Vergroot je zelfrespect

Zelfrespect. Leer hoe je meer zelfrespect en zelfliefde kunt gaan krijgen. Iedereen heeft momenten in zijn leven dat je misschien down bent en je zelfrespect erg laag is. Vooral met de veranderingen in de samenleving kan dit meer op gaan spelen. Verander nooit voor een ander! Jij bent een belangrijke persoonlijkheid. Jij doet er toe in deze wereld. Soms moet je onder ogen zien dat je niet alles kunt veranderen om je heen, maar blijf van jezelf houden. Ons vertrouwen loopt soms deuken op door de onaangename gebeurtenissen die wij meemaken. Focus dan om je eigen zelfvertrouwen te gaan vergroten en een positiever zelfbeeld te gaan krijgen. Ga werken aan je eigenwaarde. Hoe ontstaat deze onzekerheid eigenlijk?

Hoe komt het dat je een laag zelfbeeld hebt?

Wat veroorzaakt een laag zelfbeeld?
Een laag zelfbeeld wordt vaak veroorzaakt door veel problemen. Hoe dit komt is voor iedereen anders. We leven allemaal ons eigen leven en niemands leven is hetzelfde. Hierdoor gaan we op verschillende manieren met onze situaties om. Stress heeft een grote impact op een laag zelfbeeld. Dit is vaak moeilijk om het te herkennen. Stress is niet de enige oorzaak van onze soms erg laag zelfbeeld. Dit laag zelfbeeld kan ook ontstaan door:

  • Een ongelukkige jeugd
  • Verkeerde relatie (een verbroken relatie zoals een liefdesverdriet)
  • Voortdurend medische of gezondheidsproblemen hebben
  • Een ernstig geval van angststoornis of depressie hebben

Er kunnen enorm veel emoties door je hoofd dwalen die geen verbetering zullen hebben op je zelfbeeld. Je laag zelfbeeld kan heel veel invloed uitoefenen op je toekomst. Je kunt hierdoor jezelf volledig kwijt raken. De mensen om je heen zullen het niet begrijpen omdat ze jou juist anders zien. Zij zijn zich er vaak niet van bewust dat je zo over jezelf denkt en zien je juist als het tegenovergestelde: sterk en iemand die weet wat hij of zij wilt.

Hoe denk jij over jezelf?

Hoe herken jij bij jezelf of je te laag over jezelf denkt? Er zullen hier zeker tekens van zijn die je kunt herkennen. Belangrijk is om deze zelf in te zien, want dan kun je je gedachten over jezelf gaan veranderen. Wat zijn dan die tekens dat je negatief bent over jezelf?

  • Niet goed voor jezelf zorgen. Misschien ben je wel met andere bezig, maar totaal niet met jezelf. Je vindt dat jij altijd maar achteraan aan moet sluiten om iets te krijgen. Je zorgt graag voor een ander, maar niet voor jezelf.
  • Je hebt voortdurend negatieve gedachten over jezelf. Je maakt misschien hier ook wel cynische grapjes over?
  • Misschien pijnig jij jezelf wel letterlijk of raak je snel verslaafd aan iets wat niet goed voor jezelf is. Jij laat dit zelf toe.
  • Je bent bang om nieuwe dingen te proberen. Bijvoorbeeld naar een plek waar veel mensen zijn. Misschien wil jij het allerliefste gewoon binnen blijven en niemand zien?
  • Je gaat geen relaties en vriendschappen aan. Je bent bang om nog meer pijn gedaan te worden.

Jouw eigen therapie

Probeer jezelf beter te gaan voelen. Je kunt ervoor beslissen om je de hele tijd ongelukkig te voelen maar je kunt ook naar een oplossing gaan zoeken zodat je je zelf weer beter kunt gaan voelen. Om je weer zelfverzekerd en lekker in je vel te gaan voelen hoef je eigenlijk alleen maar (weer) van jezelf te gaan houden. Zodat je jezelf weer waard gaat voelen. Hiermee ga je weer je eigenwaarde vergroten en kan de liefde voor jezelf beginnen.

  • Praat liefdevol tegen jezelf zoals je zou praten tegen iemand van wie je houdt
  • Praat nooit negatief tegen jezelf. Je haalt jezelf onderuit, doe dit niet!
  • Vergelijk jezelf nooit met anderen. Het gras lijkt echt altijd veel groener bij een ander. Weet dat die werkelijkheid ver van waar is. Dit lijkt zo. Iedereen heeft zijn onzekerheden.
  • Blijf luisteren naar je eigen gevoel. Natuurlijk mag je naar andere luisteren, maar zorg dat je trouw blijft aan je eigen waarheid.
  • Schrijf eens uitgebreid op wat je leuk vindt aan jezelf. Let erop dat het ook hele kleine dingen mogen zijn. Schrijf op wat in je opkomt.
  • Maak een praatje met een dierbare vriend of familielid en deze persoon zou iemand moeten zijn die je kunt vertrouwen.
  • Bedenk dat de meeste mensen ook een laag zelfbeeld hebben. Je bent niet de enige!

Hou in gedachten dat het gevoel over eigenwaarde is hoe je over jezelf denkt. Dit is “maar” een gedachten. Jij kunt dus gewoon heel goed over jezelf denken. Dit wordt jouw werkelijkheid. Als je het gevoel hebt dat je er niet doorheen komt zoek dan hulp bij je huisarts!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.