Heel snel een gezonde smoothie maken

Gezond, vitamine en groenten

Mijn eigen streven is om per dag minimaal 200 gram groenten te eten. Dit lijkt veel en ik kan je vertellen dat is ook veel. Je zou iedere dag toch wel 200 gram groenten binnen willen krijgen, maar als je ziet hoeveel dit is dan zit je buik gelijk vol. Ik weeg het eigenlijk nooit af. Dit omdat ik hier geen zin in heb. In de winter eet ik meer stamppotten waar dan ook veel aardappelen in gaan. De verhoudingen in mijn eetgewoonten zijn dan niet goed in balans. Ik zou er meer groenten en minder aardappelen in willen doen, maar dan vind ik mijn gerecht niet meer lekker.

Salades

Met een salade lukt het wel, alhoewel 200 gram echt heel veel is. Je zou dit voor de grap toch eens moeten wegen. Een gemiddelde Nederlander krijgt niet eens 150 gram groenten binnen. Een tijd geleden heb ik meegedaan aan de 21 dagen Groene Smoothie Challenge en echt er ging een wereld voor mij open. Wat kreeg ik veel ideeën om iedere dag op een lekkere manier mijn gezonde vitamientjes binnen te krijgen.

Smoothies kun je mega gezond maken. Wat is er niet fijner dan gezond en lekker? En dat deze niet te groen smaakt zou ook wel fijn zijn.

3 voordelen van groenten in je Smoothie

  • Je krijgt vezels binnen Dit is niet alleen gezonder, maar je zit er ook langer vol van.
  • Veel minderalen binnen. Ik vertel je hoe je dit kunt toepassen. Dit is namelijk goed voor je huid, je haar en je nagels onder andere.
  • Je smoothie wordt groter en voller zonder dat je extra calorieën toevoegt.

De valkuilen en fouten die vaak gemaakt worden

Er zijn wel valkuilen als je een smoothie gaat maken, want je kunt deze onbedoeld ook erg ongezond maken. Namelijk fruit Fruit is gezond, maar het blijkt dat als je fruit perst dat er dan suikers vrij komen die niet gezond zijn en zelfs tot diabetisch type 2 kan lijden (in combinatie met meer slecht eten) Ik nam altijd een gezond sapje bij mijn eten.

Maar tegenwoordig is onderzocht dat dit gezond sapje niet zo gezond is en dat je fruit beter kunt eten dan drinken. Fruit bevat vitamine, mineralen, vezels en fruitsuikers. Het ligt er wel aan of je deze fruitsuikers binnenkrijgt door middel van het eten van deze fruitsuikers of drinken van vruchtensappen. Als je fruit eet dan kauw je hier op. Hierdoor wordt je spijsvertering op gang gebracht, komen er sappen vrij, dit zorgt ervoor dat het fruit veel beter verteerd wordt. En hierdoor krijg je ook meer het gevoel van verzadiging.

Fruitig sapje

Als je vruchtensap drinkt dan sla je dit hele proces over. Bij vruchtensap is de vezel eruit waardoor je je ook minder snel verzadigd voelt. Door het drinken van de vruchtensap krijg je ineens enorm (en niet gedoseerd de fruitsuikers binnen waardoor je bloedsuikerspiegel enorm gaat stijgen, maar ook weer heel snel daalt. Dit willen we zoveel mogelijk voorkomen, want hierdoor kun je ook weer energie-dipjes later op de dag krijgen. Maar hierdoor kun je allerlei hormonale disbalans krijgen en ook vetopslag.

Hoe maken we dan groen-fruitige Smoothie gezond

Je maakt de smoothie van de hele vrucht, hierdoor bevat het nog wel de vezels die je lichaam nodig heeft en niet alleen de fruitsuikers. Deze vezels zorgen ervoor dat je die langere verzadiging houdt en dat je bloedsuikerspiegel minder snel piekt en minder snel daalt. Omdat de smoothies toch dan behoorlijk nog wat fruitsuikers bevat is het advies wel om hooguit maar 1 a 2 stuks fruit in de smoothie te nemen. En hier zeker wat groenten aan toe te voegen. Dus eigenlijk kun je het beste het meeste groenten erin doen, daarbij 1 of hooguit 2 stuks fruit.

Olie en een poedertje

En wat ook belangrijk is om er gezonde vetten aan toe te voegen. Hierbij kun je denken aan avocado, kokosolie of een scheutje olijfolie. Deze vetten zorgen ervoor dat deze bloedsuiker veel beter wordt gestabiliseerd. Wil je van je smoothie een goed verzadigde “maaltijd” ervan willen maken dan kun je er ook voor kiezen om een schepje eiwitpoeder toe te voegen. Mijn groentes en fruit koop ik in een keer in. Ik doe deze zo vers mogelijk direct bij thuiskomst verdelen in bakjes en bewaar deze indien nodig gesneden in de vriezer. Ik zorg dat ik voor een paar weken in de vriezer heb liggen.

