Stress managen

26 Tips

We hebben het allemaal wel eens: stress. Sommige mensen ervaren meer stress dan andere, maar stress is nu eenmaal een belangrijk onderdeel van ons leven. Hoe kun je stress zo goed mogelijk managen? Wat doet stress met je lichaam en geest? Is stress slecht voor je? Kun je langdurige stress krijgen van stress of kan dit leiden tot burn-out? In deze blogpost bespreken we hoe je stress het beste te managen is op 26 manieren

We kunnen stress overal vandaan halen: van werk tot relaties, van geldzorgen tot ziekte. Sommige mensen ervaren meer stress dan andere.

Hoe weet je of je stress hebt

We ervaren allemaal stress. Het is een natuurlijke reactie op moeilijke situaties, maar als het te veel wordt dan heb je misschien hulp nodig om je lichaam en geest te laten ophouden te reageren alsof deze ongezonde toestand permanent is in plaats van tijdelijk
Om niet overmand te worden door je emoties of je geestestoestand in tijden waarin er grote druk van verschillende kanten komt, zoals deadlines op het werk; familiekwesties enz. kan men symptomen vertonen door ofwel lichamelijke beweging.

Je lichaam heeft je nodig!

Je lichaam heeft je nodig! Zelfs de kleinste pijntjes zijn signalen van je kern dat er iets niet in orde is. Als het bijvoorbeeld voelt alsof er te veel of te weinig rust is; als we deze klachten negeren reageert ons lichaam door af en toe kleinere symptomen af te geven, zoals lichte nekpijn en/of opgezwollen buikmassa’s – maar vaak steken mensen hun kop gewoon in het zand in de hoop dat ze vanzelf weggaan zonder zich te storen aan wat mogelijk gemakkelijk (en snel) opgelost kan worden.

Lichamelijke stresssymptomen kunnen zijn:

  • Verhoging van de hartslag
  • Pijnlijke schouders en pijnlijke nek
  • Hoofdpijn
  • Te veel roken
  • Te veel eten
  • Te veel drinken
  • Vermoeidheid
  • Misselijkheid
  • Duizelig
  • Rugpijn
  • Gespannen spieren
  • Hoog in je adem
  • Hoge bloeddruk
  • last van je maag
  • Oorsuizen
  • Gespannen kaken of tandenknarsen
  • Onrustige benen
  • Slecht slapen
  • Overmatig zweten

Gevaren van stress

Het komt voor door stressvolle gebeurtenissen en ervaringen in je leven. Hoewel stress op zich niet per se schadelijk of gevaarlijk is, kan langdurige stress wel leiden door een slechte gezondheid.

Stress kan ervoor zorgen dat je lichaam in een staat van alarm komt. Je hartslag gaat omhoog, je bloeddruk stijgt en de ademhaling versnelt. Dit is allemaal bedoeld om je te beschermen tegen gevaar. Als dit lang aanhoudt, dan raakt je lichaam overbelast en ontstaat er stress. Als je onder stress staat, kan het voelen alsof alles in elkaar stort. Misschien weet je niet hoe je met de situatie om moet gaan of wil je gewoon even ontsnappen aan je problemen – hoe dan ook leidt dit tot burnout als je er niets aan doet, wat vreselijke gevolgen heeft voor zowel onszelf als voor je omgeving! Hoe eerder we manieren vinden om effectief met onze symptomen om te gaan zonder te ver buiten de gebruikelijke grenzen te gaan (d.w.z. vrij nemen), hoe groter de kans dat we toekomstige complicaties kunnen vermijden. Deze symptomen geven aan dat het tijd is voor actie! Er zijn verschillende manieren waarop je direct kunt ingrijpen:

Hoe kun je je stress managen?

Merk je dat je steeds slechter gaat reageren op bepaalde gebeurtenissen die je zelf niet in de hand lijkt te hebben. Probeer ten alle tijden rustig te blijven. Is het niet voor een ander, dan toch zeker voor jezelf door:

