Stress verminderen

Wat kan je stress verminderen of helemaal stoppen?
Stress is een onvermijdelijk onderdeel van het leven. De manier hoe je met stress omgaat heeft effect op je fysieke als emotionele toestand. Stress is een normale reactie van het lichaam wanneer er veranderingen optreden. Stressmanagementtraining kan je helpen om op een gezondere manier om te gaan met veranderingen en stress.

Wat is stress?

Stress is een normale menselijke reactie die iedereen overkomt. In feite is het menselijk lichaam ontworpen om stress te ervaren en erop te reageren. Wanneer je veranderingen of uitdagingen ervaart, produceert je lichaam fysieke en mentale reacties. Dat is stress.

Stressreacties helpen je lichaam zich aan te passen aan nieuwe situaties. Stress kan positief zijn en houdt ons alert, gemotiveerd en klaar om gevaar te vermijden. Als je bijvoorbeeld een belangrijke test hebt, kan een stressreactie je lichaam helpen harder te werken en langer wakker te blijven. Maar stress wordt een probleem wanneer stressoren aanhouden zonder verlichting of perioden van ontspanning.

Wat gebeurt er met je lichaam tijdens stress?

Het autonome zenuwstelsel van het lichaam regelt je hartslag, ademhaling, veranderingen in het gezichtsvermogen en meer. De ingebouwde stressreactie, de “vecht-of-vluchtreactie”, helpt het lichaam om stressvolle situaties het hoofd te bieden.

Wanneer een persoon langdurige (chronische) stress heeft, veroorzaakt voortdurende activering van de stressrespons slijtage aan het lichaam. Lichamelijke, emotionele en gedragssymptomen ontwikkelen zich.

Lichamelijke symptomen van stress zijn onder meer:

  • Pijntjes en kwaaltjes.
  • Pijn op de borst of een gevoel alsof je hart sneller gaat kloppen.
  • Uitputting of slaapproblemen.
  • Hoofdpijn, duizeligheid of beven.
  • Hoge bloeddruk.
  • Spierspanning of kaken op elkaar klemmen.
  • Maag- of spijsverteringsproblemen.
  • Problemen met seks.
  • Zwak immuunsysteem.

Wat kan er door teveel stress ontstaan?

Angst of prikkelbaarheid.
Depressie.
Paniekaanvallen.
Droefheid.
Vaak proberen mensen met chronische stress het te beheersen met ongezond gedrag, waaronder:

  • Te veel of te vaak alcohol drinken.
  • Gokken.
  • Te veel eten of een eetstoornis ontwikkelen.
  • Dwangmatig deelnemen aan seks, winkelen of internetten.
  • Roken.
  • Drugs gebruiken.

Een paar tips

Het is ontzetten moeilijk om precies te zeggen: NU heb ik stress, maar toch zou je eens goed moeten voelen aan jezelf wanneer dat punt aanbreekt. Op het moment dat je dit voelt

Pak kauwgom

Onderzoek heeft aangetoond dat kauwgom kan helpen bij het verlichten van zowel stress als angst. Het kan zijn dat de ritmische beweging van het kauwen de bloedtoevoer naar de hersenen stimuleert. Een alternatieve theorie is dat het de smaak en geur van de kauwgom is die de ontspannings reactie uitlokt. De volgende keer dat je denkt: “ik voel NU de stress opkomen”, pak dan een stuk kauwgom als een stressverlichtingstechniek die goedkoop en effectief is en je kunt vrijwel overal kauwgom mee naartoe nemen.

Ga naar buiten

Wil je natuurlijke verlichting van stress? Naar buiten gaan is een van de manieren om te stoppen met stressen.
Tijd buiten doorbrengen is een geweldige manier die helpt tegen stress. Studies tonen aan dat een paar minuten buiten zijn, zelfs dicht bij huis, je een stemmingsboost kan geven. Niet alleen zorgen natuurlijke omgevingen voor rust, maar buiten zijn betekent vaak ook actief zijn.

Glimlach van oor tot oor

Glimlach of je het meent Dit is slechts een van de manieren om stress te stoppen.
Stop met stressen en lach! Glimlachen als je je gestrest voelt, zorgt voor een beetje spanning in de gezichtsspieren die stress helpen verminderen. Lachen is stressverlagend. Je spant even de spieren rond de mond en ogen aan. Glimlachen kan ook helpen een verhoogde hartslag sneller te herstellen als een stressvolle situatie voorbij is.

Tip: volg een cursus Stap voor Stap Yoga

Snuif wat aan lavendel

Lavendelolie kan je rustiger maken.
Was je handen met zeep waar lavendelolie is toegevoegd. Deze heeft Plent te koop. Of doe wat lavendelolie op een doekje en draag dit bij je. Kijk wel uit voor vlekken, maar je zou ook wat olie kunnen doen aan de binnenkant van je mouw. Niemand heeft dit in de gaten als je een beetje aan de olie ruikt als je je onrustig voelt. Bepaalde geuren kunnen de ontspanningsreactie opwekken. Een studie vergeleek de stressniveaus van verpleegsters die flesjes met lavendelolie op hun kleren hadden gedaan met degenen die dat niet deden. De verpleegsters die werden blootgesteld aan lavendelgeur meldden zich meer ontspannen te voelen dan degenen die geurvrij waren. Lavendel kan het effect van angstremmende medicijnen en pijnstillers versterken. Essentiële olie van lavendel kan ook helpen bij stresshoofdpijn en migraine.

Luister naar muziek

Luisteren naar muziek is een van de beste manieren om te stoppen met stressen.
Als je op je werk een lezing moet geven of als je een soortgelijke stressvolle gebeurtenis meemaakt, kan muziek je helpen kalm te blijven. Deelnemers aan één onderzoek hadden lagere niveaus van cortisol (een stresshormoon) bij het luisteren naar meditatiemuziek dan wanneer ze alleen naar het geluid van kabbelend water luisterden. Luisteren naar rustgevende muziek is een van de gemakkelijkste manieren om stress te stoppen.

Adem in en adem uit

Probeer enkele diepe ademhalingsoefeningen de volgende keer dat je het gevoel hebt dat je niet kunt stoppen met stressen.
Ademhalingsoefeningen zijn een manier om de stressreactie snel te stoppen. Het kalmerende vermogen van ademhalingsoefeningen is tweeledig. Focussen op de adem leidt de aandacht weg van angstige en stressvolle gedachten en stopt de “vecht- of vluchtreactie” in het lichaam. Adem diep en langzaam in door de neus om de oefening uit te voeren. Laat je borst en buik uitzetten en vullen met lucht. Adem langzaam uit, zolang je inademt, en herhaal een zin of woord waardoor je je kalm en vredig voelt. Je krijgt de grootste voordelen door minimaal 10 minuten ademhalingsoefeningen te doen.

Eventueel meer hulpmiddelen om rustig en ontspannen te worden bij

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.