Train je evenwicht en spieren met een balance board thuis

thuistrainen op een board

Evenwicht en balans is belangrijk voor alles wat we doen, of we nu in een stoel zitten, op een loopband rennen, boodschappen dragen of zelfs stilstaan. Alles komt terug op ons vermogen om rechtop en in evenwicht te blijven. Maar balans is niet altijd gemakkelijk.

Balans en concentratie zouden we van nature moeten bezitten, maar toch missen we dit vaak. Het blijkt dat we onze natuurlijke evenwicht steeds minder bezitten, dit door onze levenstijl. We hangen tegenwoordig meer. Hangen voor de televisie, hangen aan je bureau. Dit is waardoor ons evenwicht uit balans is geraakt.

Om dit te verbeteren is het balansboard uitstekend. Je creëert er niet alleen een goed evenwicht mee, maar versterkt zo ook je spieren meer.


Wat is een Balance Trainer?

Een Balans Trainer is een board waarop je balanceert. Het heeft meestal een plat, hard oppervlak aan de bovenkant met een zachte of afgeronde onstabiele onderkant. Dit board kan je aan beide kanten gebruiken Balansboarden zijn meestal gemaakt van plastic of hout. Ze worden niet alleen gebruikt in voor fitnesstrainingsomgevingen, maar wordt ook vaak gebruikt bij de fysiotherapeut voor het revalideren.

Thuis werken aan je coördinatie, balans en tegelijkertijd blessures voorkomen? Met dit Balance Board werk je snel en effectief aan al deze punten en vergroot je de kans om betere resultaten te behalen op andere oefeningen!  

Het Balance Board is uitermate geschikt voor balansoefeningen, coördinatietraining en blessurepreventie. Door diverse oefeningen te doen op het Balance Board (o.a. met de weerstandsgrepen) haal je het maximale uit je oefeningen, aangezien je niet alleen de oefening doet, maar ook je lichaam in balans moet houden. Hiermee zorg je ervoor dat je sneller resultaat bereikt met je training en gelijktijdig je coördinatie aanzienlijk verbetert.

Voordelen van het gebruik van een Balance Trainer

Bijna iedereen kan een manier vinden om zichzelf uit te dagen op een balansboard. Het apparaat helpt bij de ontwikkeling van:

  • Balans en coördinatie
  • Motoriek en reactietijd
  • Kracht en stabiliteit die kunnen bijdragen aan blessurepreventie
  • Kernkracht die je helpt om op elke leeftijd in beweging te blijven


Trainen met een balansboard kan echter grote voordelen geven. Balansoefeningen (zoals je die zou doen op een balansbord) een geweldige aanvulling op een kernversterkend programma, omdat je diepe buikspieren werken om je rechtop te houden. Ze zijn dus heel goed voor je buikspieren!

Beschouw balans als een onderdeel van een goed bewegingsprogramma dat flexibiliteit, mobiliteit, kracht- en duurtraining bevat. Dat is de reden waarom topsporters, skiërs, surfers, dansers en tennissers trainen op balansboarden. Deze oefeningen kunnen ook nut hebben voor ons dagelijks functioneren. Om jezelf de verbeteren. Er zijn zelfs studies naar gedaan in 2017, hierin werd een verbetering in geheugen en ruimtelijke cognitie gevonden bij deelnemers die evenwichtstraining beoefenden. Mensen worden door op een board te trainen ook minder angstig om te bewegen.

Balans oefeningen

Iets eenvoudigs als proberen stil te staan ​​op een balansbord kan veel doen voor je stabiliteit, coördinatie en ruimtelijk inzicht. Maar er zijn nog veel meer oefeningen die je kunnen uitdagen.

Als een van deze oefeningen te gemakkelijk voor je aanvoelt, probeer ze dan met je ogen dicht. Maar zorg ervoor dat je eerst alle onderstaande oefeningen op het balansbord onder de knie hebt.

Startpositie

Dit daagt je ruimtelijke bewustzijn uit. Ga op het board staan met beide voeten op heupafstand van elkaar. De voeten recht naar voren wijzend. Blijf zo staan balancerend maar houdt de juiste houding.
Als je eenmaal kunt balanceren en stil kunt staan, draai je je hoofd heen en weer en beweeg je je ogen om omhoog, omlaag, naar links en naar rechts te kijken.

Mini Squat

Als de startpositie goed lukt ga je hurken. Deze oefening gaat ervoor zorgen dat je meer kracht zet op je onderlichaam. Probeer steeds iets lager te hurken in de loop der tijd.

Zet hierbij je voeten iets verder dan heupafstand van elkaar en oefen met hurken zonder je evenwicht te verliezen.
Buig langzaam door de knieën en laat je in je heupen zakken, hou dit even vast en sta weer recht.

Gooi spel

Ga staan ​​met je voeten op heupafstand van elkaar en naar voren gericht. Gooi een bal met één of twee handen van en naar een partner en tegen een muur.

Knielend draaien

Plaats je handen op je heupen en kniel op het board.
Terwijl je je op je buikspieren concentreert, begint je langzaam je lichaam te draaien.
Zodra je met succes een paar keer bent rondgedraaid, vertraag je en keer je terug zodat je in de tegenovergestelde richting draait.

Heen en weer wiebelen

Hiermee stel je je balans op de proef. Ga met blote voeten op het bord staan.
Leun langzaam heen en weer, naar links en naar rechts, waarbij je je evenwicht houdt zodat de zijkant van het bord de grond raakt.
Herhaal dit gedurende 60 seconden.

Sta- bureau

Hoe gebruik je een balansboard bij een sta-bureau?
Als je op je werk een sta-bureau gebruikt, kun je je voordeel vergroten door een balansboard toe te gebruiken tijdens het werken. Om het meeste uit het gebruik van een balansbord op het werk te halen het volgende:

Draag schoenen met platte zolen zodat de tenen en hielen gelijk zijn met het board
Probeer je gewicht gelijkmatig verdelen met iets meer richting de hielen
Je bekken, romp en nek verticaal zetten om een ​​stabiel zwaartepunt over het board te vinden
Als je eenmaal stabiel bent, maak je kleine bewegingen die niet al te storend zijn. Dit kun je doen door het verschuiven van de balans van het ene been naar het andere. Doe dit zo nu en dan, maar niet de hele dag door. Dit is te belastend.

Shop hier je Balance Trainer:


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.