Let’s begin

Laten we beginnen

  • Begin met groenten bijvoorbeeld Bladspinazie, Paksoi en bijvoorbeeld veldsla (overal een klein handje van) dit zijn milde groentes. Hierdoor proef je niet zo overheersend groen. En als je hier later gewend aan gaat raken dan kun je altijd later de groenten in je smoothie verhogen.
  • Voeg courgettes of bloemkool toe. Deze snij ik in kleine stukjes voordat ze in de vriezer gaan. Dit zijn groentes die makkelijk toe te voegen zijn en niet overheersend zijn van smaak
  • Voeg een klein beetje (handje) fruit toe. Mijn voorkeur gaat uit naar aardbei, frambozen of zwarte bessen. Fruit met een laag gehalte in suikers.
  • Voeg eiwitpoeder toe. Let op dat je een eiwitpoeder neemt die bijna geen of nauwelijks koolhydraten en suikers bevatten. Je kunt er zelfs met een licht smaakje toepassen, maar let nogmaals geen suikers!
  • En dan mijn truc; voeg kokosmelk of kokoswater toe. Zorg dat voordat je deze koopt het etiket leest en dat deze niet of nauwelijks koolhydraten en suikers bevatten. Door de kokosmelk of water (of beide een beetje) krijg je net een iets zoetere smaak zonder echt kokos te proeven. En je voegt ook de vetten toe. Vindt je dit niets dan kun je ook een scheutje olijfolie en wat er toevoegen.
  • Mijn laatste toevoeging is altijd een voedingssupplement of vitamines in poeder- of vloeibare vorm

Het grote voordeel van bovenstaande ingredieten is niet alleen dat je je lichaam voedt met alle gezonds maar je zuivert er tegelijk ook je lichaam mee.

Nadat alle informatie heb ingewonnen door middel van de 21 dagen Groene Smoothie Challenge te volgen. Heb ik die 21 dagen verlengt en drink ik nu iedere dag een gezond drankje. Het is ook makkelijk mee te nemen onderweg. Maar mijn voorkeur gaat altijd uit naar maken en drinken. Onderstaande ingrediënten varieer ik mijn smoothies mee. Natuurlijk gebruik ik niet alles tegelijk, maar ik probeer zoveel mogelijk lekkere combinaties te maken. Zie ook voor informatie de 21 dagen Groene Smoothie Challenge voor nog meer tips.

Mijn veel gebruikte top-ingrediënten

  • Spinazie vers of uit de vriezer (je kunt ook die deelblokjes nemen)
  • Komkommer
  • Courgette
  • Broccoli
  • Bleekselder
  • Bloemkool
  • Boerenkool (niet teveel, minder mild van smaak)
  • Wortel
  • Avocado
  • Verse muntblaadjes
  • Eetlepel limoensap
  • Gember (vers)
  • Appel
  • Aardbeien
  • Zwarte Bessen
  • Druiven
  • Kaneelpoeder
  • Cacaopoeder
  • Pindakaas

Genoeg keuze zoals je ziet!

Gaan met die banaan

Maakt het je verder niet uit en wil je een gezonde smoothie, maar is het niet nodig om op de kilo’s en suikers letten dan kun je natuurlijk ook honing, bananen etc. toevoegen. Dit zijn heerlijke zoetmakers. Wat dacht je van de combinatie banaan en pindakaas.

Even over een perfecte smoothie-maker

Enige tijd geleden was mijn smoothie-maker kapot. Op zoek naar een nieuwe zag ik door bomen het bos niet meer. Uiteindelijk is mijn voorkeur uitgegaan naar het merk Tefal. Ik kan deze echt aanbevelen. Hij werkt perfect!

Smoothie maker Tefal Perfectmix High Speed (klik hier om de aanbieding te bekijken)

Mijn Blender van Tefalhttps://cb.prf.hn/l/708moY8

De blender heeft 6 mesjes, zodat ingrediënten in een mum van tijd worden gemixt tot een glad geheel. Er blijven geen stukjes achter en harde ingrediënten mixt de blender zonder moeite. Crush bijvoorbeeld ijsklontjes fijn voor een ijskoude smoothie of mix een smoothie met noten. De tritan blenderkan heeft de stevigheid van een glazen kan en het lichte gewicht van een kunststof kan. De blenderkan is bestand tegen warme ingrediënten tot aan 80 ℃. Handig, voor bijvoorbeeld het maken van warme saus of babyvoeding. Je stelt de snelheid traploos in met de draaiknop of je kiest voor één van de 3 automatische programma’s. Na gebruik reinig je de blender met de schoonmaakstand of in de vaatwasser.

Ga de Challenge aan en laat je verassen

Ik kan je echt aanraden om de Challenge te gaan doen. je leert er veel van. Steekt er enorm wat van op. je wordt iedere dag gemotiveerd met leerzame e-mailtjes. Ik zeg doen! Interesse? Klik hieronder Maar laat eens een reactie hieronder achter hoe de smoothies je bevallen, of je de challenge hebt gedaan of wat voor smoothie maker je gebruikt.

21 dagen Groene Smoothie Challenge

Klik hier

 

21 dagen Groene Smoothie Challenge

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.