Collageen?

Hoe voeg je collageen toe aan je dagelijkse voeding

Ik ben me gaan verdiepen in collageen. Dit omdat ik inmiddels boven de 50 jaar ben en alles toch niet meer zo strak in mijn vel zit. Dat gaat er natuurlijk ook niet beter op worden mits ik misschien hier en daar alvast wat in kan gaan ingrijpen.

Wel zie ik leeftijdsgenoten met ineens een vollere bovenlip, hogere jukbeenderen en soms ook, zoals ik het noem, een “krul-neusje”.

Heel serieus heb ik erover nagedacht aan botox, maar toch besloten om er niet aan te beginnen. Ik ben enorm bang voor spuiten en injecties. Mijn gedachten zijn dan: wat ga ik mezelf aandoen. Dit is eigenlijk voor mij al reden genoeg om geen botox te gaan gebruiken. In mijn gezicht laten injecteren, ik moet er echt niet aan denken. Ook niet met een klein spuitje.

Ik zou zo graag wel ingrijpen om een gladdere huid krijgen, maar dan op een natuurlijke manier.

Van mijn moeder hoor ik al van kinds af aan: “drink genoeg water, want dat is goed voor je huid” Ook dat zal helpen, want als je mijn moeder kent… 84 jaar en haast nog een gladdere huid dan al (4 stuks) haar dochters, zoals mijn moeder er aan toevoegde: “een mooiere huid komt toch echt van binnenuit”.

Maar of water nu alleen de oplossing of de weg naar een blijvende gladde huid is, dat denk ik niet. Bij mijn moeder vast wel, maar bij mezelf komt er echt meer bij kijken. Daarom ben ik altijd opzoek naar dé oplossing.

Ik wil het graag met je delen

Ik ontdekte collageen. In de eerste instantie in poedervorm. Iedere ochtend deed ik een schepje in mijn koffie. Dit beviel best heel goed. Makkelijk te gebruiken, toevoegen en verder niets doen. Maar zeker wel aan de prijzige kant.

Collageen heeft meerdere voordelen voor ons lichaam. Dit is niet zomaar een verkoop-hype maar voor een meer elastische huid te verkrijgen zeker de moeite waard om het uit te proberen.

Collageen kun je het beste in natuurlijke voeding binnenkrijgen omdat je lichaam dit “herkent”. Het wordt beter opgenomen dan bijvoorbeeld collageentabletten of crèmes.

Het wordt tegenwoordig ook veel gebruikt in cosmetica. Er wordt ook vaak in gezichtscrème collageen toegevoegd, maar heeft blijkbaar veel minder nut. Het blijkt dat je lichaam collageen het allerbeste opneemt als je dit via je gezonde voeding tot je neemt.

Minder collageen bij het ouder worden

Collageen is een lijmvormend eiwit. Dit is een belangrijk bindweefsel in het lichaam. Het zorgt voor stevigheid. Botten, pezen,  kraakbeen en tanden bestaan grotendeels uit collageen. Het bevat glycerine, wat de spieren voorziet  van voldoende voeding.

Ons lichaam blijkt al voor 30% uit collageen te bestaan en komt als eiwit dan ook het meeste voor in de huid. De collageen is verantwoordelijk voor stevigheid en elasticiteit van de huid. tijdens het vernieuwingsproces van de huid wordt er als je jong bent voldoende collageen aangemaakt maar als je wat ouder wordt dan neemt dit drastisch af. Dit al na ons 25ste levens jaar kan het lichaam minder goed zelf collageen aanmaken. Na 50 jaar maakt ons lichaam bijna helemaal geen collageen meer zelf aan! Daardoor krijgen we die rimpels en slappe huid. Maar ook zorgt de afname voor spieren en gewrichten die minder soepel zijn.  Alle losse structuren en weefsel waaruit het lichaam is opgebouwd worden door collageen samengehouden, het zogenaamde collageennetwerk. Dit netwerk maakt van het lichaam een stevig en functioneel geheel.

Met welke voeding kun je de aanmaak van collageen stimuleren

Voedingsstoffen die goed zijn voor je huid zitten in bladgroenten, citrusfruit, aardbeien, avocado en knoflook, en er zijn nog veel meer voedingsmiddelen die je collageen kunnen versterken!

De grote voordelen van collageen

Maakt je haar sterk en glanzend.

Je haar zal sneller groeien dan voorheen.

Met mijn 70 cm lange haren die erg veel verzorging nodig heeft om dit zo mooi te houden was dit voor mij al een positieve eigenschap genoeg om over stag te gaan en iedere dag de poeder te gaan gebruiken.

Maar er zijn nog meer voordelen.

Tegen rimpels

Dat vind ik enorm belangrijk, maar is altijd zo moeilijk meetbaar. Ik heb heel mijn leven al een “moeilijke” rode huid. Echt een probleemhuid op mijn wangen of een puistje, teveel talg. Op sommige plaatsen is mijn huid droog, andere plaatsen weer te vettig. (echt een probleemhuid) Een paar jaar geleden is er ook een biopsie van mijn gezichtshuid genomen en bleek dat ik een huidaandoening had, rosacea. Ik smeer mijn hele leven mijn huid vol met foundation en poeders om het rode te verbergen. Hier wordt je huid echt niet beter van. Daarom was ik erg geïnteresseerd om collageen te gaan proberen. En benieuwd of dit misschien tegen mijn rimpeltjes zou helpen. Maar of ik ooit mijn foundation achterwege zou kunnen houden of minder zou kunnen gebruiken, daar was ik ook erg benieuwd naar.

