Magnesium gezondheidsvoordelen

Magnesium is het vierde meest voorkomende mineraal in het menselijk lichaam.

Het speelt verschillende een belangrijke rol in de gezondheid van je lichaam en hersenen. Het is een mineraal dat honderden chemische reacties in je lichaam ondersteunt. Veel mensen krijgen echter minder dan ze nodig hebben.

Magnesium is betrokken bij honderden biochemische reacties in je lichaam Het is een mineraal dat voorkomt in de aarde, de zee, planten, dieren en mensen.

Ongeveer 60% van het magnesium in je lichaam zit in je botten. De rest in je spieren en in je bloed. In feite bevat elke cel in je lichaam magnesium. Het heeft het nodig om te functioneren. Het wel betrokken bij meer dan 600 reacties in uw lichaam, waaronder:

Energie:

Magnesium helpt voedsel om te zetten in energie.

Eiwit-vorming:

Magnesium helpt bij het maken van nieuwe eiwitten uit aminozuren.

Gen-onderhoud:

Het helpt bij het maken en repareren van DNA en RNA.

Spierbewegingen:

Maakt deel uit van de samentrekking en ontspanning van spieren.

Vloeibare Magnesium handig in gebruik!

Regelen van het zenuwstelsel:

Helpt bij het reguleren van neurotransmitters, die berichten door je hersenen en zenuwstelsel sturen.

Helaas suggereren onderzoeken dat ongeveer 50% van de mensen in de VS en Europa minder dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium binnenkrijgen. Wat aanzienlijk hoog is!

Magnesium poeder. Zeer goed opneembaar.

Het verbeteren van traningsprestaties

Het kan de trainingsprestaties verbeteren en daarom speelt het een grote rol bij prestaties. Tijdens het sporten heb je 10-20% meer magnesium nodig dan wanneer je rust. Natuurlijk afhankelijk van je activiteit

Magnesium helpt de bloedsuikerspiegel in je spieren te brengen en lactaat af te voeren, dat zich tijdens het sporten kan ophopen en vermoeidheid kan veroorzaken. Studies hebben aangetoond dat extra magnesium innemen de trainingsprestaties van atleten bevordert maar ook voor ouderen en mensen met chronische ziekten kan verbeteren de gezondheid zeker kan bevorderen.

In een onderzoek bemerkten volleyballers die 250 mg magnesium per dag slikten verbeteringen in springen en armbewegingen. In een ander onderzoek hadden sporters die vier weken lang magnesium slikten, snellere tijden en presteerde beter bij een triatlon beter bij het hardloop-, fiets- en zwemmen. Ze ondervonden ook verlagingen van de insuline- en de stresshormoonspiegels. Het bewijs is echter gemengd. Andere studies hebben geen voordeel gevonden van magnesiumsupplementen bij atleten met lage of normale niveaus van het mineraal. In verschillende onderzoeken is aangetoond dat magnesiumsupplementen de trainingsprestaties verbeteren.

Magnesium vloeibaar verrijkt met vitamine B6 speciaal voor sporters. Een tekort kan krampen, slapte of hoofdpijn veroorzaken

Voordelen voor mensen met Diabetes type 2

Magnesium is ook gunstig voor mensen met diabetes type 2. Studies suggereren dat ongeveer 48% van de mensen met diabetes type 2 een laag magnesiumgehalte in hun bloed hebben. Dit kan het vermogen van insuline om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden verminderen. Bovendien wijst onderzoek uit dat mensen met een lage magnesiuminname een hoger risico hebben om diabetes te ontwikkelen. Een studie die meer dan 4.000 mensen gedurende 20 jaar volgde, vond dat degenen met de hoogste magnesiuminname 47% minder kans hadden om diabetes te ontwikkelen. Een andere studie toonde aan dat mensen met type 2-diabetes die elke dag hoge doses magnesium innamen, verbeteringen in de bloedsuikerspiegel en hemoglobine A1c-spiegels ervoeren, vergeleken met een de andere controlegroep.

