https://ui.awin.com/export-promotions/942789/190c1cd677b7acf4af06e790d67aaa35 https://ui.awin.com/export-promotions/942789/190c1cd677b7acf4af06e790d67aaa35?downloadType=csv&promotionType=&categoryIds=®ionIds=&advertiserIds=&membershipStatus=joined&promotionStatus=

Stress managen

26 Tips

We hebben het allemaal wel eens: stress. Sommige mensen ervaren meer stress dan andere, maar stress is nu eenmaal een belangrijk onderdeel van ons leven. Hoe kun je stress zo goed mogelijk managen? Wat doet stress met je lichaam en geest? Is stress slecht voor je? Kun je langdurige stress krijgen van stress of kan dit leiden tot burn-out? In deze blogpost bespreken we hoe je stress het beste te managen is op 26 manieren

We kunnen stress overal vandaan halen: van werk tot relaties, van geldzorgen tot ziekte. Sommige mensen ervaren meer stress dan andere.

Hoe weet je of je stress hebt

We ervaren allemaal stress. Het is een natuurlijke reactie op moeilijke situaties, maar als het te veel wordt dan heb je misschien hulp nodig om je lichaam en geest te laten ophouden te reageren alsof deze ongezonde toestand permanent is in plaats van tijdelijk
Om niet overmand te worden door je emoties of je geestestoestand in tijden waarin er grote druk van verschillende kanten komt, zoals deadlines op het werk; familiekwesties enz. kan men symptomen vertonen door ofwel lichamelijke beweging.

Je lichaam heeft je nodig!

Je lichaam heeft je nodig! Zelfs de kleinste pijntjes zijn signalen van je kern dat er iets niet in orde is. Als het bijvoorbeeld voelt alsof er te veel of te weinig rust is; als we deze klachten negeren reageert ons lichaam door af en toe kleinere symptomen af te geven, zoals lichte nekpijn en/of opgezwollen buikmassa’s – maar vaak steken mensen hun kop gewoon in het zand in de hoop dat ze vanzelf weggaan zonder zich te storen aan wat mogelijk gemakkelijk (en snel) opgelost kan worden.

Lichamelijke stresssymptomen kunnen zijn:

  • Verhoging van de hartslag
  • Pijnlijke schouders en pijnlijke nek
  • Hoofdpijn
  • Te veel roken
  • Te veel eten
  • Te veel drinken
  • Vermoeidheid
  • Misselijkheid
  • Duizelig
  • Rugpijn
  • Gespannen spieren
  • Hoog in je adem
  • Hoge bloeddruk
  • last van je maag
  • Oorsuizen
  • Gespannen kaken of tandenknarsen
  • Onrustige benen
  • Slecht slapen
  • Overmatig zweten

Gevaren van stress

Het komt voor door stressvolle gebeurtenissen en ervaringen in je leven. Hoewel stress op zich niet per se schadelijk of gevaarlijk is, kan langdurige stress wel leiden door een slechte gezondheid.

Stress kan ervoor zorgen dat je lichaam in een staat van alarm komt. Je hartslag gaat omhoog, je bloeddruk stijgt en de ademhaling versnelt. Dit is allemaal bedoeld om je te beschermen tegen gevaar. Als dit lang aanhoudt, dan raakt je lichaam overbelast en ontstaat er stress. Als je onder stress staat, kan het voelen alsof alles in elkaar stort. Misschien weet je niet hoe je met de situatie om moet gaan of wil je gewoon even ontsnappen aan je problemen – hoe dan ook leidt dit tot burnout als je er niets aan doet, wat vreselijke gevolgen heeft voor zowel onszelf als voor je omgeving! Hoe eerder we manieren vinden om effectief met onze symptomen om te gaan zonder te ver buiten de gebruikelijke grenzen te gaan (d.w.z. vrij nemen), hoe groter de kans dat we toekomstige complicaties kunnen vermijden. Deze symptomen geven aan dat het tijd is voor actie! Er zijn verschillende manieren waarop je direct kunt ingrijpen:

Hoe kun je je stress managen?

