Afvallen met superfood chiazaad

Wil je afvallen dan mag het superfood chiazaad niet ontbreken. Dit superfood zorgt voor gewichtsverlies, lager bloedsuikerspiegel en gezonden darmen. Bij het afvallen moet je alles in balans houden. Hoeveel eiwitten je eet, maar ook het belang van voedingsvetten en vezels mogen niet vergeten worden. Of je nu probeert af te vallen, een chronische aandoening hebt of gewoon voor je gezondheid in het algemeen zorgt, vet en vezels zijn enorm belangrijke voedingsstoffen die we allemaal nodig hebben. Dit heb je nodig voor je algehele functioneren en te zorgen dat je in balans gewicht verliest. Chiazaad bevat beide namelijk het zorgt voor vet en vezels. Maar wat is nu precies chiazaad? Waar komt dit vandaan? Val je af van chiazaad of hoe kan dit zaad er voor zorgen dat ik afval? Is chiazaad gevaarlijk? Kan ik er teveel van eten? Hoe kan ik chiazaad het beste eten. Hier zoveel mogelijk antwoorden op al je vragen

Salvia Hispanica

Wat is chiazaad?

Chia, ook wel bekend als Salvia hispanica, is een plantensoort uit de lipbloemenfamilie, afkomstig uit Centraal- en Zuid-Mexico en Guatemala. Chia is een eenjarige plant van ongeveer 1 meter hoog. De plant beschikt over bladeren van 4-8 cm lang en 3-5 cm breed. En heeft mooie paarse -of witte- bloemen die in clusters aan het einde van de stengel zitten. Chia wordt geteeld voor het zaad. De zaadjes zijn misschien klein, maar ze hebben een krachtige voedingswaarde. Ze zitten boordevol antioxidanten, ijzer, fosfor, mangaan en calcium. Ook bevatten ze veel omega-3-vetzuren en onoplosbare vezels die je gezondheid op meer dan één manier ten goede komen.

Kan chiazaad ervoor zorgen dat ik afval?

Hoe chiazaden helpen bij gewichtsverlies? Als we praten over gewicht verliezen dan gaat het vaak over het aantal eiwitten wat eten. Dit is erg belangrijk, omdat eiwitten nodig zijn voor gezonde spieren en helpen om je hongerhormonen op afstand te houden. Door genoeg eiwitten te eten hebben we minder zin om teveel te eten omdat we er een vol gevoel van krijgen. Maar ook vezels en gezonde vetten zijn essentiële en moeten we zeker niet uit het oog verliezen. Chiazaad bestaat uit vezels. Vezels kunnen helpen om een ​​gezond gewicht te bereiken door de spijsvertering te verbeteren, de bloedsuikerspiegel onder controle te houden en de verzadiging te vergroten. Een betere spijsvertering leidt tot een gezond gewicht omdat we gifstoffen beter uit het lichaam kunnen verwijderen. Een lagere bloedsuikerspiegel zorgt ervoor dat extra glucose niet als vet wordt opgeslagen. Bovendien is aangetoond dat vezels de darmgezondheid verbeteren door de goede bacteriën in ons microbioom te voeden. In een gezond microbioom creëren goede darmbacteriën een ondoordringbare darmwand die de immuniteit verbetert door te voorkomen dat gifstoffen in de bloedbaan lekken. Vezels ondersteunen de krachtige, natuurlijke afweer van uw lichaam.

Waar kun je chiazaad kopen?

Biologische Chiazaad

Je kunt tegenwoordig chiazaad kopen bij alle supermarkten zoals Jumbo. Maar bijvoorbeeld ook de biologische bij Afvallen met Bregje

Omega 3 vetzuren in chiazaad

Andere belangrijke gezondheidsvoordelen is dat de omega-3-vetzuren in chiazaden je hersenen beschermen. Zelfs worden de zaden in verband gebracht met een lager risico op neurodegeneratieve ziekten en leeftijdsgebonden cognitieve achteruitgang. Maar de gezonde vetten van chiazaad kunnen je helpen om nog meer vet te verbranden. Omega-3’s hebben aangetoond dat ze ontstekingen, insulineresistentie en risicofactoren voor hartziekten verbeteren bij personen met het metabool syndroom, wat leidt tot een verminderd risico op obesitas. Ook blijkt dat het de gezondheid van het oog kan verbeteren. En wat chiazaden kunnen zijn de symptomen van depressie en angst helpen te bestrijden. Het zaadje dat bijna zilverachtig schittert is dus erg functioneel voor onze gezondheid.

Wat is de smaak van chiazaad?

