https://ui.awin.com/export-promotions/942789/190c1cd677b7acf4af06e790d67aaa35 https://ui.awin.com/export-promotions/942789/190c1cd677b7acf4af06e790d67aaa35?downloadType=csv&promotionType=&categoryIds=®ionIds=&advertiserIds=&membershipStatus=joined&promotionStatus=

Motivatie om te bewegen

Hoe kun je jezelf motiveren om te sporten. Maar al te vaak beginnen mensen erg enthousiast met fitness, maar na een paar weken laten ze de moed alweer zakken. De motivatie is dan voorbij. Hoe kun je jezelf het beste motiveren? Ook als je moe bent van het werken en of je het gewoon druk hebt gehad. Je hebt misschien zelfs geïnvesteerd in fitnessapparaten, maar deze worden niet gebruikt. Je kunt jezelf er niet toe zetten. Ik kan je vertellen: Je bent niet alleen!

Het is heel normaal om ups en downs te hebben in je motivatie. Het overkomt ons allemaal. Net zoals we een scala aan verschillende emoties ervaren, komt en gaat onze motivatie. Gelukkig kun je je motivatie net zo snel terugkrijgen als je deze bent verloren.

Als je moeite hebt om je motivatie vast te houden om te trainen of om die kilo’s eraf te krijgen, lees dan vooral verder voor de motivatie die wij je kunnen geven.

Hoe krijg je motivatie en waar begin je?

Als je al een tijdje niet erg actief bent geweest wil je je activiteiten graag weer opbouwen. Hierbij wat tips:

Loop niet gelijk hard van stapel

Als je heel klein begint dan kun je dit langzaam op je eigen tempo op gaan bouwen. Stel dat je 10.000 stappen per dag wilt lopen, maar je hebt een zittend beroep. Dan kun je waarschijnlijk je doel niet bereiken binnen een paar dagen. Kijk dan eerst hoeveel stappen je nu zet. Probeer dan een plan te maken dat je eerst eens per dag 10 minuten per dag gaat wandelen. Lukt dit goed ga je het ophogen met een paar minuten per dag. Maak een planning voor jezelf. Schrijf het op.

Kies iets wat je leuk vindt om te doen

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar als je niet van zwemmen houdt, zal het heel moeilijk zijn om gemotiveerd te blijven om drie keer per week naar het zwembad te gaan. Kies in plaats daarvan een training of oefening die je leuk vindt.

Als je van hardlopen of wandelen houdt, maar het weer je afschrikt, overweeg dan om te investeren in een goede loopband. Hierdoor kun je geen excuus meer hebben om niet te lopen en een training over te slaan. Bijvoorbeeld als je ’s morgens ga lopen leg dan alles de avond van tevoren klaar; je kleding, je schoenen.

Als yoga jouw ding is, leg dan je yoga-mat bij je bed. Het eerste wat je ziet als je opstaat is deze mat.

Maak een plan en zet doelen

Velen van ons brengen ons leven door met het springen van de ene sport-strend naar de andere terwijl we heel weinig bereiken. Het stellen van SMART-doelen betekent het verduidelijken van je ideeën, het focussen van je inspanningen en het vergroten van je kansen om je doelen te bereiken.

Specifiek: als je aan je doel denkt, vraag jezelf dan af hoe je daar gaat komen
Meetbaar: hoe ga je meten of je de benodigde actie onderneemt?
Haalbaar: als het doel te gemakkelijk is, wordt het saai. Als het te moeilijk is, raken we gefrustreerd
Realistisch: dit is afhankelijk van het doel waaraan je denkt – het is een gezondheidscheck of wat je tot nu toe hebt gedaan gaat werken
Tijd: je moet hier een tijdschaal op zetten, zodat je weet wanneer je het hebt bereikt

Een voorbeeld van het gebruik van Slimme planningen voor oefeningen kan er als volgt uitzien:

Specifiek – Ik ga deze week drie keer hardlopen.

Meetbaar– Ik houd mijn runs bij in een app.

Haalbaar: Ik ren meestal twee keer per week, dus ik denk dat het haalbaar is om nog een keer extra hard te lopen.

Realistisch – Mijn schema staat deze week drie runs toe.

Tijd – Ik ben van plan om de komende maand drie keer per week te gaan hardlopen. Lukt dit dan ga ik het de maand erna proberen met in totaal ​​vier hardloopsessie.

Probeer hier echt over na te denken wat je precies wilt en wilt bereiken.

Beloon jezelf voor je resultaat

Hoe eenvoudig is het om jezelf flink te belonen als je je doel hebt bereikt.

Wat ideeën om jezelf te belonen:

Maak van je bewegen een gewoonte!

Als je een doel hebt bereikt kom je vaak op een kritisch moment om je doelen bij te stellen. Dit wordt nog wel eens vergeten waardoor alles inzakt en je weer terug bij af bent. Je lichaam heeft zich aan je eerste doel aangepast, nu is het tijd voor het volgende doel. En ga zoveel mogelijk zorgen dat het bewegen een soort gewoonte wordt. Zoals je je tandenpoets (misschien niet helemaal een vergelijking) maar dat je week niet compleet is als je je doelen niet hebt voldaan. Plan je volgende uitdaging.

Als we naar gewoontes kijken, is de gemakkelijkste manier om consistentie (en motivatie) te krijgen, door iets keer op keer weer te doen. Dus bijvoorbeeld iedere maandag doe ik die training en op woensdag doe ik dat… Iets wat herhaalt. Dit heeft grote kans van slagen om je trainingen een gewoonte te maken. Zelfde plaats, zelfde tijd.

Spreek met iemand af om samen te bewegen

Soms probeer je alles en kun je jezelf gewoon niet motiveren om op te staan ​​en te gaan sporten. Plannen maken om te gaan sporten met een vriend(in) geeft je niet alleen verantwoordelijkheid, maar ze kunnen je ook aanmoedigen op dagen dat je het moeilijk hebt. En jij kunt dit weer bij je vriend(in) doen.

Zoek iemand met dezelfde doelen, planning en verplichtingen die jij hebt. Iemand die je een positief gevoel geeft en je regelmatig inspireert. Als je niemand kunt vinden om met je mee te gaan hardlopen, ga dan bijvoorbeeld een (hard)loop-club.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.