Omgaan met verlies: jouw unieke manier

Wanneer je iets of iemand verliest, voelt het alsof de wereld vergaat. Alles wat je ooit kende is weg, en je voelt je verloren en alleen. Het is normaal dat je een manier wilt vinden om met deze pijn om te gaan, maar wat voor de een werkt, werkt misschien niet voor de ander. In deze blogbijdrage gaan we in op de verschillende manieren waarop mensen met verlies omgaan, en hoe je voor jezelf de beste manier kunt vinden.

Welke symptomen kun je herkennen bij verlies van een dierbare

  • Duizeligheid
  • Onrust
  • Vermoeidheid
  • Afvallen of aankomen in gewicht
  • Slapeloosheid
  • Neerslachtig
  • Depressie
  • Hartkloppingen
  • Pijn in je hele lichaam
  • Pijn in je keel
  • Pijn in je buik
  • Hartzeer

De pijn van het vertrek van een dierbare kan ondraaglijk zijn. Als je het moeilijk hebt om ermee om te gaan, zijn er manieren om dit verlies met minder moeite te verwerken! Of ze nu overleden zijn of plotseling uit je leven verdwenen zijn zonder uitleg, het zal hoe dan ook pijn doen- maar de ernst hangt af van hoeveel tijd we samen hadden en wat voor emoties er rond hun vertrek in het algemeen waren.
In beide gevallen wil ik mensen eraan herinneren dat iemand verliezen betekent dat je uiteindelijk toch verder moet; hetzij door genezing & het accepteren van onze nieuwe realiteit. Hoe hard het ook klinkt: Het leven gaat door……. Jouw leven gaat door! Denk er eens aan wat degene die je nu moet missen zou willen? Hij of zij zou willen dat je doorgaat met je leven en dat je het beste ervan gaat maken.

Hoe lang duurt rouw?

Rouwen is een natuurlijke manier om het verlies van een dierbare te verwerken. Rouw komt vaak in golven, waarbij sommige dagen erger zijn dan andere en na verloop van tijd afnemen; soms gebeurt dit echter niet – het kan jaren later zijn voordat je je weer beter voelt!

De tijd die nodig is om te rouwen is moeilijk te zeggen, omdat er verschillende factoren meespelen. Na drie maanden gaan mensen pas door hun slechtste fase en na gemiddeld een jaar beginnen ze zich vaak weer beter te voelen
Het kan moeilijk zijn voor personen die net het overlijden van een dierbare hebben meegemaakt of op een andere manier met het levenspad van een ander zijn samengegaan; het kan zijn dat er nog geen sprake is van echt herstel van dit trauma als zodanig, maar dat je gewoon door de als noodzakelijk aanvoelende fasen heen gaat voordat je verder gaat met je eigen reis – ieder persoon zal echter anders reageren op basis van persoonlijkheidstype.

Wat kan ik doen om het verlies te verwerken?

Het is belangrijk om over het verlies van een dierbare te praten. Maar het is niet slechts één manier – er zijn vele andere manieren die u kunnen helpen om met je emoties om te gaan en weer verder te gaan in het leven!

Neem alle tijd om te rouwen

Wie zei dat tijd alle wonden heelt? Nou, dat doet het tot op zekere hoogte. Het kan in het begin moeilijk zijn en je zult waarschijnlijk het gevoel hebben dat er nooit een einde aan je pijn komt of iets dergelijks, maar zolang er mensen zijn die van ons houden, komt het in de meeste gevallen uiteindelijk toch wel goed! Dit onthouden tijdens die moeilijke momenten is wat iedereen er doorheen helpt omdat ze diep vanbinnen weten dat hun hart van hem/haar houdt, ongeacht wat er verder nog aan de hand is buiten bronnen anders kunnen denken
Verdriet moet ook niet zomaar verdwijnen; in plaats daarvan moet je leren hoe je op de juiste manier met alles omgaat, zodat deze gevoelens niet verteren.

Huil en laat je emotie de vrije loop

Huilen is een universele ervaring waar iedereen zich mee kan identificeren, vooral wanneer je een belangrijk persoon in je leven verliest. Huilen heeft vele voordelen, waaronder het verlichten van spanning en het onthullen van gevoelens van verdriet die misschien niet eerder volledig zijn geuit, omdat ze eerder werden opgekropt uit angst of ongemak met hoe we ons voelen; mensen zijn meer dan ooit geneigd om hulp te bieden zonder dat het ons gevraagd wordt, omdat huilen vaak duidt op behoeftigheid van onze kant – waardoor ze de kans krijgen om te doen wat juist is door te zorgen voor deze kwetsbare zielen die steun nodig hebben in zulke moeilijke tijden.

