Snel afvallen

Er zijn vele manieren om veilig af te vallen. Zo’n 500 gram per week afvallen is een mooi begin en reken dit maar eens op termijn uit.

Veel dieten geven je een ontevreden gevoel omdat er vaak het honger gevoel op zal spelen. Vindt je dieet waar jij je goed bij voelt. Zorg dat het een dieet is waar je gezond, lekker en gevarieerd kunt eten.

Niet alle diëten hebben echter dit effect waarbij je de hele dag hongerig voelt. Koolhydraatarme dieet is een goed voorbeeld hiervan. Je kunt heerlijk eten, zelfs ook nog snoepen op de koolhydraat-arme manier. Het heeft volwaardige voeding waar de nadruk ligt op lekker veel groenten eten.

Hier zijn enkele manieren om af te vallen door gezond te eten doormiddel van minder koolhydraten te gebruiken, en die gericht zijn op:

✔ Verminderde eetlust

✔ Snel gewichtsverlies veroorzaken

✔ Die tegelijkertijd je metabolische gezondheid verbeteren

Verminder geraffineerde koolhydraten

Een manier om snel gewicht te verliezen is door het zo min mogelijk eten van suikers en zetmeel, of koolhydraten. Dit kan zijn met een koolhydraatarm dieet of door geraffineerde koolhydraten te verminderen en ze te vervangen door volle granen. Als je dat doet, daalt je hongerniveau en eet je over het algemeen minder calorieën. Met een koolhydraatarm dieet gebruik je het verbranden van opgeslagen vet om te zetten in energie in plaats van koolhydraten.

Als je ervoor kiest om complexere koolhydraten te eten, zoals volle granen, samen met je calorieën te verminderen, krijg je meer vezels en verteert je ze langzamer. Dit maakt ze meer vullend om je een vol gevoel te laten houden.

Een onderzoek uit 2020 bevestigde dat een zeer koolhydraatarm dieet helpt om snel kilo’s kwijt te raken. Onderzoek gaf ook aan dat een koolhydraatarm dieet de eetlust kan verminderen, wat kan leiden tot het eten van minder calorieën zonder erover na te denken of honger te moeten hebben.

Wel worden de lange termijn- effecten van een koolhydraatarm dieet nog steeds onderzocht.

Groenten om op te nemen voor plannen met weinig koolhydraten of weinig calorieën:


broccoli
bloemkool
spinazie
tomaten
boerenkool
spruitjes
kool
snijbiet
sla
komkommer

Eiwitrijk-dieet

Elk van je maaltijd moet het volgende bevatten

✔ producten met eiwitten

✔ producten met vet

✔ Groenten

✔ een klein portie complexe koolhydraten

Eiwit

Het eten van een aanbevolen hoeveelheid eiwit is belangrijk om je gezondheid en spiermassa te behouden terwijl je gewicht verliest. Er zijn aanwijzingen dat het eten van voldoende eiwitten bepaalde risicofactoren, je eetlust en lichaamsgewicht kan verbeteren. Hier leest je hoe je kunt bepalen hoeveel je moet eten zonder te veel te eten. Veel factoren bepalen je specifieke behoeften. Maar over het algemeen heeft een gemiddelde persoon dit nodig:

56-91 gram per dag voor de gemiddelde man

46-75 gram per dag voor de gemiddelde vrouw

Diëten met voldoende eiwitten kunnen ook helpen:

  • verminderen van hongergevoel
  • het ’s avonds voor het slapen gaan eten verminderen
  • je krijgt er een volg gevoel van
Tip: Ebook Gezond op gewicht Met Lekker Eten

Gezonde eiwitbronnen zijn onder meer:

  • vlees: rundvlees, kip, varkensvlees en lam
  • vis en zeevruchten: zalm, forel en garnalen
  • eieren: hele eieren met de dooier
  • plantaardige eiwitten: bonen, peulvruchten, quinoa, tempeh en tofu
  • Koolhydraatarme en groene bladgroenten

Wees niet bang om je bord vol te laden met groene bladgroenten. Ze zitten boordevol voedingsstoffen en je kunt zeer grote hoeveelheden eten zonder veel calorieën en koolhydraten te verhogen.

Gezonde vetten

Wees niet bang om vetten te eten. Je lichaam heeft gezonde vetten nodig, welk voedingsschema je ook kiest. Olijfolie en avocado-olie zijn goede toevoegingen keuzes om in je dieet op te nemen.

Even op een rijtje:
Stel elke maaltijd samen uit een eiwitbron, gezond vet, complexe koolhydraten en groenten.

Groene bladgroenten zijn een zeer goede manier om een ​​maaltijd vol te maken met weinig calorieën en veel voedingsstoffen.

Ga bewegen!


Het is niet vereist, als het niet kan, maar het gaat zeker helpen om aan je gezond gewicht te gaan komen. Krachttrainingen heeft bijzonder goede voordelen. Door gewichten op te tillen, verbrand je veel calorieën en voorkom je dat je metabolisme vertraagt. Het fijne daarvan is dat je er goed bij kunt afvallen.

