Hoe je je innerlijke criticus verandert in een positieve stem

We hebben allemaal dat stemmetje in ons hoofd dat ons vertelt dat we niet goed genoeg zijn, dat we het niet kunnen, of dat we gaan falen. Deze innerlijke criticus kan destructief zijn, waardoor we aan onszelf en onze capaciteiten gaan twijfelen. Het hoeft echter niet zo te zijn. Met een beetje moeite kun je leren omgaan met je innerlijke criticus en hem zelfs veranderen in een positieve kracht in je leven. In dit artikel laten we je zien hoe.

Hoe om te gaan met je innerlijke criticus

Omgaan met je innerlijke criticus kan moeilijk zijn, maar het is belangrijk om het te proberen. Dit is toch de stem die je tegenhoudt om je volledige potentieel te bereiken. Hier volgen enkele tips voor het omgaan met je innerlijke criticus:

Inhoudsopgave

1. Begrijp je innerlijke criticus

De eerste stap is je ervan bewust te worden wanneer je innerlijke criticus spreekt. Let op de gedachten die door je hoofd gaan, en merk op wanneer ze negatief of zelfvernietigend zijn.  Als je je eenmaal bewust bent van je innerlijke criticus, kun je beginnen ermee om te gaan.

Probeer te begrijpen waar je innerlijke criticus vandaan komt. Is het omdat je bang bent om te falen? Is het omdat je bang bent voor wat anderen zullen denken? Als je eenmaal de wortel van je innerlijke criticus begrijpt, kun je beginnen te werken aan het aanpakken van die angsten.

De eerste stap is om je bewust te worden wanneer je innerlijke criticus spreekt. Let op de gedachten die door je hoofd gaan en merk op wanneer ze negatief of zelfdestructief zijn. Als je je eenmaal bewust bent van je innerlijke criticus, kun je beginnen ermee om te gaan.

Probeer te begrijpen waar je innerlijke criticus vandaan komt. Is het omdat je je zorgen maakt. 

2. Erken zijn doel

Geloof het of niet, je innerlijke criticus heeft eigenlijk een positieve bedoeling – ook al lijkt dat niet altijd zo. Het doel van je innerlijke criticus is je te beschermen tegen schade en je te helpen voorkomen dat je fouten maakt. Probeer hem dus positief te zien, en wees dankbaar voor zijn hulp – ook al heeft hij soms de neiging om te overdrijven.

Je innerlijke criticus probeert je te beschermen tegen schade en je te helpen voorkomen dat je fouten maakt. Probeer hem dus in een positief licht te zien, en wees dankbaar voor zijn hulp – ook al heeft hij soms de neiging tot overreactie.

Het erkennen van het doel van je innerlijke criticus kan je helpen hem in een positiever licht te zien.

Je innerlijke kritiek helpt je schade en fouten te voorkomen. Erkenning van zijn doel kan je helpen er effectiever mee om te gaan.

Probeer te onthouden dat je innerlijke criticus alleen maar probeert te helpen.

3. Transformeer zijn stem

Als je je er eenmaal van bewust bent wanneer je innerlijke criticus spreekt, kun je beginnen de manier waarop hij klinkt te veranderen. Als je innerlijke criticus momenteel veroordelend, kritisch of boos klinkt, probeer hem dan te veranderen in een meer ondersteunende of bemoedigende toon. Dit vergt enige oefening, maar het kan op de lange termijn nuttig zijn.

Probeer de manier waarop je innerlijke criticus klinkt te veranderen. Als hij momenteel negatief is, probeer hem dan positiever te maken.

Het kan wat tijd en moeite kosten om de manier waarop je innerlijke criticus klinkt te veranderen, maar het kan op de lange termijn nuttig zijn.

4. Beoefen zelfcompassie

Een van de beste manieren om je innerlijke criticus het zwijgen op te leggen is door jezelf wat mededogen te tonen. Wees mild voor jezelf, en geef jezelf wat ruimte als je fouten maakt – dat doen we allemaal, dat hoort bij het mens zijn! Beoefen zelfcompassie. Denk er ook aan dat je hierin niet de enige bent, dat kan echt helpen. Veel mensen worstelen met zelfkritiek, maar het is mogelijk om die te overwinnen.

5. Vier je vooruitgang

Als je je innerlijke criticus vaak het zwijgen oplegt, is het waarschijnlijk dat je ook behoorlijk hard bent voor jezelf. Je vindt het misschien moeilijk om jezelf krediet te geven voor je prestaties, en fixeert je in plaats daarvan op alle punten van mislukking of teleurstelling. Maar stilstaan bij negatieve ervaringen zul je alleen maar afhouden van verdere vooruitgang. Probeer je in plaats daarvan te richten op alle vooruitgang die je hebt geboekt – hoe klein ook. Elke stap voorwaarts is een reden voor een feestje! Door je prestaties te erkennen, zul je beter in staat zijn om die innerlijke criticus het zwijgen op te leggen en verder te gaan op weg naar je doelen.

6. Zoek steun bij anderen

Een moeilijke tijd doormaken kan ontmoedigend zijn, maar het is belangrijk om te onthouden dat je er niet alleen doorheen hoeft te gaan. Er zijn genoeg mensen die begrijpen wat je doormaakt en meer dan bereid zijn om steun en aanmoediging te bieden. Aarzel dus niet om hulp te zoeken als je die nodig hebt! Er zijn veel manieren om steun te krijgen, zoals praten met een vertrouwde vriend of familielid, lid worden van een steungroep, of naar een therapeut gaan. Zoek de hulpbronnen die voor jou het beste werken en onthoud dat je er niet alleen voor staat.

Conclusie 

Als je het zat bent om je tegengehouden te voelen door je negatieve innerlijke stem, volg dan deze tips en begin vandaag nog de zaken om te draaien! Vergeet niet om geduld met jezelf te hebben – verandering zal niet van de ene op de andere dag plaatsvinden. Maar hou vol, en uiteindelijk zul je een verschil gaan merken in de manier waarop je je voelt over jezelf en je mogelijkheden. Veel succes!

Ziek worden op vakantie

Heb je het gevoel dat je altijd ziek wordt als je op vakantie gaat? Je bent niet de enige. Het blijkt dat daar een reden voor is: ons lichaam is eigenlijk vatbaarder om ziek te worden als we op vakantie zijn. Dit komt omdat we meestal actiever zijn en veel overtollige energie hebben, wat ons immuunsysteem uit balans brengt.

In deze blogpost gaan we na waarom dit gebeurt en bespreken we enkele tips om te voorkomen dat je ziek wordt op vakantie!

Lees verder

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.