Chiazaad heeft eigenlijk helemaal geen smaak waardoor dit ook weer makkelijk te verwerken is in je voeding. Je kunt deze overal voor gebruiken. Strooi ze alleen niet zomaar ergens in wat geen water bevat. Een bijkomstigheid van de zaden is dat ze water (melk, yoghurt of kwark) nodig hebben om uit te zetten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld door je ontbijtgranen, voeg ze toe aan je yoghurt. Bak je zelf je brood dan kun je deze zaden ook erg goed toevoegen.

Kan ik chiazaad iedere dag eten?

Ja, je kunt chiazaad erg makkelijk aan je voeding toevoegen en in je dagelijkse patroon verwerken. Maar het beste is om dit niet meer dan 1 tot 2 (3 tot 5 gram) eetlepels per dag te doen. Er zijn zeker wel nadelen aan teveel gebruik van chiazaad. Als je echt veel eet per dag dan kan het uiteindelijk leiden naar een verslaving. Chiazaad bevat veel stimuleren stoffen die goed voor de gezondheid zijn, maar (bij teveel) een licht verslavende werking kan hebben. Wat nog een bijwerking zou kunnen zijn is dat omdat ze veel vezels bevatten winderigheid, diarree, misselijk en een opgeblazen gevoel. Maar heb je last van verstoppingen dan kunnen de vezels van het chiazaad juist wel heel goed werken. Chiazaad kan dus goed zijn voor een goede stoelgang.

Kun je de zaden verhitten?

Ja dat kan! Je kunt ze verhitten in de oven of het fornuis. Ze passen goed bij allerlei broodjes en baksels. Maar bak je ze hoger dan 50 graden dan gaat wel de Omega 3 vetzuren verloren, wat jammer is.

Chiapudding

Chiapudding met vers fruit

Chiapudding wordt meestal gemaakt door de zaden in water of een plantaardige melk naar keuze te weken. Het is belangrijk om chiazaden te weken voordat je ze consumeert, omdat ze veel water opnemen en anders in je lichaam uitzetten. Je kunt ook chiazaden op ontbijtgranen strooien en ze aan yoghurt toevoegen, hoewel ze eerst weken de beste manier is om al hun voordelen te krijgen en het risico op gasvorming en een opgeblazen gevoel te verminderen. Chiapudding bestaat uit chiazaadjes die je een nacht lang in de koelkast hebt gezet, overnight. Net als bij havermout zwellen de zaadjes op, waardoor je meer volume krijgt. Dit zorgt ook voor het maagvullend effect. Je kunt het eten als nagerecht, ontbijt of gewoon als snack. Met de juiste ingrediënten maak je je chiapudding vegan, glutenvrij, paleo en keto-vriendelijk. Gebruik in dat geval amandelmelk of kokosmelk of havermelk.

Jam van Chiazaad

Je kunt een heerlijke jam maken met chiazaad. Je neemt bijvoorbeeld verse aardbeien en warm deze heel rustig op in een pannetje doe daar wat chiazaad bij en plaats deze daarna in de koelkast. Wil je geen suiker toevoegen dan is dit niet nodig. Je zou eventueel nog wat Sukrin kunnen toevoegen van Afvallen met Bregje Dit is een zoetstof zonder suiker en minimale koolhydraten.

De kracht van bramen voor je gezondheid 

Laat de volgende struik bramen die je ziet niet verloren gaan. Denk aan alle gezondheidsvoordelen die deze heerlijke vruchten je lichaam kunnen bieden! Van boordevol vitaminen en mineralen tot krachtige antioxidanten, bramen zijn een echt super voeding. Dus als je de volgende keer een natuurwandeling maakt, maak dan gebruik van de wilde bramenstruiken die je tegenkomt en geniet van een snack die je lichaam goed doet.

Lees verder

Waarom watermeloen eten goed voor je is 

Watermeloen is een van de meest verfrissende en dorstlessende vruchten, perfect voor warme zomerdagen. Het bevat niet alleen weinig calorieën en vet, maar watermeloen is ook rijk aan vezels en eiwitten, waardoor het een geweldige snack is voor iedereen die gezonder wil eten. Dus de volgende keer op zoek bent naar een gezonde snack, grijp dan naar sappige watermeloen!

Lees verder

Hoe je je lichaam kunt ontgiften

Ben je klaar om je energiek en verjongd te voelen? Detoxen is een geweldige manier om de opeenhoping van gifstoffen in je lichaam te verwijderen, je immuunsysteem nieuw leven in te blazen en gezonde gewoonten te stimuleren. Het eten van meer vers fruit en groenten kan deze reiniging ondersteunen en tegelijkertijd essentiële voedingsstoffen leveren zoals vitaminen, mineralen en antioxidanten die nodig zijn voor een optimale gezondheid. In deze blogpost bespreken we de basisprincipes van een succesvolle detox met uitsluitend natuurlijke bronnen zoals fruit en groenten, evenals enkele tips over hoe je deze voedzame superfoods in je dagelijkse dieet kunt opnemen.

Lees verder

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.