Touwtje Springen: Een Goede Manier om je Conditie en Spiermassa te Verbeteren

Wil je een goede conditie en spiermassa opbouwen? Touwtje springen is dan de ideale manier om dat te doen. Veel mensen denken bij touwtje springen aan kinderen die het als spel gebruiken, maar het is ook een uitstekende manier om je lichamelijke conditie te verbeteren. Daarnaast is het ook nog eens goed voor je afvallen. In dit artikel lees je alles over hoe je touwtje moet springen, wat de voordelen ervan zijn en natuurlijk ook hoe je het beste kunt afvallen met touwtje springen.

Voor jonge mensen is touwtje springen een uitstekende manier om botgezondheid op te bouwen. Het helpt hen hun piekniveau van lichamelijke fitheid te behouden als ze ouder worden, omdat het de kwaliteit en sterkte van de botten verbetert, terwijl het ook helpt bij de gewichtsverdeling tijdens de ontwikkelingsperioden van de kindertijd, wanneer de groeiplaten zich vormen, zodat je volwassen hoogten kunt bereiken! Touwtje springen is dus niet alleen goed voor je conditie, maar ook voor je skelet. Je bouwt spiermassa op door regelmatig touwtje te springen en het helpt om vet te verbranden.

Touwtje springen helpt je om sterke botten te krijgen

Touwtje springen is een van de beste manieren om sterke botten op te bouwen. Hoewel het waar is dat springen druk kan uitoefenen op je gewrichten en wat lichte pijn kan veroorzaken, is in studies aangetoond dat deze activiteit nuttig is voor mensen die lijden aan osteoporose of andere gewichtdragende aandoeningen zoals breukrisico’s na vallen, veroorzaakt door een lage botdichtheid (Osteopenie). Hoe meer je in elke levensfase rondspringt – van jongvolwassenheid tot ouderdom!- hoe minder waarschijnlijk het is dat je later gezondheidsproblemen door krijgt. Touwtje springen is niet alleen goed voor je botten; het is ook geweldige lichaamsbeweging en plezier! Als je zowel kracht, coördinatievermogen als mentale discipline wilt opbouwen door iets te doen dat eenvoudig genoeg is dat iedereen kan doen, probeer dan eens op één voet te springen.

Helpt verbeteren van je mobiliteit

Touwtje springen is een geweldige manier om stabiliteit en mobiliteit van het enkelgewricht op te bouwen. Deze activiteit kan ook blessures helpen te voorkomen door alle spieren die met de bewegingen van je voeten te maken hebben te versterken
Touwtje springen kan gunstig zijn voor mensen die meer bescherming tegen verstuikingen willen of nodig hebben, want het oefent de spieren die betrokken zijn bij evenwicht enz. en werkt tegelijk aan een aantal algemene spiergroepen – wat betekent dat je sneller sterker wordt!

Het is ook niet alleen voor hart en longen! Deze vorm van lichaamsbeweging helpt ook gewichtstoename te voorkomen. Het kan ook je bloeddruk verlagen.

Verbetering van je coördinatie, evenwicht en stabiliteit

Touwtje springen is een geweldige manier om je coördinatie, evenwicht en stabiliteit te verbeteren. Het helpt je ook je concentratie te ontwikkelen! Boksers doen dit graag omdat het hun voetenwerk verbetert als ze vechten voor een voorsprong in competitie of gewoon thuis verschillende bewegingen uitproberen zonder al te stoffig te worden op die oude gympen van ze (ik weet dat ik niet wil dat de mijne me ergens mee naartoe nemen).
Met al deze voordelen samen kan springtouwen echt iedereen helpen die meer bewegingsbewustzijn wil bij elk onderdeel. De beste manier om het meeste uit je training te halen is door langzaam, gemakkelijk en eenvoudig te beginnen. Als je in het begin niet gecoördineerd bent geef je dan jezelf meer de tijd om te wennen. Zodra je meer gaat wennen kun je je oefeningen wat sneller en moeilijker maken.

Helpt je om je ritme te vinden

Touwtje springen helpt je je ritme te vinden. Timing is een enorm onderdeel van springen en het zal niet alleen je snelheid verbeteren, maar ook die zo belangrijke timing. Eerst spring je nog wel eens mis, maar binnen de kortste keren in staat zijn om wat trucjes te oefenen. Je kunt hierbij denken aan met hogere knieën te springen, of juist (zoals de boksers) net een paar centimeters van de grond. Door te oefenen kom je in een flow en hoef je er haast niet meer bij na te denken.