Deze effecten kunnen afhangen van hoeveel magnesium je uit voedsel krijgt. In een ander onderzoek verbeterden supplementen de bloedsuikerspiegel of insulinespiegels niet bij mensen die geen tekort hadden

Mensen die het meeste magnesium binnenkrijgen, hebben een lager risico op diabetes type 2. Bovendien is aangetoond dat supplementen bij sommige mensen de bloedsuikerspiegel verlagen.

Insulineresistentie

Vermindert insulineresistentie Insulineresistentie is een van de belangrijkste oorzaken van het metabool syndroom en diabetes type 2. Het wordt gekenmerkt door een verminderd vermogen van spier- en levercellen om suiker goed uit de bloedbaan te absorberen. Magnesium speelt een cruciale rol in dit proces en veel mensen met het metabool syndroom hebben een tekort.

Bovendien leiden de hoge insulinespiegels die gepaard gaan met insulineresistentie tot het verlies van magnesium in je urine, waardoor de niveaus in je lichaam verder afnemen. Gelukkig kan het helpen om je magnesiuminname te verhogen. Een studie toonde aan dat suppletie met dit mineraal de insulineresistentie en de bloedsuikerspiegel verminderde, zelfs bij mensen met normale bloedspiegels. Magnesiumsupplementen kunnen de insulineresistentie verbeteren bij mensen met het metabool syndroom en diabetes type 2.

Magnesium ten opzichte van bloeddruk

Magnesium kan de bloeddruk verlagen. Studies tonen aan dat het nemen van magnesium de bloeddruk kan verlagen). In één onderzoek ervoeren mensen die 450 mg per dag slikten een sterke daling van de systolische en diastolische bloeddruk. Deze voordelen kunnen alleen optreden bij mensen met een hoge bloeddruk.

Een andere studie wees uit dat magnesium de bloeddruk verlaagde bij mensen met hoge bloeddruk, maar geen effect had op mensen met een normaal niveau. Dus als je een hoge bloeddruk hebt is het het proberen waard om magnesium te slikken. Magnesium helpt de bloeddruk te verlagen bij mensen met verhoogde niveaus, maar lijkt niet hetzelfde effect te hebben bij mensen met normale niveaus.

Migraine

Magnesium kan migraine helpen voorkomen. Migraine is pijnlijk en slopend. Misselijkheid, braken en gevoeligheid voor licht en geluid komen vaak voor. Sommige onderzoekers geloven dat mensen met migraine meer kans hebben op een magnesiumtekort dan anderen. Sommige bemoedigende onderzoeken suggereren zelfs dat magnesium migraine kan voorkomen en zelfs kan behandelen). In één onderzoek zorgde suppletie met 1 gram magnesium voor een snellere en effectievere verlichting van een acute migraineaanval dan een regulier medicijn. Bovendien kan magnesiumrijk voedsel de symptomen van migraine helpen verminderen. Mensen met frequente migraine kunnen een laag magnesiumgehalte hebben. Sommige onderzoeken tonen aan dat supplement met magnesium de migraine kan verlichten.

Depressie

Magnesium bestrijdt depressie. Ook speelt het een cruciale rol in de hersenfunctie en stemminge. Te weinig magnesium brengt een verhoogt risico van depressie met zich mee. Een analyse bij meer dan 8.800 mensen wees uit dat mensen onder de 65 jaar met de laagste magnesiuminname een 22% groter risico op depressie hebben.. Sommige deskundigen zeggen dat dit komt omdat in onze maatschappij met ons “modern eten” van een lage magnesiumgehalte veel gevallen van depressie en psychische aandoeningen kan veroorzaken. Anderen benadrukken echter de noodzaak van meer onderzoek op dit gebied. Desalniettemin kunnen supplementen met dit mineraal de symptomen van depressie helpen verminderen – en in sommige gevallen kunnen de resultaten verbazingwekkend hoog zijn. In een studie bij depressieve oudere volwassenen verbeterde dagelijks 450 mg magnesium de stemming even effectief als een antidepressivum. Er kan een verband zijn tussen depressie en magnesiumtekort. Aanvulling ermee kan bij sommige mensen de symptomen van depressie verminderen. Dit is altijd het proberen waard!

