Ben ik depressief?

Door de COVID-19-pandemie en lockdown zijn er veel mensen depressief geworden. Mensen zijn veranderd. Lontjes zijn korter, we leven in angst, het vertrouwen neemt af. Ik kan goed begrijpen dat we ons niet meer zo goed en fijn voelen. Misschien zelfs wel depressief. Het isolement zit in ons hoofd. Het past niet bij ons want eigenlijk zijn we sociale “dieren”.

Angstsymptomen kunnen ook toenemen door de onzekerheid van het nieuwe coronavirus en ons gebrek aan controle over de situatie. Als je denkt dat je te maken hebt met isolatieangst of depressie, vindt je hier alles wat je moet weten over behandeling en verbonden blijven in deze vreemde tijd.

Laat me maar even

Ben ik depressief?

Wat betekent deze angst nu eigenlijk? Isolatieangst heeft vergelijkbare symptomen als een angststoornis, maar wordt geactiveerd door een gebrek aan sociale interactie. Onderzoek wijst uit dat langdurige eenzaamheid en sociaal isolement kunnen bijdragen aan een kortere levensduur.

Sociaal isolement houdt ook verband met gezondheidsproblemen zoals depressie, slaapproblemen en veranderingen in het immuunsysteem.

De meeste onderzoeken naar isolatieangst (en depressie) zijn gericht op oudere volwassenen, aangezien ouderen vaker in isolatie leven. Doordat we nu ook weer in lockdown zijn is het moeilijker in verbinding met elkaar te blijven. Er zijn steeds meer mensen die zich eenzaam voelen.

Symptomen van angst als gevolg van isolatie zijn onder meer:

moeite met inslapen of doorslapen
Prikkelbaarheid
Oncontroleerbare gevoelens van zorgen
Spierspanning of pijn
Moeite met concentreren
Gevoelens van rusteloosheid of gespannen zijn
Vermoeidheid

Wat is isolatie-depressie?

Bij gebrek aan sociale contacten en interactie met andere mensen kunnen we een depressief gevoel gaan ervaren. Het gevoel geïsoleerd te zijn, zelfs als je dat niet bent, kan ook leiden tot depressie.

Symptomen van depressie als gevolg van isolatie kunnen zijn:

Constante droevige, angstige of een gevoel van leegte
Gevoelens van hopeloosheid of waardeloosheid
Verlies van interesse of plezier in activiteiten
Vermoeidheid of gebrek aan energie
Rusteloosheid
Veranderingen in eetlust en/of gewicht
Problemen met concentratie, geheugen of besluitvorming
Lichamelijke pijntjes of kwalen
Hoofdpijn
Onverklaarbare problemen met de spijsvertering
Gedachten of pogingen tot zelfmoord/zelfbeschadiging

Manieren om je depressie te lijf te gaan!

We leven in de 21e eeuw en tegenwoordig zijn er technologieën die ons kunnen helpen om met elkaar verbonden te blijven. Hier zijn enkele manieren om met angst en depressie om te gaan.

Face tot face contact

Socialiseer: face-to-face Er bestaat verband tussen sociale media, depressie en eenzaamheid kan sociale media wel voor zinvolle interacties zorgen. In plaats van gedachteloos door je Instagram-feed te scrollen, kun je contact opnemen met mensen die je echt mag. Videogesprekken via FaceTime of Zoom kunnen je toch een goed gevoel van samen zijn creëren, ook al ben je fysiek niet bij elkaar. Elkaar even zien kan goed doen!

Haal een frisse neus

Studies hebben aangetoond dat tijd doorbrengen in de natuur de mentale gezondheid ontzettend kan verbeteren. Ga naar buiten, maak een ommetje. Kun je in een bos wandelen of langs water dan werkt dit nog meer bevorderend voor je geestelijke toestand. Is naar buiten gaan niet mogelijk (om wat voor reden dan ook) proberen dan de natuur naar binnen te halen door kruiden of planten te kweken. Of zet je raam open. Zorg dat je verse bloemen of planten zet waar je bent.

