https://ui.awin.com/export-promotions/942789/190c1cd677b7acf4af06e790d67aaa35 https://ui.awin.com/export-promotions/942789/190c1cd677b7acf4af06e790d67aaa35?downloadType=csv&promotionType=&categoryIds=®ionIds=&advertiserIds=&membershipStatus=joined&promotionStatus=

Gevaarlijk zout

Let op de verborgen zouten

Hoe gevaarlijk is zout en wat is de hoeveelheid die je mag eten? Dat is een belangrijke vraag. Hier blijkt niemand het echte antwoordt op te weten. Ieder voedingswetenschapper vertelt hierover weer een ander verhaal. De ene beweerd dat teveel zout grote risico’s voor het hart betekenen, beweert een ander weer dat je lichaam niet zonder zout kan.

Dus wie heeft gelijk? Hoe zit het met het zout in onze voeding? Omdat er zoveel tegenstrijdig heden te vinden is, vond ik het daarom de moeite waard om over zout het een en ander uit te zoeken.

Bloeddruk

Extra zout trekt meer water in je bloedbaan en dit verhoogt de bloeddruk, ook wel ‘hypertensie’ genoemd. Dat is zorgwekkend omdat hypertensie een belangrijke risicofactor is voor hartaandoeningen.

Een op de drie volwassenen lijdt aan hoge bloeddruk. Naarmate we ouder worden, stijgt dat percentage, waarbij ongeveer 90% van ons naar verwachting op enig moment in ons leven hoge bloeddruk zal krijgen.

Hoeveel zout mag je eten?

Volgens nieuwe gezondheidsnormen zou iedereen niet meer dan 2.400 mg natrium per dag moeten eten als onderdeel van voeding met 2000 calorieën. Mannen boven de 20 eten echter gemiddeld ongeveer 4.100 mg en vrouwen boven de 20 ongeveer 3.000 mg.

De normen voor mannen en vrouwen ouder dan 50 jaar zijn strenger, omdat deze populatie meer risico loopt op hoge bloeddruk. Volwassenen ouder dan 50 jaar wordt aanbevolen niet meer dan 1500 mg natrium per dag te gebruiken. Er is onderzocht dat er veel meer zout gegeten wordt. Gemiddeld tussen de 2.200 mg en 4.000 mg per dag.

Waar komt het allemaal vandaan? In feite komt slechts 6% uit de zoutvaatje. De overgrote meerderheid van ons zout is afkomstig van bewerkte, bereide en verpakte voedingsmiddelen.

Hoe gevaarlijk is zout?

Er verschillende onderzoeken gedaan die verband hielden met het zout eten van ons. Deze onderzoekers concludeerden dat er geen reden was om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te verlagen. Dat dit geen invloed zou hebben op het risico op verhoogde bloeddruk. Ze concludeerden verder dat te weinig zout eten juist andere gezondheidrisico’s met zich meebrengt.

Het moet namelijk van persoon tot persoon beoordeeld worden, dit om het ingewikkelder te maken. Het blijkt dat sommige mensen bijzonder zoutgevoelig zijn. Deze mensen zien hun bloeddruk dramatischer stijgen en dalen op basis van het zout in hun voeding. Dat zou prima zijn als er een handige test zou zijn om te bepalen bij wie dit is. Maar er is momenteel geen dergelijke test beschikbaar. We weten nu eigenlijk dan nog niets. Wel dat het persoonsgebonden is.

Zout is een noodzakelijk mineraal dat nodig is voor de dagelijkse gezondheid. Het laat de spieren van je lichaam ontspannen, het stelt je zenuwen in staat signalen te sturen en het houdt de lichaamsvloeistoffen in balans.

Wanneer zouter gaat eten wordt het teveel aan zout weggespoeld door je nieren. Maar wanneer de nieren het teveel niet kwijt kunnen, hoopt het zich op in je lichaamsvloeistof, waardoor er meer water nodig is. Hierdoor neemt je bloedvolume toe. Dit leidt tot een zwaardere belasting van je hart die na verloop van tijd je bloedvaten kan verstijven en uw risico op hoge bloeddruk, beroerte en hartaanval kan verhogen.