Merk je dat je steeds slechter gaat reageren op bepaalde gebeurtenissen die je zelf niet in de hand lijkt te hebben. Probeer ten alle tijden rustig te blijven. Is het niet voor een ander, dan toch zeker voor jezelf door:

  1. Breng orde in je leven. Zorg dat je je goed gaat voelen met jezelf en dat het leven dat je leidt bij je past
  2. Maak een lijst met alles wat je nog moet doen (een takenlijstje) Probeer dit lijstje volledig in te vullen. Je zult merken dat je je direct productiever voelt.
  3. Zorg voor doelen in je leven. Ga er serieus over na denken wat je wilt.
  4. Plan een vakantie. Dit hoeft niet duur of ver weg te zijn. Kom even ergens in een andere omgeving op adem
  5. Plan iets om naar uit te kijken
  6. Bedenk hoe je je werkstress kunt verminderen
  7. Praat met iemand
  8. Plan dagelijks een uurtje in waarin je alleen maar aan jezelf denkt en dingen doet die je wel leuk vindt. Bekijk hierbij ook of er takenSta regelmatig even stil bij wat je doet en waarom je het doet. Zo voorkom je dat je in een stressvolle situatie overspannen raakt.
  9. Schrijf dagelijks een dingen op over alles wat op dat moment door je hoofd gaat, dit geeft structuur aan de dag én helpt bij het verwerken van stressvolle gebeurtenissen.
  10. Zorg ervoor dat je voldoende slaapt, want uitgeruste mensen zijn minder gestrest dan degene die laat naar bed gaan of niet goed kunnen slapen
  11. Schrijf eens op wat er goed is in je leven. Waar ben je dankbaar voor
  12. Sta regelmatig stil bij wat er goed gaat.
  13. Bedenk wat je kunt doen om je werkstress te verminderen
  14. Doe iets creatiefs, zoals schilderen of tekenen
  15. Lees een goed boek of luister naar rustgevende muziek
  16. Verbeter je voeding zorg dat deze voedzaam en gevarieerd is.
  17. Laat je gevoelens van woede en frustratie los. Zeg deze hardop of schreeuw ze uit (schreeuwen als je alleen bent)
  18. Neem tijd voor jezelf in plaats alleen maar tijd bezig te zijn met anderen
  19. Plan je dag met voldoende pauzes erin en neem de tijd voor ontspanning
  20. Leer “Nee” te zeggen
  21. Sta op tijd op zodat je niet moet haasten.
  22. Begin je dag met een heerlijke ontspannen douche
  23. Doe moeilijke dingen eerst
  24. wees positief in wat je doet
  25. Stop met pleasen van anderen.
  26. Zoek leuke vrienden en vriendinnen op

Wanneer moet je hulp inschakelen?

Hoe weet je of het tijd is om professionele hulp te zoeken voor je stress symptomen? Natuurlijk hangt dat voor een deel af van wat er met de situatie aan de hand is, maar er zijn zeker richtlijnen die gegeven kunnen worden
Als deze problemen al enkele weken of maanden aan de gang zijn en ze worden erger; dan zou het misschien goed zijn om therapie te zoeken voor iemand als jij, die dagelijks worstelt met hectische werkroosters die weinig ruimte over laten om weer rustig adem te kunnen halen voor hij elke morgen weer op eigen benen staat, alleen hopend dat het vandaag niet helemaal zal worden.

Ziek worden op vakantie

Heb je het gevoel dat je altijd ziek wordt als je op vakantie gaat? Je bent niet de enige. Het blijkt dat daar een reden voor is: ons lichaam is eigenlijk vatbaarder om ziek te worden als we op vakantie zijn. Dit komt omdat we meestal actiever zijn en veel overtollige energie hebben, wat ons immuunsysteem uit balans brengt.

In deze blogpost gaan we na waarom dit gebeurt en bespreken we enkele tips om te voorkomen dat je ziek wordt op vakantie!

Lees verder

Stedentrip Valencia

Stel je voor dat je door eeuwenoude geplaveide straten loopt, omzoomd met prachtige architectuur, en dan stopt om te genieten van een heerlijk paella diner op een charmant terras met uitzicht op de Middellandse Zee. Klinkt dat niet als een paradijs? Maak je dromen werkelijkheid door vandaag nog je vakantie naar Valencia te boeken.

Lees verder

Bijgeloof

Bijgeloof zijn overtuigingen die al eeuwenlang bestaan. Ze zijn terug te voeren op verschillende culturen en hebben, afhankelijk van de persoon, verschillende betekenissen en doeleinden.

Lees verder

Hoe te kiezen voor een leven met meer energie

We weten allemaal hoe het voelt als we niet genoeg energie hebben. Je bent moe, je geest is wazig, en alles is een strijd. En hoewel het niet altijd makkelijk is om meer energie te krijgen, zijn er wel degelijk dingen die je kunt doen om het proces te versnellen. Dus als je je uitgeput voelt en een snelle oppepper nodig hebt, lees dan verder voor wat tips over hoe je snel meer energie krijgt!

Lees verder

Samenzweringstheorieën

Heb je wel eens het gevoel dat je gecontroleerd wordt door iets of iemand die je niet kunt zien? Dat er een verborgen kracht aan het werk is, die gebeurtenissen manipuleert en de wereld om je heen beheerst? Als dat zo is, geloof je misschien in samenzweringstheorieën.

Lees verder

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.