Hoe ga je om met moeilijke mensen?

Tips voor het omgaan met uitdagende relaties

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: die collega die alles op alles zet om ons het leven zuur te maken, de buurman die altijd ruzie weet te maken, of de kennis met wie we maar niet overweg kunnen. Het is niet altijd makkelijk om met deze mensen om te gaan, maar gelukkig hebben we wat tips voor je!

Vat hun gedrag niet persoonlijk op – ze hebben het niet specifiek op jou gemunt

We hebben allemaal wel eens in ons leven te maken gehad met moeilijke mensen. Je kent het type – ze klagen altijd, ze zijn nooit gelukkig, en ze vinden altijd een manier om de dingen over hen te laten gaan. Het kan moeilijk zijn om met ze om te gaan, maar het is belangrijk om te onthouden dat hun gedrag niets met jou te maken heeft. Ze proberen het niet specifiek op jou gemunt te hebben – het zijn gewoon moeilijke mensen.

Blijf kalm en reageer niet emotioneel

Als je met een moeilijk persoon te maken hebt, is het belangrijk om je emoties in bedwang te houden. Onthoud dat ze een reactie van je zoeken. Ze willen je boos of overstuur zien worden omdat ze zich daardoor beter over zichzelf gaan voelen. Dus wat je ook doet, geef ze niet de voldoening! Blijf kalm en beheerst, en ze zullen zich uiteindelijk vervelen en verder gaan.

Weet wanneer je weg moet lopen

In sommige situaties, hoe hard je ook je best doet, valt er gewoon niet te praten met bepaalde mensen. Als je in zo’n situatie terechtkomt, wees dan niet bang om weg te lopen – letterlijk! Verontschuldig je gewoon beleefd van het gesprek (of de situatie) en loop weg. Hiermee geef je een duidelijk signaal dat je hun gedrag niet tolereert, en meestal zullen ze dan wel terugkrabbelen 

Stel grenzen en hou je eraan

Het kan moeilijk zijn om voor jezelf op te komen, maar het is belangrijk om te leren hoe je grenzen stelt en je daaraan te houden. Dit geldt vooral als je het type bent dat de neiging heeft de behoeften van alle anderen boven die van jezelf te stellen. Hier zijn een paar tips over hoe je grenzen kunt stellen en je eraan kunt houden:

Hoe stel je je grenzen?

1. Wees assertief. Als het tijd is om een grens te stellen, moet je streng en direct zijn. Dit betekent niet onbeleefd of onaardig zijn, maar wel dat je duidelijk bent over wat je wel en wat je niet wilt. Onthoud dat je het recht hebt om “nee” te zeggen zonder je schuldig te voelen.

2. Gebruik “ik” uitspraken. Bijvoorbeeld, in plaats van te zeggen: “Je valt me altijd lastig,” probeer “Ik heb wat tijd voor mezelf nodig.” Dit helpt de ander te begrijpen hoe je je voelt zonder dat hij zich defensief gaat voelen.

3. Ken je grenzen. Het is belangrijk dat je je eigen grenzen kent, zodat je grenzen kunt stellen die realistisch en haalbaar zijn. Anders zul je je waarschijnlijk uiteindelijk gefrustreerd en verontwaardigd voelen. Als je bijvoorbeeld weet dat je niet meer dan één sociale afspraak op een dag aankunt, verbind je dan niet tot meer dan dat 

4. Wees voorbereid op tegenwerking. Helaas zal niet iedereen blij zijn met de grenzen die je stelt. Wees voorbereid op de mogelijkheid van tegenwerking, maar laat je er niet van weerhouden te doen wat het beste voor jezelf is. Onthoud dat je het recht hebt om “nee” te zeggen

5. Blijf bij je standpunt. Als je eenmaal een grens gesteld hebt, is het belangrijk dat je je eraan houdt. Dit kan moeilijk zijn, vooral als de ander je wensen niet respecteert. Maar als je toegeeft, zal dat de zaak op de lange duur alleen maar erger maken 