Het is gevaarlijk als je lichaam dus het zout niet meer goed kan verwerken.

Kant- en klaar maaltijden

Niet alle kant- en klaar maaltijden, maar toch wel veel van deze (hier is een uitvoerig onderzoek over geweest) bevatten meer zout dan eigenlijk nodig is. Ik zeg niet dat deze maaltijden slecht zijn. Er is zelfs een onderzoek geweest dat het beter is om je maaltijd voor de tweede keer op te warmen, dus ik ga deze maaltijden niet afraden. Wat je altijd kunt doen als je diepvries- of koelvers maaltijden aanschaft om te kijken hoeveel zout (natrium) er gebruikt wordt. Sommige producenten van convenience koelvers maaltijden hebben juist het zout voor meer dan 40% teruggedrongen enkele jaren geleden. Hiervoor in de plaats zijn zij met meervoudige kruiden en specerijen gaan werken. Ik kan je vertellen dat wij daar nog wat van zouden kunnen leren. Minder zout en ter vervanging hiervan wat meer kruiden. Een heel goed idee! Dit is niet alleen veel gezonder, maar zelfs veel smaakvoller.

Er is één uitzondering met betrekking tot het kruiden. Aan sommige kruiden is zout toegevoegd, met name kruidenmelanges. Zorg er dus voor dat je weet wat er in dat kleine kruidenpotje zit voordat je het in je maaltijd strooit. Gebruik dus zoveel mogelijk eenzijdige kruiden en specerijen.

Over het opnieuw opwarmen van maaltijden (wat verder niets met zout te maken heeft) heeft een stukje hierover in het AD gestaan. En kun je hier lezen

Kijk uit met ontbijtgranen

Sommige ontbijtgranen kant- en klaar uit de supermarkt bevatten verrassing hoge niveaus aan zout.. Deze ontbijtgranen verkondigen dat ze erg gezond en voedzaam zouden zijn maar één kopje bevat 580 milligram. Let op bij de keuze die je maakt. Soms is het ook beter (en snel) om zelf ontbijtgranen te maken. Je kunt hier veel voorbeelden zien op internet. Maar lekkere yoghurt (of kwark) met goed smakende proteïne is ook zeker een aanrader!

Zout als conserveermiddel

Moet je groenten in potjes of blikjes vermijden?
Het is belangrijk om meer groenten aan je voeding toe te voegen, maar als ze in een blikje zitten dan zou je het voedingsetiket lezen om te weten hoeveel zout erin zit. Zout is een conserveermiddel. Deze worden voor de houdbaarheid vaak extra gezouten. Het zoutgehalte kan in blik groenten of groenten in glas erg hoog zijn. Toch zijn er vaak natriumarme of zoutloze versies van ingeblikte groenten als je ernaar zoekt.

Een andere handige tip is om je ingeblikte groenten af ​​te spoelen voordat je deze opeet. Dit kan het natriumgehalte met de helft verminderen.

Let op snijwaren

Let altijd bij het kopen van snijwaren op het etiket hoeveel zout erin deze producten zitten. Ook hier wordt veelvuldig gebruik gemaakt van het conserveren van het vlees met zout. Het vlees is hierdoor langer houdbaar. Dit geldt overigens ook voor de verpakte soepen. Lees voordat je iets koopt altijd de etiketten.

Sausjes

Vermijd bepaalde marinades en smaakstoffen Marinades en smaakstoffen
Natuurlijk wil je smaak bij je eten. Maar het toevoegen van extra scheutjes hiervan en dat kan je dagelijkse natrium zeker verhogen. Hier is een lijst met een paar veelvoorkomende smaakversterkers, samen met hun bijbehorende zoutgehalte:

Barbecuesaus (1 eetlepel): 130 milligram natrium
Teriyakisaus (1 eetlepel): 690 milligram natrium
Sojasaus (1 eetlepel): 1.024 milligram natrium

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.