Eet gezond

Je kunt je veel beter gaan voelen als je je lichaam ook goed voed. Zolang je een verkeerd eetpatroon hebt komt dat niet ten goed van je gemoedstoestand. Zorg voor uitgebalanceerde voeding. Lukt dit niet vul dan je voeding aan met goede vitamines

Hou je vast aan een dagelijkse routine

Vasthouden aan een dagelijkse routine is een van de beste manieren om een ​​gevoel van voorspelbaarheid te behouden wanneer dingen uit de hand lopen. Routines kunnen je dag doel en structuur geven en je afleiden van wat je stress geeft. Dit betekent niet dat je superproductief moet zijn en alles op je takenlijst moet afwerken. Maar als je wat structuur in je dag hebt (op dezelfde tijd wakker worden, je maaltijden op tijd eten en consequent sporten) kan dit de symptomen van angst en depressie verminderen.

Kies ook eens voor jezelf

Doe iets omdat je het echt wilt. Misschien heb je verplichtingen waar je helemaal geen zin in hebt. Sla het dan een keer over. Kom op adem of geniet alleen van je avond. Pauzes nemen en prioriteiten stellen voor je eigen behoeften zijn manieren om zelfzorg te oefenen! Probeer naar je favoriete podcast te luisteren, een voedzaam tussendoortje te bereiden of een ontspannend bad of douche te nemen. Stop met dingen moeten voor anderen.

Zorg voor een huisdier

Voel de verantwoording van het huisdier die van jou afhankelijk is. Geniet van het gezelschap van je dier. Je hond of je kat aaien kan je niveaus van dopamine en serotonine verhogen, hormonen die je humeur helpen verbeteren en stress verlichten. Je gaat merken dat je ontzettend van een dier kunt houden, maar een huisdier kan je ook aan het lachen maken.

En als je een hond hebt die moet worden uitgelaten, is dat een goed excuus om je dagelijkse dosis frisse lucht te krijgen. Heb je een rondje gelopen buiten dan weet ik zeker dat je met een veel beter humeur thuis komt. Via je hond is de kans erg groot dat je aanspraak krijgt van andere baasjes van honden. Je kunt zo ook mensen uit je omgeving leren kennen.

Ga sporten en bewegen

Door te sporten maken je hersenen endorfines aan, dit zijn neurochemicaliën die je humeur een boost geven. Die endorfines kunnen leiden tot een euforisch gevoel (wat sommigen een “runner’s high” noemen). Door te sporten verbrandt ook het stresshormoon cortisol. Je cortisolspiegel stijgt als je gestrest bent, wat angstige gevoelens kan vergroten.

Zelfs als je niet kunt gaan hardlopen of wandelen, zijn er talloze oefeningen die je thuis kunt doen! Nog nooit hard gelopen. Ga eerst eens wandelen. Probeer 2 tot 3 keer per week naar buiten te gaan voor een wandeling. Bouw deze wandeling langzaam uit naar wat langer. En als je wilt gaan hardlopen probeer dit eerst eens met een minuut tussendoor hardlopen. Gaat dit goed dan bereid je dit uit. Zorg bij het wandelen (en zeker voor) het hardlopen voor goede schoenen. Een blessure heb je snel opgelopen en dan ben je terug bij af.

Relax

Sta jezelf toe om te relaxen
Wees lief voor jezelf en onthoud dat niet elk moment van je dag gepland hoeft te worden.

Zorg voor voldoende slaap

Ga op tijd naar bed en zorg dat je aan je rust komt. Je kunt jezelf heel vervelend en neerslachtig gaan voelen als je te weinig uren slaapt.

Mediteer

Met meditatie kun je je gevoel van rust vinden. Er zijn veel meditatie-apps of kijk eens op youtube en zoek op meditatie. Het is heel gemakkelijk om dit te volgen waar je ook bent. Door verschillende meditaties en technieken te volgen kun je leren om te ontspannen.

