7 manieren om met kritiek om te gaan

Hoe ga je met kritiek om. Niemand vindt het leuk om kritiek te krijgen, maar het is iets waar we allemaal op een bepaald moment in ons leven mee te maken krijgen. Of het nu gaat om feedback op een werkproject of opmerkingen van een geliefde, kritiek kan moeilijk te verkroppen zijn. Maar er zijn een paar dingen die je kunt doen om het wat gemakkelijker te maken. Als je met kritiek omgaat, is het belangrijk te onthouden dat het niet over jou gaat. De persoon heeft kritiek op iets wat hij in de wereld ziet, niet op iets over jou specifiek. Dit kan moeilijk te onthouden zijn als de kritiek op jou persoonlijk gericht is, maar probeer positief te blijven en concentreer je op de dingen die je kunt veranderen.

Het kan ook helpen om te begrijpen waarom de persoon kritisch is. Vaak zijn mensen kritisch omdat ze proberen te helpen. Ze zien misschien potentiële problemen of verbeterpunten, en ze willen dat je succes hebt. Andere keren kunnen mensen kritisch zijn omdat ze ongelukkig of jaloers zijn op iets in hun eigen leven.

Probeer in beide gevallen de kritiek niet te serieus te nemen. Het is belangrijk om opbouwende kritiek te kunnen verdragen, maar je moet je er niet door laten neerhalen. Onthoud dat je de baas bent over je eigen leven en dat je ervoor kunt kiezen de haters te negeren. Blijf positief en richt je op je doelen!

Tips om met kritiek om te gaan:

1. Vat het niet persoonlijk op

Probeer de kritiek te zien voor wat het is – opbouwende feedback die je kan helpen je te verbeteren. Van het te persoonlijk opvatten wordt je alleen maar boos en defensief.

2. Luister en leer

Ook al ben je het niet eens met de kritiek, probeer toch te luisteren naar wat de ander zegt. Ze kunnen een steekhoudend punt hebben waar je van kunt leren.

3. Reageer beleefd

Het kan verleidelijk zijn om uit te halen als je je aangevallen voelt, maar dit zal de situatie alleen maar erger maken. Probeer in plaats daarvan kalm en beleefd te reageren. Dit zal de spanning verdrijven en het gemakkelijker maken om het op te lossende kwestie.

4. Neem de tijd om na te denken

Kritiek kan moeilijk zijn om te horen, en het kan tijd kosten om alle feedback te verwerken. Gun jezelf wat tijd om te piekeren over wat er gezegd is en kijk of er iets is dat je wilt veranderen.

5. Erken je gevoelens

Het is natuurlijk om je defensief te voelen als je kritiek krijgt, maar probeer een stap terug te doen en te erkennen hoe je je voelt. Dit helpt je beter te begrijpen waarom de kritiek je stoort.

6. Zoek naar het goede in de kritiek

Zelfs als de kritiek overwegend negatief is, probeer er toch iets positiefs in te vinden. Misschien wees de criticus je op een tekortkoming waaraan je nu kunt werken om die te verhelpen.

7. Gebruik kritiek om je werk te verbeteren

Neem wat de criticus zei en gebruik het om je werk beter te maken. Onthoud dat kritiek een waardevol hulpmiddel voor groei kan zijn.

Is het bedoeld als goede bedoeling?

Je kunt deze lijst gebruiken als een manier om te bepalen of een criticus je probeert te helpen of kwaad te doen.

Ga mensen uit de weg die jou negatief bekritiseren. Het is triest maar waar: sommige mensen gedijen op het afbreken van anderen. Als je een patroon van negatieve kritiek opmerkt rond dezelfde mensen, is het misschien tijd om vaarwel tegen ze te zeggen.. Ja, zelfs als zij de mensen zijn die het dichtst bij u staan. Laat deze mensen niet over je heen lopen. Deze mensen bestrijden uit je leven kan een grote opluchting geven.

Een onderzoek uit 2017 toonde aan dat mensen die op het werk “destructieve kritiek” kregen, meer ervaren stress op de werkplek rapporteerden. Dat is niet zo gek, want als je de hele tijd te horen krijgt wat je niet goed doet, zonder iets positiefs te noemen, dan kan dit erg schadelijk voor je zijn. Dus filter altijd uit of de persoon die kritiek heeft wel goede bedoelingen met je heeft. Dan pas heeft hij het recht om jou (misschien zelfs ongevraagd?) kritiek te leveren.

De kracht van bramen voor je gezondheid 

Laat de volgende struik bramen die je ziet niet verloren gaan. Denk aan alle gezondheidsvoordelen die deze heerlijke vruchten je lichaam kunnen bieden! Van boordevol vitaminen en mineralen tot krachtige antioxidanten, bramen zijn een echt super voeding. Dus als je de volgende keer een natuurwandeling maakt, maak dan gebruik van de wilde bramenstruiken die je tegenkomt en geniet van een snack die je lichaam goed doet.

Lees verder

Waarom watermeloen eten goed voor je is 

Watermeloen is een van de meest verfrissende en dorstlessende vruchten, perfect voor warme zomerdagen. Het bevat niet alleen weinig calorieën en vet, maar watermeloen is ook rijk aan vezels en eiwitten, waardoor het een geweldige snack is voor iedereen die gezonder wil eten. Dus de volgende keer op zoek bent naar een gezonde snack, grijp dan naar sappige watermeloen!

Lees verder

Hoe je je lichaam kunt ontgiften

Ben je klaar om je energiek en verjongd te voelen? Detoxen is een geweldige manier om de opeenhoping van gifstoffen in je lichaam te verwijderen, je immuunsysteem nieuw leven in te blazen en gezonde gewoonten te stimuleren. Het eten van meer vers fruit en groenten kan deze reiniging ondersteunen en tegelijkertijd essentiële voedingsstoffen leveren zoals vitaminen, mineralen en antioxidanten die nodig zijn voor een optimale gezondheid. In deze blogpost bespreken we de basisprincipes van een succesvolle detox met uitsluitend natuurlijke bronnen zoals fruit en groenten, evenals enkele tips over hoe je deze voedzame superfoods in je dagelijkse dieet kunt opnemen.

Lees verder

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.