen en vezels. Het heeft ook nog eens een hoog gehalte aan vitamine C, calcium, kalium en fosfor.

Bonen

Hoog in eiwitten en laag in cholesterol. Bonen kunnen een gezonde draai aan elk gerecht geven. Ze zitten ook boordevol vezels, foliumzuur en magnesium. Peulvruchten (zoals bonen) kunnen daadwerkelijk kunnen helpen het cholesterol te verlagen en het risico op kanker te verminderen.

Aardbeien

Met slechts één handje per dag voldoe je aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van vitamine C. Deze voedingsstof helpt je immuunsysteem goed te helpen functioneren en kan bepaalde soorten kanker voorkomen. Aardbeien kun je zo eten of lekker verwerken in een dessert. Ook is het tegenwoordig populair om aardbeien te verwerken in salades. Heb je wel eens je eigen aardbeien-jam gemaakt. Dit is zo eenvoudig en kun je ook nog eens suikervrij maken. Heerlijk als ontbijt!

Zalm

Over zalm kunnen we hele boeken schrijven hoe gezond zalm wel niet is. Deze gezonde vis zit boordevol eiwitten en een gezonde dosis omega-3 vetzuren. Er zijn ook heel wat onderzoeken naar zalm gedaan. Hierbij wordt gezegd dat zalm het risico op hartaandoeningen en borstkanker kan verminderen. Er is ook een kans dat het pijn en ontsteking kan verminderen bij mensen met reumatoïde artritis. Er zijn heerlijke simpele recepten te vinden hoe je zalm kunt verwerken in je recepten. Ook heerlijk om zalm in een gezonde salade te eten.

Gember

Gember heeft veel gezondheidsvoordelen.. Het helpt bij misselijkheid en als remedie tegen ochtendmisselijkheid. Gember kan ook worden gebruikt om de bloedsuikerspiegel te verlagen, wat goed nieuws is voor mensen met diabetes. Zelf pers ik gember. Deze bewaar ik in piepkleine potjes (je weet wel de potjes van sambal van de chinees) Laat de avond van te voren een potje ontdooien. De volgende ochtend na het ontwaken sla ik zo’n potje achterover. Dit boost je immuunsysteem, verminderd ontstekingen en maagklachten.

Spinazie

Over spinazie raak je niet uitgepraat. Het zit vol antioxidanten, ontstekingsremmers en vitamines die de gezondheid van de botten versterken. Een portie rauwe spinazie van 100 gram voldoet aan bijna 10 procent van je ADH aan calcium. Het is ook een eersteklas vitamine K-bron, wat betekent dat het ook je risico op osteoporose kan verminderen. Natuurlijk kun je spinazie eten als groenten die je kookt. Maar denk ook eens om deze toe te voegen aan je smoothie. Maar ook rauw is deze te verwerken in de sla en salade. Mijn man houdt absoluut niet van spinazie. Hij herkent deze nooit in de sla. Met een dressing smult hij hier regelmatig van. (niet verder vertellen)

Eieren

Een hele goedkopen eiwitbron boordevol voedingsstoffen. Eieren zijn erg calorie-arm. Een groot ei heeft ongeveer 70 calorieën en biedt 6 gram eiwit. Eieren zijn ook een geweldige bron van omega-3-vetzuren, die essentieel zijn voor een normale lichaamsfunctie en een gezond hart. Volg je een keto dieet? Daar passen ze fantastisch bij.

Amandelen

Ontzettend voedzaam zijn amandelen. Ze passen prima in een dieet. Ze zijn koolhydraatarm. Bevatten veel vezels, eiwitten. Een klein handje amandelen bevatten 3,54 gram vezels, 5,01 gram eiwit en 6,12 gram koolhydraten. Ze bevatten een flinke dosis van kalium, calcium, vitamine E, magnesium en ijzer. Amandelen zijn ook goed voor de huid en haar. Hier wordt ook amandelolie van gemaakt wat ontzettend goed werkt.

