Pompoen: Gezond en heerlijk!

Als je aan pompoenen denkt, is het eerste wat in je opkomt waarschijnlijk Halloween. Maar wat veel mensen niet weten is dat pompoenen eigenlijk heel gezond en lekker zijn! Pompoen bevat weinig kilocalorieën en veel vezels. Het is dus ideaal als je gezond wilt eten. De vezels zorgen ervoor dat je goed gevuld bent en helpen om je darmen gezond te houden. Daarnaast krijg je door pompoen lekker veel ijzer, calcium, vitamine C en E binnen. Per honderd gram zitten er ongeveer 20 calorieën in een pompoen. Het is dus ideaal om de pompoen te gebruiken als je wilt afvallen. Je kunt pompoen op veel verschillende manieren eten. Je kunt hem bijvoorbeeld roosteren, stoven, of er een soep van maken. Je kunt ook de zaden van de pompoen gebruiken om er een gezond tussendoortje van te maken. Pompoen heeft een zoete en aardse smaak die bij veel mensen geliefd is. Dus als je de volgende keer op zoek bent naar een gezond en lekker voedingsmiddel loop dan de pompoen niet voorbij in het groentenschap van de supermarkt.

Welke pompoen is eetbaar?

Niet alle pompoenen zijn eetbaar. Bijvoorbeeld de sierpompoenen of kalebassen zijn niet eetbaar. Zij hebben een dikkere harde schil en zijn lichter van kleur. Ze hebben zelfs helemaal geen vruchtvlees. Deze zullen ook niet bij de supermarkt liggen. Je kunt er op vertrouwen dat de pompoenen die daar liggen verkocht worden omdat ze eetbaar zijn.

Welke smaak heeft pompoen?

Pompoenvlees heeft een zoete, aardse smaak. Als het gekookt wordt, wordt het zachter en zoeter. Pompoen wordt vanwege zijn zoetheid vaak gebruikt in taarten en andere desserts. Het kan ook gebruikt worden in hartige gerechten zoals soep of curry.

De pitten van de pompoen, kan ik daar iets mee?

De zaden van de pompoen zijn eetbaar en voedzaam. Ze kunnen geroosterd worden en als tussendoortje gegeten, of aan salades of granola. Pompoenpitten zijn een goede bron van vezels, magnesium, en zink.

  • Snijd de pompoen doormidden
  • Doe de pitten in een pan met water (ruim)
  • Zet de pan op het vuur en kook de pitten met wat zout
  • Giet daarna het water af
  • Bekleed een bakplaat met papier en verdeel hierover de pitten
  • Rooster nu de pitten in de oven (hetelucht) op 200 graden tussen de 15 en 20 minuten

Je kunt de pitten ook kruiden als je ze gaat roosteren.

Pittige en kruidige pitten

Voor wat meer pit op de pitten: Vermeng de pitten met cayennepeper, knoflook (vers of poeder) met een klein beetje olijfolie en roosteren.

Voor wat meer gekruide pitten: Gebruik ook weer wat olijfolie en vermeng de pitten met bijvoorbeeld een gesnipperd uitje, wat Provençaalse kruiden rn natuurlijk kun je altijd knoflook gebruiken.

In welke gerechten kan ik pompoenpitten gebruiken?

Je kunt verschillende tapanade en pesto maken waar je ook pompoenpitten bij gebruikt. Maar denk ook eens om bijvoorbeeld heerlijke pompoensoep te maken. Of pompoen- boter of spread voor op toast? Dit doe je door pompoen (250 gram) te koken en later te pureren. Hierna voeg je wat honing (15 ml), appelsap (25 ml) , citroensap (klein beetje voor de frisheid), speculaaskruiden (10 gram) en een snufje zout toe. Mix dit door elkaar en je hebt een heerlijke en gezond beleg voor je pannenkoekjes, toast, boterham etc.

Wat zijn de voordelen van het eten van pompoen?

Pompoen is een caloriearm voedingsmiddel dat rijk is aan vitaminen en mineralen. Het is een goede bron van vitamine A, wat belangrijk is voor de gezondheid van de ogen. Pompoen bevat ook antioxidanten die kunnen helpen beschermen tegen sommige chronische ziekten. Pompoenen worden als gezond beschouwd omdat ze weinig calorieën en vet bevatten, en rijk zijn aan vitaminen, mineralen en antioxidanten. Pompoenen zijn ook een goede bron van vezels, die kunnen helpen de spijsvertering gezond te houden. Bovendien bevatten pompoenen carotenoïden, die in verband gebracht zijn met verschillende gezondheidsvoordelen, waaronder een verminderde kans op kanker.