Sluit jezelf niet af voor anderen

De diepte van dit gevoel is moeilijk te meten, maar het is niet alleen voor jou belangrijk. De dood of het vertrek van een geliefde kan een leegte achterlaten die opgevuld moet worden; mensen in je leven hebben die zich bekommeren om wat er verder gebeurt, maakt een groot verschil omdat ze steun bieden wanneer dat nodig is en anders afleiding
We weten hoe moeilijk deze tijden zijn – we zijn er ook geweest! Sluit je dus niet te veel af: blijf in contact met vrienden en familieleden door over je gevoelens te praten en door samen positieve activiteiten te ondernemen (bijvoorbeeld grappige video’s kijken). Het lijkt misschien alsof alleen al het horen van de stem van een ander soms wonderen kan doen. Misschien moet je ook onthouden dat mensen het soms moeilijk vinden om jou te benaderen en dat ze misschien niet altijd weten wat ze moeten zeggen om je wat op te beuren. Probeer dit in gedachten te houden.

Luister naar muziek

Muziek kan een geweldige vorm van therapie zijn, en droevige liedjes zijn vaak nuttig voor mensen die moeilijke tijden doormaken. De teksten zullen overeenkomen met je gevoelens, dus het is gemakkelijk om emoties te verwerken terwijl je luistert- plus je voelt je minder alleen als anderen ook soortgelijke worstelingen hebben! Er is ook onderzoek dat dit bewijst – een studie wees uit dat mensen die luisterden naar upbeat melodieën minder symptomen van zware depressie ervoeren dan degenen wier favoriete genre meer energieke of inspirerende tunes waren
In een ander experiment werd gekeken hoe verschillende soorten muziek verschillend reageren op momenten die warmte en vreugde uitbeelden in vergelijking met droefheid of angst.

Zoek afleiding

Afleiding kan een geweldige manier zijn om de tijd te doden als we moeite hebben om ons op iets anders te concentreren. In plaats van je gedachten alleen op studeren te richten, kun je een oude hobby oppikken of iets nieuws proberen, zoals in een dagboek schrijven over wat je op dit moment het meest interesseert; vergeet niet dat lezen ook voor afleiding zorgt! Als liggen meer dan genoeg bewegingloosheid lijkt voor één dag (en laten we eerlijk zijn: dat is het vaak!), overweeg dan om yoga te gaan doen, wat de bloeddoorstroming bevordert en tegelijkertijd stressverlichtend werkt
Een paar suggesties: begin eens met het schetsen van landschappen – je zult zien dat je schoonheid vastlegt.

Acceptatie

Het is belangrijk om te onthouden dat het verlies van een dierbare altijd in je leven zal blijven. Hoe minder herinneringen je hebt, hoe lang het ook duurt voor ze allemaal weg zijn of als ze nooit helemaal die tijden goedmaken waarin alles perfect was samen – koester deze momenten want er is geen ander persoon op aarde die hun plaats kan innemen!

Ziek worden op vakantie

Heb je het gevoel dat je altijd ziek wordt als je op vakantie gaat? Je bent niet de enige. Het blijkt dat daar een reden voor is: ons lichaam is eigenlijk vatbaarder om ziek te worden als we op vakantie zijn. Dit komt omdat we meestal actiever zijn en veel overtollige energie hebben, wat ons immuunsysteem uit balans brengt.

In deze blogpost gaan we na waarom dit gebeurt en bespreken we enkele tips om te voorkomen dat je ziek wordt op vakantie!

Lees verder

Stedentrip Valencia

Stel je voor dat je door eeuwenoude geplaveide straten loopt, omzoomd met prachtige architectuur, en dan stopt om te genieten van een heerlijk paella diner op een charmant terras met uitzicht op de Middellandse Zee. Klinkt dat niet als een paradijs? Maak je dromen werkelijkheid door vandaag nog je vakantie naar Valencia te boeken.

Lees verder

Bijgeloof

Bijgeloof zijn overtuigingen die al eeuwenlang bestaan. Ze zijn terug te voeren op verschillende culturen en hebben, afhankelijk van de persoon, verschillende betekenissen en doeleinden.

Lees verder

Hoe te kiezen voor een leven met meer energie

We weten allemaal hoe het voelt als we niet genoeg energie hebben. Je bent moe, je geest is wazig, en alles is een strijd. En hoewel het niet altijd makkelijk is om meer energie te krijgen, zijn er wel degelijk dingen die je kunt doen om het proces te versnellen. Dus als je je uitgeput voelt en een snelle oppepper nodig hebt, lees dan verder voor wat tips over hoe je snel meer energie krijgt!

Lees verder

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.