Bieten

Bieten zijn echt geweldig Ze bevatten vitamines, mineralen en antioxidanten die kunnen helpen bij het bestrijden van ziekten en het stimuleren van een gezond immuunsysteem. Sommige studies hebben aangetoond dat betalains (het paarse pigment dat bieten hun kenmerkende paarsachtige kleur geeft) kanker en andere ziekten kan helpen voorkomen. Ik gebruik wat bietenpoeder in mijn smoothie, yoghurt en jus.

Appel

Appels zijn betaalbaar en super veelzijdig. Appels zijn caloriearm en bevatten veel belangrijke voedingsstoffen. Het verhogen van de inname van appels is in verband gebracht met een verminderd risico op hart- en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker, diabetes en astma.

Knoflook

Het kan niet alleen je adem veranderen, maar knoflook werkt ook bloeddruk verlagend. Ook kan knoflook ontstekingen te verminderen. Het heeft ook enkele antischimmel-eigenschappen waardoor het een natuurlijke remedie tegen schimmelinfecties kunnen maken. Lust je geen knoflook dan zijn knoflook-capsules echt aan te bevelen.

Bloemkool

Bloemkool is een geweldige bron van choline die kan helpen bij spierbeweging, geheugen en slaap. Het heeft ook vitamine K, dat de calciumopname kan verbeteren en botten kan helpen versterken. Bloemkool bevat indol-3-carbinol (I3C), een antioxidant die in verband is gebracht met een verminderd risico op reproductieve kankers en borstkanker.

Prei

Familie van de ui. Deze zit vol met pectische polysachariden. Deze stof heeft uitstekende voordelen voor je immuunsysteem. Bij sommige onderzoeken komt naar voren dat prei het spijsverteringsstelsel kan helpen beschermen tegen maag- en maagkanker. Maar we hebben meer onderzoek nodig om deze voordelen te bewijzen.

Framboos

Frambozen zijn waren vitamine-bommen. Ze bevatten vitamine C, K, E, A en B6 Maar ook minderalen zoals kalium, fosfor, calcium en zink. Heb je last van je menstruatie? Zet eens thee van frambozenblaadjes. Framboos draagt bij tot een normale en regelmatige menstruatie en ondersteunt de spijsvertering

De kracht van bramen voor je gezondheid 

Laat de volgende struik bramen die je ziet niet verloren gaan. Denk aan alle gezondheidsvoordelen die deze heerlijke vruchten je lichaam kunnen bieden! Van boordevol vitaminen en mineralen tot krachtige antioxidanten, bramen zijn een echt super voeding. Dus als je de volgende keer een natuurwandeling maakt, maak dan gebruik van de wilde bramenstruiken die je tegenkomt en geniet van een snack die je lichaam goed doet.

Lees verder

Waarom watermeloen eten goed voor je is 

Watermeloen is een van de meest verfrissende en dorstlessende vruchten, perfect voor warme zomerdagen. Het bevat niet alleen weinig calorieën en vet, maar watermeloen is ook rijk aan vezels en eiwitten, waardoor het een geweldige snack is voor iedereen die gezonder wil eten. Dus de volgende keer op zoek bent naar een gezonde snack, grijp dan naar sappige watermeloen!

Lees verder

Hoe je je lichaam kunt ontgiften

Ben je klaar om je energiek en verjongd te voelen? Detoxen is een geweldige manier om de opeenhoping van gifstoffen in je lichaam te verwijderen, je immuunsysteem nieuw leven in te blazen en gezonde gewoonten te stimuleren. Het eten van meer vers fruit en groenten kan deze reiniging ondersteunen en tegelijkertijd essentiële voedingsstoffen leveren zoals vitaminen, mineralen en antioxidanten die nodig zijn voor een optimale gezondheid. In deze blogpost bespreken we de basisprincipes van een succesvolle detox met uitsluitend natuurlijke bronnen zoals fruit en groenten, evenals enkele tips over hoe je deze voedzame superfoods in je dagelijkse dieet kunt opnemen.

Lees verder

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.