  1. Breng orde in je leven. Zorg dat je je goed gaat voelen met jezelf en dat het leven dat je leidt bij je past
  2. Maak een lijst met alles wat je nog moet doen (een takenlijstje) Probeer dit lijstje volledig in te vullen. Je zult merken dat je je direct productiever voelt.
  3. Zorg voor doelen in je leven. Ga er serieus over na denken wat je wilt.
  4. Plan een vakantie. Dit hoeft niet duur of ver weg te zijn. Kom even ergens in een andere omgeving op adem
  5. Plan iets om naar uit te kijken
  6. Bedenk hoe je je werkstress kunt verminderen
  7. Praat met iemand
  8. Plan dagelijks een uurtje in waarin je alleen maar aan jezelf denkt en dingen doet die je wel leuk vindt. Bekijk hierbij ook of er takenSta regelmatig even stil bij wat je doet en waarom je het doet. Zo voorkom je dat je in een stressvolle situatie overspannen raakt.
  9. Schrijf dagelijks een dingen op over alles wat op dat moment door je hoofd gaat, dit geeft structuur aan de dag én helpt bij het verwerken van stressvolle gebeurtenissen.
  10. Zorg ervoor dat je voldoende slaapt, want uitgeruste mensen zijn minder gestrest dan degene die laat naar bed gaan of niet goed kunnen slapen
  11. Schrijf eens op wat er goed is in je leven. Waar ben je dankbaar voor
  12. Sta regelmatig stil bij wat er goed gaat.
  13. Bedenk wat je kunt doen om je werkstress te verminderen
  14. Doe iets creatiefs, zoals schilderen of tekenen
  15. Lees een goed boek of luister naar rustgevende muziek
  16. Verbeter je voeding zorg dat deze voedzaam en gevarieerd is.
  17. Laat je gevoelens van woede en frustratie los. Zeg deze hardop of schreeuw ze uit (schreeuwen als je alleen bent)
  18. Neem tijd voor jezelf in plaats alleen maar tijd bezig te zijn met anderen
  19. Plan je dag met voldoende pauzes erin en neem de tijd voor ontspanning
  20. Leer “Nee” te zeggen
  21. Sta op tijd op zodat je niet moet haasten.
  22. Begin je dag met een heerlijke ontspannen douche
  23. Doe moeilijke dingen eerst
  24. wees positief in wat je doet
  25. Stop met pleasen van anderen.
  26. Zoek leuke vrienden en vriendinnen op

Wanneer moet je hulp inschakelen?

Hoe weet je of het tijd is om professionele hulp te zoeken voor je stress symptomen? Natuurlijk hangt dat voor een deel af van wat er met de situatie aan de hand is, maar er zijn zeker richtlijnen die gegeven kunnen worden
Als deze problemen al enkele weken of maanden aan de gang zijn en ze worden erger; dan zou het misschien goed zijn om therapie te zoeken voor iemand als jij, die dagelijks worstelt met hectische werkroosters die weinig ruimte over laten om weer rustig adem te kunnen halen voor hij elke morgen weer op eigen benen staat, alleen hopend dat het vandaag niet helemaal zal worden.

De kracht van bramen voor je gezondheid 

Laat de volgende struik bramen die je ziet niet verloren gaan. Denk aan alle gezondheidsvoordelen die deze heerlijke vruchten je lichaam kunnen bieden! Van boordevol vitaminen en mineralen tot krachtige antioxidanten, bramen zijn een echt super voeding. Dus als je de volgende keer een natuurwandeling maakt, maak dan gebruik van de wilde bramenstruiken die je tegenkomt en geniet van een snack die je lichaam goed doet.

Lees verder

Waarom watermeloen eten goed voor je is 

Watermeloen is een van de meest verfrissende en dorstlessende vruchten, perfect voor warme zomerdagen. Het bevat niet alleen weinig calorieën en vet, maar watermeloen is ook rijk aan vezels en eiwitten, waardoor het een geweldige snack is voor iedereen die gezonder wil eten. Dus de volgende keer op zoek bent naar een gezonde snack, grijp dan naar sappige watermeloen!

Lees verder

Hoe je je lichaam kunt ontgiften

Ben je klaar om je energiek en verjongd te voelen? Detoxen is een geweldige manier om de opeenhoping van gifstoffen in je lichaam te verwijderen, je immuunsysteem nieuw leven in te blazen en gezonde gewoonten te stimuleren. Het eten van meer vers fruit en groenten kan deze reiniging ondersteunen en tegelijkertijd essentiële voedingsstoffen leveren zoals vitaminen, mineralen en antioxidanten die nodig zijn voor een optimale gezondheid. In deze blogpost bespreken we de basisprincipes van een succesvolle detox met uitsluitend natuurlijke bronnen zoals fruit en groenten, evenals enkele tips over hoe je deze voedzame superfoods in je dagelijkse dieet kunt opnemen.

Lees verder

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.