Je krijgt er geweldig mooie kuiten van

Je krijgt van touwtje springen geweldig mooie kuiten. Het werkt bij afzetgedeelte van het springen op de opbouw van de kuitspieren en de verbetering van de elasticiteit van het bindweefsel dat er omheen zit.

Een van de betere manieren om calorieën te verbranden

De beste manier om calorieën te verbranden is door touwtje te springen! En dat klopt! Door de hoge mate van calorieverbranding voel je je in een mum van tijd weer erg fit. Onderzoek toonde aan dat door deze beweging die je maakt bij het touwtje springen je bijna met niets anders zoveel calorieën kunt verbranden. Want het touwtje springen gaat nog veel sneller dan hardlopen. In verhouden hoef je dan minder lang touwtje te springen dan de tijd die je hardloopt. Bijvoorbeeld 12 minuten hardlopen levert hetzelfde op dan 5 minuten touwtje springen (ben je al begonnen?)

Goed voor je schouderspieren

Het touwtje springen heeft niet alleen invloed op je spieren van je onderlichaam, maar je traint er gelijk ook je schouders mee! Hier is een test mee gedaan. Deelnemers trainden 12 weken lang met verzwaarde touwen om hun gewrichten sterker te laten worden, terwijl ze aan het eind ook een toegenomen beweeglijkheid vertoonden, maar ook was er een toename van de spieren bij de schouders te zien.

Extra training met extra zware touwen

Wil je je touwtje springen met een extra krachttraining inzetten dan zou je je touw ook extra zwaar kunnen nemen. Hierdoor maak je het zwaarder waardoor je nog meer calorieën verbrandt, maar voeg je ook een extra krachttraining hiermee toe.

Je kunt deze training altijd en overal doen

Of je nu op vakantie gaat of ergens naartoe, je springtouw kun je overal mee naartoe nemen. En het mooiste is? Je hebt geen ruimte of zware uitrusting nodig! Springtouwen zijn draagbaar en gemakkelijk op te bergen als ze niet gebruikt worden – ze passen zelfs in je handbagage als dat nodig is (hoewel sommige iets zwaarder kunnen wegen dan andere). En de prijs van een springtouw is niet hoog, dus de kosten zijn laag. Je hebt ook weinig ruimte nodig voor je training. Wel moet je opletten dat je genoeg ruimte boven je hoofd hebt en dat er geen voorwerpen (of huisdieren) op de grond liggen die je kunt raken. Ook kun je je favoriete programma op tv kijken terwijl je springt.

De kracht van bramen voor je gezondheid 

Laat de volgende struik bramen die je ziet niet verloren gaan. Denk aan alle gezondheidsvoordelen die deze heerlijke vruchten je lichaam kunnen bieden! Van boordevol vitaminen en mineralen tot krachtige antioxidanten, bramen zijn een echt super voeding. Dus als je de volgende keer een natuurwandeling maakt, maak dan gebruik van de wilde bramenstruiken die je tegenkomt en geniet van een snack die je lichaam goed doet.

Lees verder

Waarom watermeloen eten goed voor je is 

Watermeloen is een van de meest verfrissende en dorstlessende vruchten, perfect voor warme zomerdagen. Het bevat niet alleen weinig calorieën en vet, maar watermeloen is ook rijk aan vezels en eiwitten, waardoor het een geweldige snack is voor iedereen die gezonder wil eten. Dus de volgende keer op zoek bent naar een gezonde snack, grijp dan naar sappige watermeloen!

Lees verder

Hoe je je lichaam kunt ontgiften

Ben je klaar om je energiek en verjongd te voelen? Detoxen is een geweldige manier om de opeenhoping van gifstoffen in je lichaam te verwijderen, je immuunsysteem nieuw leven in te blazen en gezonde gewoonten te stimuleren. Het eten van meer vers fruit en groenten kan deze reiniging ondersteunen en tegelijkertijd essentiële voedingsstoffen leveren zoals vitaminen, mineralen en antioxidanten die nodig zijn voor een optimale gezondheid. In deze blogpost bespreken we de basisprincipes van een succesvolle detox met uitsluitend natuurlijke bronnen zoals fruit en groenten, evenals enkele tips over hoe je deze voedzame superfoods in je dagelijkse dieet kunt opnemen.

Lees verder

Overzees:
1500 — 1960

Een tentoonstelling over de verschillende voorstellingen van de oceaan door de tijd heen, tussen de zestiende en de twintigste eeuw. Vindt plaats in onze open kamer op Verdieping 2.

NEEM CONTACT OP

Een bezoek plannen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.