Pompoen geeft je een gelukkig gevoel

Van het eten van pompoen wordt je vrolijk! Het is niet alleen de kleur, maar er zit een stofje in die pompoen helpt je om dit stofje aan te maken. Dit is serotonine. Serotonine is een neurotransmitter die vele belangrijke functies in ons lichaam vervult. Serotonine speelt onder andere een rol bij het goed regelen van stemming en slaappatronen met behulp van de productie van melatonine door cellen in de buurt van het Saninus Plateau waar dit op natuurlijke wijze gebeurt zonder dat er medicijnen voor nodig zijn! U vraagt zich misschien af hoe u uw eigen niveau van dit gelukshormoon kunt verhogen – er zijn twee mogelijkheden: Neem supplementen of eet meer voedingsmiddelen die hoog op de Serotonine lijst staan zoals pompoen, tomaten, appels, druiven etc

Goed voor je immuunsysteem

Pompoen bevat veel vitamine C. Vitamine C is een vitale voedingsstof die het immuunsysteem, het zenuwstelsel en het energiesysteem ondersteunt. Het helpt ook bij vetverbranding terwijl het antioxidanten in ons lichaam aanvult om ons te beschermen tegen vrije radicalen die ziekten zoals kanker of hartaandoeningen veroorzaken! Vitamine c kan je helpen sterke botten te behouden door de ijzeropname te bevorderen, dus geen bloedarmoede problemen meer 🙂 door het eten van pompoen.

Goed voor je huid

Pompoen bevat betacaroteen. Bèta-caroteen is een nutriënt waarvan is aangetoond dat het vele voordelen heeft, vooral voor de huid. Het kan worden omgezet in vitamine A en bijdragen aan een gezonde haargroei of gezichtsvermogen – twee belangrijke zintuigen waar we dagelijks op vertrouwen! Het lichaam gebruikt slechts zoveel bètacaroteen als het op een bepaald moment nodig heeft.

Pompoen is erg laag in calorien

Zoals we al eerder aangaven is dat pompoen weinig calorieën bevat en veel vezels. ideaal dus om te eten als je wilt afvallen, maar door de vezels toch dat volle gevoel wilt hebben.

Kan ik rauw pompoen in de vriezer bewaren?

Snij de pompoen in blokjes en bewaar dit in (een daarvoor bestemd bakje) de vriezer. De blokjes blijven dan nog 6 maanden houdbaar. Je hebt altijd snel wat pompoen liggen om een soep te maken of deze in een ander gerecht te gebruiken.

De kracht van bramen voor je gezondheid 

Laat de volgende struik bramen die je ziet niet verloren gaan. Denk aan alle gezondheidsvoordelen die deze heerlijke vruchten je lichaam kunnen bieden! Van boordevol vitaminen en mineralen tot krachtige antioxidanten, bramen zijn een echt super voeding. Dus als je de volgende keer een natuurwandeling maakt, maak dan gebruik van de wilde bramenstruiken die je tegenkomt en geniet van een snack die je lichaam goed doet.

Lees verder

Waarom watermeloen eten goed voor je is 

Watermeloen is een van de meest verfrissende en dorstlessende vruchten, perfect voor warme zomerdagen. Het bevat niet alleen weinig calorieën en vet, maar watermeloen is ook rijk aan vezels en eiwitten, waardoor het een geweldige snack is voor iedereen die gezonder wil eten. Dus de volgende keer op zoek bent naar een gezonde snack, grijp dan naar sappige watermeloen!

Lees verder

Hoe je je lichaam kunt ontgiften

Ben je klaar om je energiek en verjongd te voelen? Detoxen is een geweldige manier om de opeenhoping van gifstoffen in je lichaam te verwijderen, je immuunsysteem nieuw leven in te blazen en gezonde gewoonten te stimuleren. Het eten van meer vers fruit en groenten kan deze reiniging ondersteunen en tegelijkertijd essentiële voedingsstoffen leveren zoals vitaminen, mineralen en antioxidanten die nodig zijn voor een optimale gezondheid. In deze blogpost bespreken we de basisprincipes van een succesvolle detox met uitsluitend natuurlijke bronnen zoals fruit en groenten, evenals enkele tips over hoe je deze voedzame superfoods in je dagelijkse dieet kunt opnemen.

Lees verder

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.