https://ui.awin.com/export-promotions/942789/190c1cd677b7acf4af06e790d67aaa35 https://ui.awin.com/export-promotions/942789/190c1cd677b7acf4af06e790d67aaa35?downloadType=csv&promotionType=&categoryIds=®ionIds=&advertiserIds=&membershipStatus=joined&promotionStatus=

Stress, Voeding en Slaap

Je lichaam verzuurt door stress

Heb je je ooit afgevraagd wat constante stress, slechte voeding en slaapgebrek met je kan doen? Het gevoel van niet meer toekomen aan jezelf. Overvolle agenda’s, geen “nee” kunnen zeggen, je maar naar iedereen schikken?

Wat denk je dat dit met je doet als je niet goed en genoeg kunt rusten, je door tijdgebrek maar snel eet. Je kunt niet meer ontspannen en genieten van het leven. Stress en veel eten van bijvoorbeeld fastfood geeft je een enorm laag energie-level. Je komt in een cirkel terecht en je humeur wordt er niet beter op.

85% van wat wij eten zijn de zuren dominant. Ik noem een voorbeeld: Brood, koffie, snacks, gebak, bewerkte zuivel, granen, kunstmatige zoetstoffen worden dagelijks geconsumeerd.

Elk voedsel heeft zijn pH-waarde. Zuurvormende voedingsmiddelen veroorzaken een zure omgeving in het lichaam. Bovendien heeft elke stressvolle gebeurtenis een krachtige impact op onze biochemie. Een zure omgeving in het lichaam creëert ziekte. Door bewerkt voedsel te eten maak je jezelf op de lange termijn zwakker. Deze zwakte wordt nog meer versterkt door het stressvolle leven wat we hebben.

Je lichaam wordt er zuur van

Elk zuur moet worden geneutraliseerd. Dat betekent dat ons lichaam mineralen uit vitale weefsels, organen en botten moet halen om het zuur te neutraliseren en uit het lichaam te verwijderen. Hierdoor kunnen de minerale reserves (die bij het neutraliseren gebruikt gaan worden) van het lichaam, zoals calcium, ijzer, natrium, kalium en magnesium een ongezond niveaus bereiken. Hierdoor ontstaat een veel te hoge zuurgraad. Hierdoor kunnen veel ziekten ontstaan. Het leidt tot verminderde celfuncties, ontstekingen, een overactief immuunsysteem, candida-overgroei, chronische vermoeidheid, slechte spijsvertering, gewichtstoename en meer.

Wat is alkalische voeding?

Dit is zuur-base voeding. Een alkalische voeding is voeding die ervoor zorgt dat de PH waarde op orde blijft. Hierdoor blijf je een stuk gezonder. Je lichaam doet erg zijn best om de zuur-base in balans te houden. Ga je veel verzurende producten eten of drinken dan ga je het gehele systeem verstoren.

Veel experts bevelen een levenswijze aan met een verhouding van 80% alkalisch tot 20% zuur voedsel. Alkalische voeding zijn voedingsmiddelen met veel koolhydraten. Mensen die een krachtig metabolisme verbranden koolhydraten erg snel, waardoor ze meestal hongerig blijven, zelfs na het eten. Maar dit zal ook leiden tot stemmingswisselingen, een opgeblazen gevoel en slapeloosheid.

Het is niet alleen voedsel dat grote verschuivingen in je biochemie veroorzaakt. Een drukke levensstijl, hectische schema’s, slechte relaties en een ongezonde omgeving veranderen ook de pH van uw lichaam.

Wat kunnen we hier aan doen?

Doe meer leuke dingen

Leef het leven. Geniet er volledig van. Wees gelukkig en blijf enthousiast over de kleine dingen. Lach, wees positief, oefen dankbaarheid en heb met heel je hart lief. Laat de positieve stemmingen de overhand krijgen. Ontdoe je van mensen die jou niet gelukkig maken en omring jezelf met de weinigen die weten wie je bent. Deel je waarden en gedachten met hen. Verlaag je stressniveau met dagelijkse meditatie.

Adem en beweeg

Lucht (eigenlijk zuurstof) is het op één na meest alkaliserende element. We halen ongeveer 25900 ademhalingen per dag, dat is bijna 8 miljoen ademhalingen per jaar. Daarom is dagelijkse beweging in de frisse lucht enorm belangrijk. Een juiste ademhaling maximaliseert het zuurstofverbruik en helpt een overmatig zure lichaamsomgeving te verhelpen. Omgekeerd doet een gebrekkige ademhaling door onjuiste ademhaling afbreuk aan je gezondheid. Velen van ons zitten 8 uur per dag in kantoren met kunstlicht en bewegen te weinig. Probeer in je pauze naar buiten te gaan en beweeg. Minimaal een uur bewegen in de buitenlucht is een must.

Drink voldoende (en goed) water

75% van je lichaam is water en elke functie van het lichaam wordt gecontroleerd en gekoppeld aan deze waterstroom. Misschien weet je dit niet maar veel water is zuur! Je kunt al je inspanning door gezond te leven echt verpesten door verkeerd water te drinken. Ik wil hier geen enkel merk promoten, dus ik raad je aan om pH-teststrips te kopen en de pH van je water te meten waar je ook bent (het zou 7 en hoger moeten zijn). Om te weten hoeveel liter water je dagelijks moet drinken, vermenigvuldig je 0,033 x je lichaamsgewicht in kg. Het moet vers, gefilterd en schoon water zijn uit een veilige bron. Vermijd plastic flessen.