Een veel voorkomende misvatting over meditatie is dat je een bepaalde tijd volkomen stil en stil moet blijven. Maar er zijn eigenlijk talloze manieren waarop je dit kunt doen zelf tijdens je wandeling kun je mediteren (bijvoorbeeld door naar muziek te luisteren)

Doe aan yoga

Kan yoga helpen om je van je depressieve gevoelens af te komen? Volgens een onderzoek uit 2017 is yoga gekoppeld aan een betere regulatie van het sympathische zenuwstelsel (d.w.z. de fysieke symptomen die gepaard gaan met angst, zoals een verhoogde hartslag en chronische ziekte).Als je thuis werkt, breng je waarschijnlijk veel tijd zittend door. Yoga kun je uitstekend even tussendoor doen. Yoga kun je heel makkelijk online volgen.

Zet de tv uit

Omdat we in een digitaal tijdperk leven, is allerlei informatie gemakkelijk toegankelijk, of we dat nu willen of niet. Dit kan echt veel onrust opleveren. Te veel telefoongebruik of nieuws kijken kan echt schadelijk zijn voor je humeur.

Lees of luister naar een boek

Hou je niet van lezen dan zijn er tegenwoordig heel veel motiveren de prodcasts en apps waar je leesboeken kunt luisteren. Hier kun je naar goede positieve adviezen luisteren.

Spelletjes

Speel ouderwetse spelletjes
Herinner je de spelletjes van vroeger nog? Het spelen van spelletjes is een geweldige manier om sociaal met elkaar om te gaan. Als je samenwoont met een partner, je familie of huisgenoten, probeer dan eens om voor te stellen om een ouderwets spelletje te spelen. Wat leuke ideeën van spelletjes:

Het spel: Casa de Papel

Als je alleen woont, kun je via Zoom een ​​deel van het plezier van persoonlijke interacties met je vrienden of familie herbeleven. Met tijd en creativiteit kan bijna elk bordspel of gezelschapsspel via videoconferentie worden gespeeld.

Ga puzzelen

Schaf een puzzel aan met enorm veel puzzelstukjes. Misschien ook een die je aan je wand kan hangen, die nog leuk een decoratief is. Je gaat je niet vervelen en het fleurt je enorm op. (of niet van frustratie)

Oude Wereldkaart puzzel

Ga vrijwilligers werk doen

Nu in deze tijd is het niet heel makkelijk om ergens naar toe te gaan, maar misschien kunnen ze juist jouw hulp ergens goed gebruiken? Er zijn momenteel veel oudere mensen eenzaam, misschien is daar iets in te vinden. Ook bij het asiel of dierenambulance hebben zo vaak mensen nodig. Informeer eens. Wie weet hoe blij ze met je gaan zijn en wie je leert kennen?

Schaf planten aan

Het kweken van kamerplanten heeft een enorme impact op je mentale welzijn. Kamerplanten brengen een deel van de natuur in je leefruimte, wat vooral handig is als je tijd buitenshuis beperkt is. Onderzoek kwam tot de conclusie dat zelfs een klein beetje natuur in ons dagelijks leven blijvende effecten kunnen hebben op ons geluk en welzijn. Het is voor ons ook belangrijk om bepaalde taken te moeten voeren. Hierdoor voelen wij ons veel rustiger, comfortabeler en meer ontspannen. Vooral als je alleen woont, kunnen planten een gevoel van gezelschap bieden dat geen gesprek vereist.

Vraag een gesprek aan met een therapeut

Het is oké om niet oké te zijn en hulp te zoeken als je denkt dat je het nodig hebt.

Als je het gevoel hebt dat je symptomen je dagelijks leven op een onbeheersbare manier verstoren, neem dan contact op met een professional in de geestelijke gezondheidszorg. Of neem contact op met je huisarts om er over te praten of misschien om je door te laten verwijzen.

Er zijn veel mensen met depressieve gevoelens. ook zijn er veel mensen die zich erg alleen voelen. Weet dat je niet alleen bent.

Weet dat ook jij het waard bent om je gelukkig te voelen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.