https://ui.awin.com/export-promotions/942789/190c1cd677b7acf4af06e790d67aaa35 https://ui.awin.com/export-promotions/942789/190c1cd677b7acf4af06e790d67aaa35?downloadType=csv&promotionType=&categoryIds=®ionIds=&advertiserIds=&membershipStatus=joined&promotionStatus=

Praten in je slaap

Wat kan ik eraan doen?

Meisje zit op het bed

Het kan zowel schokkend als grappig zijn als je partner midden in de nacht praat in zijn slaap. Het lijkt in de meeste gevallen onschuldig brabbelen. Maar het kan wel verontrustend zijn als je partner luid begint te krijsen met teksten die je van hem of haar niet zou verwachten. Je kunt hier enorm van schrikken! Dit kan zelfs angstaanjagend zijn. Vooral als degene er zich dan later niets van kan herinneren.

Er zijn veel onderzoeken naar gedaan. Het praten in de slaap vindt plaats in alle slaaptoestanden, stadia van het slapen, inclusief met snelle oogbewegingen (REM) en niet REM slaap. Soms met een paar brabbel woorden tot volledige gesprekken. En degene wordt ’s morgens wakker en herinnert zich niets of heel vaag. Praten in je slaap is gemakkelijk te begrijpen wanneer iemand zich aan het begin van zijn slaap is. Niet REM stadium 1 en 2. In de latere delen van de slaapcyclus, of niet REM stadium 3 en REM slaap, klinkt het praten meestal niet meer dan kreunen of wat mompelen.

Hoewel het over het algemeen ongevaarlijk en vaak hilarisch is, zijn mensen zelf vaak erg verbaasd dat ze praten in hun slaap. Ze kunnen ze het zich meestal niet herinneren als ze wakker worden. En bovendien kunnen de stemmen en taal die de persoon gebruikt tijdens het praten in de slaap anders zijn dan hun typische spraakgewoonten.

Antwoorden vinden waarom ik praat in mijn slaap

Dit alles kan ertoe leiden dat je online onderzoek gaat doen om de antwoorden te vinden waarom je in de nacht hele gesprekken voert en waarom je alles zegt wat je zegt. Waarschijnlijk wil je erachter komen naar de oorzaak van het praten in je slaap uit nieuwsgierigheid. Maar je kunt er ook last van hebben, want vaak kun je er moe van wakker worden. Hier wat uitleg en tips.

Wat is praten in je slaap?

Slaapexperts noemen dit somniloqui. Als je praat in je slaap dan kan dat gebrabbel, gemompel zijn tot hele monologen, zinnen en verhalen. Het is op zich niet schadelijk maar het kan er wel toe leiden dat het je slaap verstoord en tot een slaapstoornis leiden. Vroeger werd het wel als een stoornis beschouwd, maar praten in de slaap wordt nu gezien als iets wat onschadelijk is.

Komt het vaak voor dat mensen praten in hun slaap?

Wat je vroeger nooit van hoorde is dat je nu ook thuis of in het ziekenhuis je slaap kan laten testen of je een slaapstoornis hebt. Hierdoor zijn ze onder andere ook veel meer te weten gekomen over onze slaap. Heel wat studies zijn er uitgevoerd. Hieruit is ook naar voren gekomen dat het meer voorkomt bij kinderen.
Ongeveer de helft van de jonge kinderen praat in hun slaap. Ongeveer twee op de drie volwassenen ervaren op een bepaald moment in hun leven dat zij wel eens praten in hun slaap. Het frequent praten in de slaap bij volwassenen komt maar voor bij 5% van de volwassenen.

De reden van praten in je slaap

Waarom praten mensen in hun slaap?
Gewoon een beetje mompelen of brabbelen is normaal en vaak voorkomend. Maar hele verhalen vertellen daar zijn ook studies naar gedaan en naar de mogelijke oorzaak hiervan. Uit onderzoek kwam naar voren dat meer kinderen vaker praten in hun slaap dan volwassenen. Dit komt omdat kinderen een langere tijd zich in een diepe slaap bevinden. In een diepe slaap kan praten, maar ook slaapwandelen voorkomen. Dit komt niet of nauwelijks voor in een lichtere slaapstadium. Vaak komt praten in de slaap samen met slaapwandelen, tandenknarsen en nachtmerries. Ook is het genetisch bepaald dat andere er gevoeliger voor zijn dan de andere.

Wat veroorzaakt het praten in je slaap?

En is het erg om te praten in je slaap? Net zoals de woorden die je uitspreekt misschien niet kloppen, weten onderzoekers niet precies waarom iemand in zijn slaap praat. Praten in je slaap betekent hoogstwaarschijnlijk dat je een slaapgebrek of een slaaptekort hebt. Meestal komt het door een slaaptekort en een verstorende slaapomgeving. Verstoorde slaapomgevingen kunnen van alles betekenen:

  • je kamer is te warm
  • je hebt te kort geslapen (slaaptekort)
  • drugs
  • er is teveel licht
  • alcohol
  • nicotine
  • teveel cafeïne
  • je bed is niet goed
  • je dekbed glijdt zodat je bloot ligt
  • te lang het blauwe licht van je telefoon of tablet voor dat je gaat slapen

Van teveel stress kun je gaan praten in je slaap

Stress is een andere bijdragende factor. Hierdoor slaap je slecht en krijg je de natuurlijke diepe slaap niet te pakken. Telkens wanneer iets je wakker maakt, zelfs een beetje, ben je geneigd om iets vreemds te doen. Je slaapt niet echt meer of te licht. Je kunt hiervan gaan praten of slaapwandelen. Bepaalde medicijnen (verdovend of stimulerend), angst of gewoon erg moe zijn, kunnen bij sommige mensen soms een slaap-storing veroorzaken. Maar ook depressie en alcohol kan er toe leiden.

Vertel je de waarheid in je slaap

Het is ontzettend onbetrouwbaar om via een nachtelijk gesprek (met degene die praat in zijn slaap) een waarheid bevinding gesprek te hebben. Dit is onderzocht en het meeste woord wat tijdens het praten in de slaap naar voren kwam was “nee”. Mensen die praten kunnen misschien wel antworodt geven, maar deze zullen erg onbetrouwbaar zijn.

Hoe kunnen we het stoppen?

Hoe te stoppen met praten in de slaap?
Als je niet zeker weet waarom je in je slaap praat, kan het een beetje een uitdaging zijn om erachter te komen hoe je kunt stoppen. Hoewel er geen officieel behandelprotocol voor het praten in je slaap bestaat. Wel zou je eens naar de oorzaken (die hierboven worden genoemd) kunnen kijken om te zien of deze op jouw van toepassing zijn. Dus verminder met cafeïne, alcohol, roken en op je telefoon kijken voordat je gaat slapen. Ook kan een trigger zijn als je naar een spannende film kijkt dat je hierover ’s nachts nog in je slaap over napraat. Zorg voor minder stress. Meditatie of Yoga zou jouw kunnen helpen bij je slaapgebrek. Genoeg slaap is voor je algehele gezondheid belangrijk. Sommige mensen hebben baadt bij CDB- olie om beter te slapen. Dit zou je natuurlijk ook kunnen proberen. Probeer in ieder geval 7 tot 8 uur per nacht te slapen. En zorg voor lekker beddengoed. Dit wordt vaak onderschat wat dit doet met je slaapkwaliteit.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.