Versterkt botten, kraakbeen en gewrichten

Het eiwit voorkomt dat je botten broos worden en versterkt je pezen die je gewrichten stabiliseren. Geeft kracht aan je botten, spieren, pezen, kraakbeen en bloedvaten. Het houdt je soepel en geeft je elasticiteit en veerkracht. Goed voor je nagels, gebit. Dit klinkt allemaal erg intressant!

Herstellen van de darmwand

Heb je regelmatig oprispingen of maagzuur? Ook dan is collageen een uitkomst. De slijmvliezen worden door het collageen hersteld waardoor je minder last zal krijgen van maagzuur.

Wat zie jij er lekker uit!

Er bestaat collageenpoeder, dat is makkelijk en prijzig, was ik achter gekomen. Eigenlijk en zeker na je 50ste levensjaar is het aan te raden om collageen aan je voeding toe te voegen. Of producten met een hoog gehalte aan collageen. Wat is er fijner om deze (gratis en voor niks) collageen te verkrijgen op een natuurlijke manier via je gezonde voeding. Gewoon doormiddel van lekker eten.

Ik werd echt heel aangenaam verrast, want op mijn zoektocht kwam ik een heel fijn kookboek hierover tegen. Geschreven door Huidspecialist Astrid Koole. Ik was nog nooit een kookboek over dit onderwerp tegengekomen en volgens mij is dit ook het enige boek in Nederland.

Ik ben nog steeds razend enthousiast en vind het geweldig! Geen E-book maar een echt boek. Heerlijk om doorheen te snuffelen en de heerlijke recepten uit te kiezen. Het is niet alleen recepten maar er staat ook heel veel informatie die wij vrouwen gewoon kunnen leren van Astrid als huidspecialist.

Wat staat er in het boek?

Allereerst staan er heerlijke recepten in en verder:

  • Praktische tips voor een gezonde leefstijl
  • Welke factoren huidveroudering vertragen of juist versnellen
  • Het geheim van voeding en de positieve invloed op de bouwstenen van je DNA

Mijn resultaten

Ik ben recepten uit het boek gaan gebruiken. Ik kan je verzekeren dat er heerlijke recepten instaan die echt de moeite waard zijn om uit te proberen. En deze kunnen door heel het gezin gegeten worden. Sinds een paar maanden eet ik nu op deze manier met meer collageen en ik merk het!

Mijn huid

De droogheid van mijn huid verdween in ongeveer 4 weken. Mijn hoofdhuid was voorheen vaak onrustig. Dit verdween ook al snel. Verder is mijn huid van mijn gezicht erg zacht geworden en minder oneffenheden zijn zichtbaar. Zo ook zijn de porien zichtbaar kleiner geworden. Ook is mijn huid veel minder rood dan voorheen.

Ik geloof ook dat dit komt doordat ik deze collageenrijke recepten ben gaan gebruiken en ook geen suikers meer toegevoegd heb in mijn voeding. Blijkbaar spelen suikers ook een grote rol in deze rode huid. Ik ben voor het eerst mensen onder ogen gekomen terwijl ik geen foundation droeg, maar alleen een dagcrème. Dit was een hele grote stap. Ik schaam me niet meer voor mijn huid.

Gewrichten en botten

Dit is gewoon niet meetbaar. Ik kan alleen maar hopen dat het helpt. En baat het niet dan schaad het zeker niet. Deze manier van eten geeft al zoveel plezier. Ik voel me er ontzettend goed en fit bij.

Mijn haar

Of mijn haar sneller groeit dat vind ik moeilijk te zeggen. Dat is wel makkelijker meetbaar als je kort haar hebt en vaak naar de kapper moet.

Maar mijn haar glanst als nooit tevoren. Hier heb ik al een paar keer de opmerking over gehad: is je haar nu zolang geworden? Terwijl het al lang was. Maar het valt waarschijnlijk meer op.

Nog een positief resultaat; mijn nagels

Wat absoluut erg opviel dat waren mijn nagels. Ik ga om de 3 weken naar de nagelstudio om normaal acrylnagels te laten zetten. Mijn nagelstyliste maakte de opmerking al een paar keer dat ze verbaasd was om te zien hoe snel mijn nagels gegroeid waren, maar ze waren ook enorm stevig geworden. Dit is heel goed meetbaar en voor mijn gevoel had ik hier al snel resultaat van. Omdat mijn nagels zo sterk zijn geworden ben ik nu overgestapt van acryl nagels naar gelnagels Dit geeft mij meerdere voordelen.

  • Besparing van 10 euro in de 3 weken. Met gelnagels, wat ik nu kan doen door de stevigheid van mijn nagels bespaar ik geld 
  • Besparing in tijd, want met acrylnagels was mijn nagelstyliste meer dan een uur langer bezig

Collageen-rijke voeding geeft zoveel voordelen.

Wil je dit ook ontdekken en lekkere recepten proberen?

Bestel dan nu het boek: Wat zie jij er lekker uit.

Benieuwd naar het boek: Wat zie jij er lekker uit!

Klik op de knop hieronder om naar het boek te gaan

Ga DIRECT naar het BOEK

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.