https://ui.awin.com/export-promotions/942789/190c1cd677b7acf4af06e790d67aaa35 https://ui.awin.com/export-promotions/942789/190c1cd677b7acf4af06e790d67aaa35?downloadType=csv&promotionType=&categoryIds=®ionIds=&advertiserIds=&membershipStatus=joined&promotionStatus=

Minder suiker met een paar simpele tips

Heb je er wel eens aan gedacht hoeveel suiker jij per dag binnen krijgt? Ben jij suikerverslaafd of kun je jezelf niet weerstaan om iets met suiker te eten? Het probleem is vaak dat suiker overal is. Volgens vele onderzoeken kan het verminderen van suiker je wichtstoenamen snel verminderen, maar ook je bloedglucosespiegel verminderen.

Voordelen van minder suiker eten

Beter voor je hart

Het kan je bloeddruk verlagen
Veel suiker kan leiden tot gewichtstoename, wat het risico op hoge bloeddruk kan verhogen. Toegevoegde suikers kunnen op zichzelf ook je bloeddruk verhogen. Onderzoek toont zelfs aan dat suiker een even groot probleem kan zijn als zout als het gaat om hypertensie. Hoge bloeddruk verhoogt de werkbelasting van je hart en kan je bloedvaten na verloop van tijd beschadigen. Uiteindelijk kan dit leiden tot hartaandoeningen, hartaanvallen, beroertes, nierbeschadigingen en slagaderaandoeningen.

Het kan het risico op een hartaanval verlagen
Verstopte slagaders zorgen ervoor dat er onvoldoende zuurstofrijk bloed je hart bereikt. Mensen die meer suiker eten, hebben een opmerkelijke toename van het risico op een hartaanval in vergelijking met mensen met een lagere suikerinname

Beter voor je cholesterolgehalte

Het kan je slechte cholesterol verlagen
Als je te veel suiker eet, pompt je lever extra LDL (slechte) cholesterol uit. Een suikerhoudend dieet verlaagt ook je HDL (goede) cholesterol. Samen kunnen hoge LDL en lage HDL leiden tot verstopte slagaders en hartaandoeningen.

Risico op diabetes verlagen

Als je veel suiker eet draagt dit bij aan gewichtstoename, wat het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 verhoogt.

De ophoping van vet maakt je lichaam beter bestand tegen de effecten van insuline. Ter compensatie pompt je ​​alvleesklier meer insuline uit. Uiteindelijk kan je alvleesklier de toegenomen vraag van je lichaam niet bijhouden en stijgt je bloedsuikerspiegel.

Beter voor je lever

Het helpt een vette lever voorkomen
Zoals de naam al doet vermoeden. Door suiker kun je een ophoping van vet in je lever krijgen. Als je aankomt wordt je lever vet. Dat extra vet kan je lever zodanig beschadigen dat het je bloed niet goed kan filteren.

Risico op kanker helpen verminderen

Onderzoek heeft niet aangetoond dat suiker rechtstreeks kanker veroorzaakt, maar toch is er een relatie tussen beide. Kankercellen gebruiken, net als andere cellen in je lichaam,- suiker als brandstof. En het eten van een suikerrijke voeding leidt tot gewichtstoename, wat een duidelijke risicofactor is voor kanker.

Minder suiker, makkelijker ademen

Voeding met veel suiker kan bijdragen aan het risico op chronische obstructieve longziekte (COPD). De verbinding kan het gevolg zijn van hoge bloedsuikerspiegels, die de longfunctie negatief beïnvloeden. Onderzoekers hebben sterke verbanden gevonden tussen COPD en diabetes type 2.

Minder snel moe

Je krijgt meer energie als je gaat minderen met suiker. Als je jezelf niet happy voelt dan is het een makkelijke stap om bijvoorbeeld een mars of een snicker te pakken. Vaak denk je dat je daar gelukkig van wordt en dat dit door je middagdipje heen loosd. Hier maken ze zelfs reklame over. Dit is alles behalve waar. Een Europese analyse van 31 onderzoeken wees uit dat suiker geen energieboost gaf. De deelnemers voelden zich zelfs nog vermoeider en minder alert nadat ze suikerhoudende voedingsmiddelen en dranken hadden genuttigd.

Misschien is het verminderen van suiker wel simpeler dan je ooit hebt gedacht?

Verminder de toevoeging van suiker aan je maaltijd

Gebruik minder of helemaal geen witte- of bruin suiker, siroop, honing in wat je drinkt of eet. Begin eerst eens met de helft minder en ga zo steeds een stapje terug totdat je meer aan de natuurlijke smaak gewend raakt

Vervang suiker door iets gezonds

Bijvoorbeeld vervang je frisdrank door water. Als je water echt niet lekker vindt doe dan eens wat citroen of mint toevoegen, misschien ga je dit wel lekker leren vinden? Ook in je maaltijd; Vervang suiker in bijvoorbeeld je yoghurt of je kwark door bosbessen of aardbeien. Misschien dat je havermout eet iedere ochtend. Wat is er mis met een schepje proteinepoeder zonder suiker in de smaak van vanille. Doe dit stapje voor stapje zo min mogelijk meer suiker toe te voegen.

Kies voor onbewerkte producten in de supermarkt

Geen pakjes of zakjes. Wat wil dat zeggen: maak bijvoorbeeld je mix voor spagheti, macaroni, bami, nasi etc zelf. Haal dit uit verse producten. Lees eens zo’n zakje hoeveel suikers hierin zitten. Lees ook mijn lijst met verborgen suikers. Deze namen herkennen wij niet vaak als suiker, maar dat is wel suiker!

Bereid je eigen maaltijden

Je kunt tegenwoordig ook een smoothie uit de vriezer kopen. Doe dit niet. Neem het gewoon vers allemaal. Maar ook de kant en klaren maaltijden zitten vaak verborgen suikers in toegevoegd. Suiker wordt vaak ook gebruikt om een maaltijd langer houdbaar te maken.

Gebruik minder suiker

Wanneer je van plan bent wat brownies of cake te maken. Verlaag de hoeveelheid die u normaal gesproken gebruikt tot minimaal 35-50%. Al snel raak je misschien gewend aan de nieuwe smaak, maar het kost tijd.

Koop geen lekkere dingen met suiker

Als je geen lekkere suikerhoudend lekkers in huis hebt en je hebt ’s avonds zin in wat zoets dan heb je het niet in huis, kun je het ook niet eten. Ga voor gezonde alternatieve zonder suiker.

Je smaakpapillen gaan wennen dat je minder suiker eet.

Leuke ideeën voor een suikervrij leven

Hieronder wat tips die je zeker gaan helpen om gezonder te gaan eten!

Probeer deze eens als hulpmiddel om gezond te eten en te koken. En heb je kinderen dan is zeker ook het eBook 50 suikervrije KinderTraktaties een erg leuk boek!

Succes!

Klik hier voor de Ovenschotel Bijbel

Klik hier voor het boek 20 dagen SuikerVRIJ

Kijk hier voor 50 Suikervrije KinderTraktaties
Klik hier voor het Ebook Suikervrije Feestdagen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.