Je kunt naar een sportschool gaan. Laat je daarbij adviseren door een trainer. Zij kunnen een trainingsprogramma voor je maken.

Als de sportschool geen optie is, koop dan wat krachttrainings-apparaten die je thuis goed kunt gebruiken. Is dit ook geen optie dan is er nog een oplossing door het doen van cardiotrainingen zoals wandelen, joggen, hardlopen, fietsen of zwemmen. Deze hebben een zeer gunstig voor gewichtsverlies en de algemene gezondheid.

Zowel cardio als krachttraining kunnen helpen bij het afvallen.

Hoe zit het met de hoeveelheid die je eet?

Als u kiest voor een koolhydraatarm dieet, is het niet nodig om calorieën te tellen. Zolang je je koolhydraatinname zeer laag houdt en je aan de goede verhoudingen van eiwitten, vetten en koolhydraatarme groenten dan is het calorieën tellen niet nodig.

Als je merkt dat je niet afvalt is het toch verstandig om je calorieën bij te gaan houden om te zien of dat een bijdragende factor is. Als je je aan een calorietekort houdt om af te vallen.

Bereken je caloriebehoefte

Bereken eens je caloriebehoefte. Hoe doe je dit? De formule ziet er als volgt uit:

behoefte (kcal/kg) x gewicht (kg) = dagelijkse caloriebehoefte. In mijn geval (actieve man van 80 kilo) volgt de rekensom: 33 x 80 = 2640

Houd er rekening mee dat het eten van te weinig calorieën gevaarlijk kan zijn en minder effectief om af te vallen.

BMI berekenen

Wil je weten of je een gezond gewicht hebt? Bereken snel je BMI. De BMI geeft aan of je gewicht gezond is in relatie tot je lengte. Met een gezond gewicht heb je minder kans op hart- en vaatziekten. 

Het berekende BMI is

Laag BMI (pas deze tekst aan)

Normaal BMI (pas deze tekst aan)

Hoog BMI (pas deze tekst aan)

Extra tips om sneller af te vallen:

1 Eet een eiwitrijk ontbijt. Het eten van een eiwitrijk ontbijt zou kunnen helpen om je hongergevoel en calorie-inname gedurende de dag te verminderen
2 Vermijd suikerhoudende dranken en vruchtensap. Calorieën uit suiker zijn niet goed voor je lichaam en kunnen gewichtsverlies belemmeren.
3 Drink water voor de maaltijd. Een studie toonde aan dat het drinken van water voor de maaltijd de calorie-inname verminderde en effectief kan zijn bij gewichtsbeheersing.
3 Kies voor gewichtsverliesvriendelijke voedingsmiddelen. Sommige voedingsmiddelen zijn beter voor gewichtsverlies dan andere. Hier is een lijst met gezonde, afslankvriendelijke voedingsmiddelen.

  • Eet oplosbare vezels. Studies tonen aan dat oplosbare vezels gewichtsverlies kunnen bevorderen. Vezelsupplementen zoals kunnen ook helpen
  • Drink koffie of thee. Cafeïneconsumptie kan je metabolisme stimuleren
  • Eet zoveel mogelijk verse voedingsmiddelen. Ze zijn gezonder, vullen meer en veroorzaken veel minder snel teveel eten dan bewerkte voedingsmiddelen.
  • Langzaam eten. Snel eten kan na verloop van tijd leiden tot gewichtstoename, terwijl langzaam eten geeft je een voller gevoel en je gewichtsverlagende hormonen wordt hierdoor gestimuleerd
  • Zorg voor een goede nachtrust. Slaap is om vele redenen belangrijk. Slecht slapen is een van de grootste risicofactoren voor gewichtstoename
Afslankdruppels van Perfectbody

Hoe snel ga je afvallen

Dit heeft allemaal te maken met wat je BMI nu is. als je bijvoorbeeld meer overgewicht hebt dan gaan de eerste kilo’s erg snel.
U kunt in de eerste week van een dieet van een paar pond tot een kilo per week af kunnen vallen. De eerste week is het afvallen meestal het meest van zowel vet als vocht. Als je net begint met diëten, kan gewichtsverlies sneller plaatsvinden. Hoe meer gewicht je moet verliezen, hoe sneller je het zult verliezen.

Tenzij uw arts anders suggereert, is het verliezen van 1-2 pond per week meestal een veilige hoeveelheid. Als u sneller probeert af te vallen, overleg dan met uw arts over een veilig niveau van caloriereductie.


    

5 reacties op “Snel afvallen

  1. Ik ben 18kg kwijt op meer dan 1 jaar tijd. Ik dieet nu niet meer, maar doe wel veel meer aan sport en ik kijk goed uit naar wat ik precies in mijn mond steek. Ik ben anders gaan eten en dat heeft me ook veel fitter gemaakt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.