Ontstekingsremmend

Het heeft ontstekingsremmende voordelen Een lage magnesiuminname is gekoppeld aan chronische ontstekingen, wat een van de oorzaken is van veroudering, obesitas en chronische ziekten. In één onderzoek bleken kinderen met de laagste magnesiumspiegels in het bloed de hoogste niveaus van de ontstekingsmarker CRP te hebben. Ze hadden ook een hogere bloedsuikerspiegel, insuline en triglyceriden.

Magnesiumsupplementen kunnen CRP en andere markers van ontsteking verminderen bij oudere volwassenen, mensen met overgewicht en mensen met prediabetes.

Op dezelfde manier kunnen voedingsmiddelen met een hoog magnesiumgehalte – zoals vette vis en donkere chocolade – ontstekingen verminderen. Van magnesium is aangetoond dat het ontstekingen helpt bestrijden. Het vermindert de ontstekingsmarker CRP en biedt verschillende andere voordelen.

PMS-Symptomen

Magnesium verbetert PMS-symptomen Premenstrueel syndroom (PMS) is een van de meest voorkomende aandoeningen bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd. De symptomen zijn onder meer het vasthouden van water, buikkrampen, vermoeidheid en prikkelbaarheid. Interessant is dat aangetoond is dat magnesium de stemming verbetert, het vasthouden van water en andere symptomen vermindert bij vrouwen met PMS. Het is aangetoond dat magnesiumsupplementen de symptomen verbeteren die optreden bij vrouwen met PMS.

Magnesium in je voeding

De volgende voedingsmiddelen zijn goede tot uitstekende bronnen van magnesium:

  • Pompoenpitten
  • Spinazie, gekookt
  • Snijbiet, gekookt
  • Donkere chocolade (70-85% cacao)
  • Zwarte bonen
  • Quinoa, gekookt
  • Heilbot
  • Amandelen
  • Cashewnoten
  • Makreel
  • Avocado
  • Zalm

.

Extra Magnesium aanvullen

Magnesium is veilig en overal verkrijgbaar Magnesium is absoluut essentieel voor een goede gezondheid. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 400-420 mg per dag voor mannen en 310-320 mg per dag voor vrouwen. Je kunt het zowel uit voeding als supplementen halen. Lukt dit niet omdat je simpelweg bovenstaande voeding bijvoorbeeld niet lekker vindt dan kun je magnesium erg goed zelf iedere dag aanvullen met supplementen. Maak hier dan iedere dag een gewoonte van.

Als je een medische aandoening hebt, raadpleeg dan uw arts voordat je magnesiumsupplementen ga innemen!. Hoewel deze over het algemeen goed worden verdragen, zijn ze mogelijk niet veilig voor mensen die bepaalde diuretica, hartmedicatie of antibiotica gebruiken.

Supplementvormen die goed worden opgenomen zijn onder andere magnesiumcitraat, glycinaat, orotaat en carbonaat.

Voldoende magnesium binnenkrijgen is essentieel. Veel voedingsmiddelen bevatten het en er zijn veel hoogwaardige supplementen beschikbaar.

Het komt neer op Het krijgen van voldoende magnesium is essentieel voor het behoud van een goede gezondheid. Zorg ervoor dat u veel magnesiumrijk voedsel eet of een supplement neemt als u niet genoeg kunt krijgen van uw dieet alleen. Zonder voldoende van dit belangrijke mineraal kan je lichaam niet optimaal functioneren.

Magnesium Lactate in poedervorm

Ideaal en ontzettend goed opneembaar door je lichaam, dit omdat dit product in poedervorm is en het bevat geen toevoegingen. Super makkelijk om deze poeder te vermengen met je yoghurt, sportdrank of smoothie. En de geselecteerde magnesium poeder is goed betaalbaar!

Liever Toch Magnesium in een capsule

Magenesium en Taurine

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.