Eet meer groenten

Groenten zouden het hoofdingrediënt van je dagelijkse voeding moeten zijn. Hoeveel hiervan je lichaam nodig heeft, hangt echter af van je specifieke metabolische behoeften. De groenten die je eet moeten in evenwicht zijn met eiwitten en gezonde vetten volgens je lichaamschemie en ook hongergevoelens. Het is belangrijk dat je de juiste voedingswaarden binnenkrijgt, maar ook dat je je verzadigd voelt. Hierdoor ga je niet snacken. De meest alkalische groenten zijn bladgroenten zoals spinazie, boerenkool, snijbiet, asperges en sla. De meest alkalische vruchten zijn avocado’s.

Verhoog Omega 3 vetzuren

Omega 3-vetzuren zijn echt de alfa-omega van je gezondheid. Samen met omega-6 zijn het de twee soorten vet die er belangrijk zijn voor de menselijke gezondheid. De voordelen variëren van mentale en gedragsmatige gezondheid tot het voorkomen van vroegtijdig overlijden door allerleiziekten. Het probleem van vandaag is de overconsumptie van omega 6 en een tekort aan omega 3. Waarom? Omega-6 is voornamelijk afkomstig van maïs-, soja-, canola-, saffloer- en zonnebloemolie die voor de meeste snacks en bewerkte voedingsmiddelen worden gebruikt. Deze zijn overvloedig aanwezig in het typische westerse dieet, wat verantwoordelijk is voor overtollige omega-6-spiegels. Dit stimuleert de productie van ontstekingen in uw lichaam.

In een ideale toestand zou de verhouding van O3 tot O6 1:1 moeten zijn, maar helaas is tegenwoordig dat de verhouding gemiddeld 1:20 tot 1:50 is. Dit is echt een serieus probleem. Breng je Omega 3-waarden in evenwicht met hoogwaardige dierlijke bronnen zoals allerlei vis-soorten, visoliesupplementen, biologische verse noten en lijnzaad, chia- en hennepzaden.

Vermijd schadelijke zuren in je voeding

Niet alle zuren zijn gelijk heel slecht voor je lichaam. Vlees is bijvoorbeeld een zeer zuur voedsel, maar hoogwaardige dierlijke eiwitten zijn een van de belangrijkste bouwstenen voor het lichaam. Deze bouwstenen heb je nodig voor je spieren maar ook om je cellen te herstellen en te repareren. Ze zorgen dus ook voor de prestatie. Onthoud dat je hormonale balans erg afhankelijk is van de hoogwaardige eiwitten die je eet. Kom je aan te weinig eiwitten per dag misschien moet je deze dan toch is aanvullen met goede proteine

Prestatie en herstel van je cellen worden geleid door enzymen en hormonen. Dit is erg belangrijk voor ons. Enzymen en hormonen moeten van het best mogelijke materiaal komen, zodat je lichaam goed kan verwerken. Dit betekent vet en eiwit van alleen met gras gevoerde dieren.

De zuren die slecht voor je zijn zijn afkomstig van”: Brood gemaakt van geraffineerd meel, bewerkte zuivelproducten, witte suiker en kunstmatige zoetstoffen, tafelzout en alle aanverwante producten; frisdrank, energiedrankjes, alcohol, bewerkte vruchtensappen, alle sterk bewerkte voedingsmiddelen en specerijen. Ik zou ook heel voorzichtig zijn met het gebruik van natuurlijke zoetstoffen zoals agave, verwerkte honing, esdoorn, rijstsiropen en fruitnectars.

Wel kun je gebruiken: biologische thee, Glutenvrije granen zoals quinoa, boekweit, amarant en wilde hele rijst.

Verminder stress en zorg voor een goede nachtrust

Meestal weten we wel van onszelf dat we gestrest zijn. De takenlijsten zijn oneindig en het houdt eigenlijk nooit op. Te druk, nooit tijd. Dit doet echt wel wat met ons lichaam. Meer nog dan wij denken. Een leven vol stress en de reactie hierop slaat meestal op onze bijnieren. Dit gebeurt automatisch zonder dat je het weet. Deze reactie omvat meerdere gevolgen die de pH omschakelen naar een meer zure omgeving dankzij de krachtige stresshormonen zoals cortisol, dat katabool van aard is. Stress, angst en slaapgebrek zijn de belangrijkste zuurgeneratoren, afgezien van zure voedingskeuzes. Train je geest om NIET negatief te reageren op een stressvolle situatie. Als je met stress wordt geconfronteerd, stop dan en vraag jezelf af… “Is dit belangrijk genoeg om mijn gezondheid in gevaar te brengen?” Wees eerlijk met het antwoord naar jezelf toe.

Denk eerst voordat je wat doet

Weet je, als je het gevoel hebt dat je niet in staat bent om stress te verminderen en beter te eten, is het zeer waarschijnlijk dat wat je de meeste tijd doet je leven weinig tot geen voldoening geeft. Doelbewust leven is het tegengif tegen stress en angst. Leven zonder stress en angst opent vreugde en geluk.

Het is misschien fijn om te weten hoe je beter kunt eten, beter te zijn voor je lichaam, maar probeer het ook toe te passen op je leven. Ik weet hoe moeilijk het soms is om het rusteloos gevoel onder controle te houden, om af en toe een eetbui niet onder controle te krijgen, even snel wat onderweg eten. Maar probeer eerst na te denken voordat je je lichaam van slechte, of mindere voeding gaat voorzien. Hou jezelf onder controle.

Misschien kun je eerst eens bedenken wat je tegenhoudt om je levensstijl te reorganiseren, zodat u zich beter kunt gaan VOELEN over jezelf in je leven. Waar komt je weerstand vandaan? Schrijf alle gedachten op en werk aan duidelijkheid. Ga dan de dingen doen waar je blij van wordt. Ga positief leven. Dan zal het proces van ontzuring veel gemakkelijker en aangenamer zijn. Je zult natuurlijk geïnspireerd worden door je gezondere keuzes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.