6. Sta open voor onderhandeling. Er zullen momenten zijn waarop een grens stellen betekent dat je ronduit “nee” moet zeggen, maar er zullen ook momenten zijn waarop een beetje compromis nodig is. Als, bijvoorbeeld, je echtgenoot op zaterdagavond met vrienden wil uitgaan en jij wilt dat echt niet, kunnen jullie misschien een andere avond in de week afspreken. De sleutel is een evenwicht te vinden dat voor jullie beiden werkt 

7. Zoek professionele hulp. Als grenzen stellen onmogelijk voelt, of als de situatie te ingewikkeld is voor doe-het-zelf oplossingen, zoek dan professionele hulp. Een therapeut kan je helpen de betrokken emoties te verwerken en een plan te ontwikkelen om verder te gaan 

Negeer ze indien nodig

Als iemand je leven echt tot een levende nachtmerrie maakt, is soms het beste wat je kunt doen hem gewoon ronduit negeren. Dit betekent niet dat je onbeleefd moet zijn of ze helemaal uit je leven moet bannen, maar wel dat je je niet telkens met ze moet inlaten als ze een ruzie proberen te beginnen. Soms is de beste manier om met een moeilijk persoon om te gaan door hem niet de aandacht te geven waar hij zo naar hunkert. 

Praat met iemand anders over de situatie voor steun

Er zijn andere mensen daarbuiten die te maken hebben gehad – en momenteel hebben – met lastige mensen. Praat met hen over de situatie voor steun. Het kan nuttig zijn te horen hoe andere mensen met soortgelijke situaties zijn omgegaan.

Probeer de situatie te zien vanuit het perspectief van de ander. Het is gemakkelijk om in onze eigen woede en frustratie verwikkeld te raken, maar het is belangrijk te onthouden dat er twee kanten aan elk verhaal zitten. Als je eenmaal begrijpt waar de ander vandaan komt, zal het gemakkelijker zijn om een oplossing te vinden die voor jullie beiden werkt.

Als je alles geprobeerd hebt en niets lijkt te werken, kan het tijd zijn om de banden met deze persoon te verbreken. Dit betekent niet dat je onbeleefd of onaardig hoeft te zijn, alleen dat je ophoudt je op een persoonlijk niveau met hem of haar bezig te houden. Als het een collega is, probeer dan je interacties te beperken tot alleen het absoluut het nodige. Als ze een vriend of kennis zijn, reageer dan geleidelijk niet meer op hun uitnodigingen of initieer zelf plannen. Onthoud dat je niemand hoeft te dulden die je leven moeilijker maakt; omring je met mensen die je gelukkig maken en het leven de moeite waard maken!

De kracht van bramen voor je gezondheid 

Laat de volgende struik bramen die je ziet niet verloren gaan. Denk aan alle gezondheidsvoordelen die deze heerlijke vruchten je lichaam kunnen bieden! Van boordevol vitaminen en mineralen tot krachtige antioxidanten, bramen zijn een echt super voeding. Dus als je de volgende keer een natuurwandeling maakt, maak dan gebruik van de wilde bramenstruiken die je tegenkomt en geniet van een snack die je lichaam goed doet.

Lees verder

Waarom watermeloen eten goed voor je is 

Watermeloen is een van de meest verfrissende en dorstlessende vruchten, perfect voor warme zomerdagen. Het bevat niet alleen weinig calorieën en vet, maar watermeloen is ook rijk aan vezels en eiwitten, waardoor het een geweldige snack is voor iedereen die gezonder wil eten. Dus de volgende keer op zoek bent naar een gezonde snack, grijp dan naar sappige watermeloen!

Lees verder

Hoe je je lichaam kunt ontgiften

Ben je klaar om je energiek en verjongd te voelen? Detoxen is een geweldige manier om de opeenhoping van gifstoffen in je lichaam te verwijderen, je immuunsysteem nieuw leven in te blazen en gezonde gewoonten te stimuleren. Het eten van meer vers fruit en groenten kan deze reiniging ondersteunen en tegelijkertijd essentiële voedingsstoffen leveren zoals vitaminen, mineralen en antioxidanten die nodig zijn voor een optimale gezondheid. In deze blogpost bespreken we de basisprincipes van een succesvolle detox met uitsluitend natuurlijke bronnen zoals fruit en groenten, evenals enkele tips over hoe je deze voedzame superfoods in je dagelijkse dieet kunt opnemen.

Lees verder

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.