Afvallen met de 80/20 regel

Hoe werkt dit?

Het blijkt nog steeds dat afvallen een lastig en waarschijnlijk zal dit zo blijven of er moet ooit een magische pil uitgevonden worden. Want iedereen die ooit heeft geprobeerd om kilo’s kwijt te raken, weet hoe moeilijk het is om favoriete voedingsmiddelen op te geven. Een streng dieet volgen is meestal niet vol te houden. Iedere jaar in januari gaan mensen zich voornemen om af te vallen. Het is aangetoond dat dit minimaal een paar weken wordt volgehouden. Na deze paar weken zitten er soms juist meer kilo’s aan en zo komen we vaak in een visuele cirkel terecht van het ene dieet na het andere. Zonder resultaten. Het woord dieet geeft vaak het gevoel dat je honger moet lijden, niks meer mogen eten. Dit lijdt naar helemaal niets. Daarom moet er iets worden verzonnen met een soort beloning en dat je niet hoeft honger te lijden. Hier bij Jo-Happy gaan we voor een gezond maar zeker gelukkig leven, daarom onderzochten de 80/20 regel, een voedingsidee.

Beloning voor je gezond eten

Het 80/20 dieet. Je eet voor 80% gezonde voeding en voor 20% eet je volgens je je “oude gewoonte”. Het belangrijkste is dat die 80% dan ook echt heel gezond is en je beloning wordt dan de overige 20% (en natuurlijk mag dit ook gezond zijn, als het maar lekker is), want wij denken dat je beloond moet worden. Want je beperking gaat anders je valkuil zijn. De beperking gaat ervoor zorgen dat het afvallen niet lukt, want dit hou je niet voor de volle 100% vol. Stel dat je voor 100% gaat lijnen en je moet die 100% heel je leven lang vol gaan houden? Wat voor leven heb je dan? Daarom die 20% fun en plezier met het eten. (goede deal toch?)

Als je te streng gaat diëten dan ga je hele voedingsgroepen uitsluiten. Je gaat deze missen, hierdoor voel je je zielig of beperkt waardoor je waarschijnlijk uiteindelijk een verkeerde slag gaat maken naar de verkeerde kant: naar 100% “slecht eten”. Je mag gewoon af en toe je frietjes, of je chocolade of dat ijsje eten. Zolang je maar voor 80% gezond eet.

Alles met mate en niet te

Je hoort heel vaak: “overal waar TE voor staat is niet goed”. Dat is ook wel zo, maar het is vaak moeilijk voor ons om maat te houden. Met afvallen is het, voer de 80/20-regel in en je eet 80 procent van de tijd gezond en geniet 20 procent van de tijd. Klinkt geweldig, toch? Sterker nog, het is blijkbaar een legitieme mentaliteit om je aan te passen om in vorm te komen. Nog wel even: sommige mensen gebruiken de 80/20-regel om aan te geven dat gewichtsverlies 80 procent is door goed te eten en 20 procent te sporten, maar daar gaat het hier niet over. Dit gaat nu over het gezonde eten en soms gewoon eens lekker eten wat je wilt. En natuurlijk als je wilt bewegen of sporten, doen!

Gaat het werken?

Werkt het?
“Ik denk dat een 80/20-plan een geweldige aanpak is”, vertelde de erkende, geregistreerde diëtist aan Jo-Happy, omdat met eigen wilskracht het vaak te moeilijk is om het vol te houden en het vervolgens snel wordt opgegeven. Voor mijn patienten die echt moeten afvallen adviseren we meestal 90/10 verdeling.

Wat ga ik eten om af te vallen?

Ga vooral voor groenten, magere eiwitten fruit en volle granen. Door vezels binnen te krijgen en voldoende water te drinken ga je een vol gevoel krijgen. Afvallen draait het om het verbranden van meer calorieën dan dat je verbruikt. Dus let ook op je portiegrootte. Probeer deze van lieverlee kleiner te maken. Schaf een app aan die je kan helpen om uit te rekenen hoeveel calorieën je nodig hebt om af te vallen. .

Voorgestelde compatibele voedingsmiddelen voor de gezonde 80 procent van je voeding:

  • Geheel of plantaardig voedsel (zoals fruit en groenten)
  • Magere dierlijke eiwitten
  • Zeevruchten rijk aan omega-3 vetzuren
  • Volkoren
  • Magere zuivel
  • Enkelvoudig onverzadigde vetten uit noten, zaden en olijfolie

Hoe weet je nu of je niet teveel eet

Volg een weekschema en eet gezonde voeding waar je gelukkig van wordt en die voedzaam zijn. Probeer de 80/20 regel gewoon eens uit, misschien dat het je bevalt. Volg de eerste paar dagen je calorie-inname nauwlettend door deze, zoals eerder beschreven, te registreren. Dit geeft je een basislijn van het aantal calorieën dat je per dag en in de loop van een week binnenkrijgt. Beide goed om te weten, omdat je op sommige dagen meer of minder kunt eten dan op andere.

Van daaruit kunt je beslissen hoe u je je percentage gaat splitsen. Je kunt berekenen hoeveel specifieke calorieën 80 procent van je dagelijkse of wekelijkse inname uitmaken. Of optellen hoeveel maaltijden en snacks 80 procent uitmaken van wat je in totaal eet. Al het andere dat je eet valt dan in de resterende 20 procent.

Het maakt blijkbaar verder niet uit of je deze regel iedere dag toepast of dat je bijvoorbeeld zegt: Bepaalde dagen gezond en andere minder gezond (zoals 5 dagen gezond en de andere 2 minder gezond, de weekenden bijvoorbeeld. Hoe dan ook, je bent onderhevig aan de voordelen en valkuilen van deze benadering van eten.

80 20 regel blij met dieet

De valkuilen van de 80/20 regel

Maar pas op er zijn valkuilen waardoor deze regel niet of minder zal werken:

Je eet teveel gezonde voeding:

Je eet teveel (van goede voeding) Onthoud dat gewichtsverlies over het algemeen alleen plaatsvindt wanneer je calorie-inname lager is dan je output. Als je jezelf volpropt met “gezond” voedsel, zou je net zoveel kunnen eten als wanneer je jezelf een bescheiden traktatie toestaat.

Je eet teveel minder gezonde voeding

Als je vijf dagen gezond eet, maar de andere twee dagen alleen maar junkfood, suikers, alcohol, dan ga je waarschijnlijk niet afvallen. Sterker nog je kan dan zelfs aankomen in gewicht. Je moet dit toch meer afwisselen met gezonde voeding.
Je verliest het totale plaatje uit het oog

Je verliest het totale plaatje uit het oog

Het gaat erom dat je wel minder moet gaan eten. Als je dagen alleen maar zit zou het ook verstandig zijn om iets aan beweging te gaan doen. En vergeet vooral niet dat je meer water moet gaan drinken.

Positief

Een ander positief aspect van het 80/20-dieet is dat het de angst wegneemt die we vaak voelen als we ons overgeven aan minder gezonde voeding zoals cupcakes, koekjes, ijs, frietjes, pizza en dergelijke. Het kan je helpen tegen een eetbui, omdat je geoorloofd mag zondigen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.