Beste vitamines en supplementen kopen

Kijk maar eens bij een natuurvoedingswinkel of apotheek, je komt er allerlei supplementen en vitamines tegen. Meestal beloven deze al het beste voor je en dat je niet zonder kunt. Vaak beloven ze meer spieren en een langere levensduur. Het kan een hele opgave zijn om voor jezelf de beste te kiezen. Of je ze wel nodig hebt is dan gelijk een vraag.

Multivitame voor iedereen

Misschien ben je op zoek naar een vitamine die je kunnen helpen om je botten sterk te houden naarmate je ouder wordt. Of wil je een supplement proberen om je inspanningen om gewicht te verliezen een boost te geven. Misschien ben je helemaal nieuw in dit alles en ben je op zoek naar houvast als het gaat om aanvullende gezondheidsvoordelen.

Wat je doel ook is, we hebben de informatie die je nodig hebt.

Hier bespreken we alles wat je moet weten om de beste vitamines en supplementen te vinden zodat je voor jezelf de verstandigste keuze kunt gaan maken.

De krachtpatser onder de vitamine

Je hebt misschien geen specifiek voedingsdoel, maar je denkt dat je voeding een beetje tekortschiet aan alle voedingsstoffen die je dagelijks nodig hebt. Hoewel voedsel altijd je primaire bron van vitamines moet zijn, kunnen multivitaminen je helpen hetgeen op te vullen en mogelijk voedingstekorten te compenseren

Maar als je zoekt naar een echte grote multivitaminen-krachtpatsers, die alles omvat, dit is er niet echt, omdat iedereen weer anders is. Sommige multi’s richten zich op de behoeften van mannen, terwijl andere beter geschikt zijn voor vrouwen. Maar denk ook eens aan tieners en zwangere vrouwen, zij hebben weer hele andere vitamines nodig. Er zijn veel varianten in de mulitvitamines.

EEN KORTE UITLEG OVER DE VITAMINES

VITAMINE A

Hoewel het waarschijnlijk het best bekend staat voor het ondersteunen van de gezondheid van de ogen, is vitamine A ook cruciaal om je immuunsysteem en voortplantingssysteem in topvorm te houden. En sommige onderzoeken hebben de voedingsstof zelfs in verband gebracht met een lager risico op huidkanker en obesitas.

Vitamine A is in vet oplosbaar, wat betekent dat je lichaam het kan opslaan. Het is ook verkrijgbaar via een verscheidenheid aan voedingsmiddelen, van wortelen tot meloen, dus je krijgt waarschijnlijk genoeg binnen als je gezond eet. Maar mensen met bepaalde gezondheidsproblemen lopen het risico op een tekort en kunnen baat hebben bij het nemen van een supplement.

VITAMINE B

Vitamine B is misschien wel de meest complexe (vandaar vaak vitamine B-complex) van de enkelvoudige vitamines. Dit omdat het eigenlijk een groep van acht verschillende voedingsstoffen is. Als geheel zijn ze echter verantwoordelijk voor het soepel en efficiënt laten verlopen van je metabolisme. Een tekort aan een van hen kan je gezondheid ernstig aantasten.

De B’s zijn oplosbaar in water (in tegenstelling tot vet oplosbaar, zoals vitamine A), wat betekent dat je lichaam alles wat het niet meteen gebruikt kwijtraakt, en dat je constant je voorraden moet aanvullen via voedsel of supplementen.

VITAMINE C

Zie vitamine C als de krachtbron die ervoor zorgt dat het natuurlijke afweersysteem van je lichaam blijft werken.

Deze machtige kleine voedingsstof versterkt je immuunsysteem. Het helpt je om potentieel schadelijke ziektekiemen en bacteriën te bestrijden. ook werkt het als een antioxidant en bestrijdt de vrije radicalen die anders je DNA zouden kunnen beschadigen en tot chronische ziekten zouden kunnen leiden.

Er is veel meer te weten over deze belangrijke vitamine (nee, het kan de verkoudheid niet echt voorkomen), en een deel ervan zal je misschien verbazen – zoals hoeveel je dagelijks zou moeten krijgen.

VITAMINE D

Over immuniteitsboosters gesproken, laten we het hebben over vitamine D, het hormoon (ja, hormoon) dat je lichaam ook helpt bij het opbouwen van sterke botten en tanden en ervoor zorgt dat je spieren goed blijven functioneren.

Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat een langdurig gebrek aan D in verband gebracht kan worden met een hoger risico op hypertensie, diabetes type 2 en kanker.

Helaas wordt geschat dat miljarden mensen dagelijks niet genoeg van deze voedingsstof krijgen. Bepaalde mensen lopen vooral risico op een tekort op basis van waar ze wonen, wat ze eten en hoe oud ze zijn.

VITAMINE E

Vitamine E is misschien niet zo populair als vitamine D. Zeker is deze vitamine zo belangrijk voor een goede gezondheid.

Het krijgen van voldoende van de in vet oplosbare vitamine is gekoppeld aan goede gezondheid en immuunondersteuning dankzij de antioxiderende eigenschappen van deze voedingsstof.

Aan de andere kant kan het niet regelmatig voldoen aan je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid E . Een tekort kan leiden tot een verminderd gezichtsvermogen en een verminderde immuunfunctie, naast andere zorgen.

CALCIUM

Ja, calcium wordt vaak aangeprezen voor het helpen bouwen van sterke botten. Misschien wat minder bekend is dat deze ook verantwoordelijk voor het handhaven van een gezond bloeddrukniveau is.

Hoewel calcium van nature voorkomt in voedsel dat je waarschijnlijk al eet, zoals zuivel, blijken we niet over de hele linie aan onze dagelijkse calciumbehoeften te voldoen. Dat is waar een supplement kan helpen.

MAGNESIUM

Magnesium is een van de meest voorkomende mineralen in ons lichaam, dus het is niet verwonderlijk dat het veel cruciale rollen speelt.

Betrokken bij honderden (ja, honderden) enzymatische reacties in het lichaam, is magnesium een ​​belangrijke speler in kritieke functies, waaronder de controle van de bloedsuikerspiegel en de spier- en zenuwfunctie.

Ondanks het belang ervan, krijgen velen van ons dagelijks niet genoeg magnesium binnen.

COLLAGEEN

Van alle voedingssupplementen die er zijn, lijkt collageen tegenwoordig het vaakst de schijnwerpers te staan.

Het eiwit, dat van nature in ons lichaam wordt gemaakt, heeft veel aandacht gekregen in de schoonheidswereld vanwege het potentieel om beter haar en een jonger uitziende teint te geven. Maar buiten deze grote voordelen zijn er nog veel meer voordelen van collageen.

Collageen is essentieel als het gaat om het herstellen van beschadigde spieren, kraakbeen en botten, en om de mobiliteit van onze gewrichten en bindweefsels te behouden naarmate we ouder worden. Het eiwit is gemakkelijk verkrijgbaar in veel voedingsmiddelen, maar onderzoek wijst uit dat het nemen van een collageensupplement (samen met vitamine C) actieve mensen ten goede kan komen.

ENERGIE

Wanneer je moe wakker wordt en je opzoek gaat naar een natuurlijk alternatief om meer energie te krijgen is dit meestal niet gemakkelijk om deze te vinden. Het is vaak ook een hele uitdaging om er achter te komen welke voedingsstoffen je mist en waar je moet beginnen.

Vitamine B-complex, vitamine D en ijzer spelen allemaal een belangrijke rol bij het bestrijden van vermoeidheid. En hoewel de meeste mensen deze voedingsstoffen doorgaans in overvloed in hun voeding kunnen vinden, kan suppletie voor anderen de juiste stap zijn.

AFVALLEN

Als je probeert af te vallen komt je misschien in de verleiding om een ​​pil of poeder te proberen waarvan wordt beweerd dat het helpt bij het proces of zelfs je resultaten versnelt.

Maar helaas is er geen supplement ter wereld dat op magische wijze kilo’s kan wegsmelten – de oplossing daarvoor ligt in de beproefde principes van betere voeding en meer lichaamsbeweging.

Als je echter niet genoeg krijgt van een paar essentiële vitamines en mineralen – wat zeker kan gebeuren als u een caloriearm dieet volgt – kan het afvallen des te uitdagender worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.