De vele voordelen van het eten van mango: Een goede bron van vezels, vitaminen en antioxidanten

Mango is een heerlijke vrucht waar mensen over de hele wereld van genieten. Niet alleen zijn ze heerlijk, maar ze bieden ook een verscheidenheid aan gezondheidsvoordelen. Mango’s zijn een goede bron van vezels, vitamine A en C, folaat, B6, ijzer en calcium. Het bevat ook zink en vitamine E. Mango’s zijn een geweldige bron van antioxidanten, die kunnen helpen uw lichaam te beschermen tegen ziekten.

In deze blogpost bespreken we de vele voordelen van het eten van mango’s!

Mango’s komen uit de tropen en subtropen. Ze worden in meer dan 100 landen verbouwd, met India, China en Mexico als de grootste producenten.

Er zijn verschillende soorten mango’s zoals de honing-mango, die een zoete en sappige mango is. Of de Ataulfo mango, die ook bekend staat als de champagne of gouden mango. Het is een zoete en romige mango die weinig zuur bevat.

Wij zijn bekend met de honing-mango, die zoet en sappig is.

Mango is een geweldige bron van antioxidanten

Mango is een geweldige bron van antioxidanten. De antioxidanten in mango kunnen helpen het lichaam te beschermen tegen schade door vrije radicalen. Vrije radicalen zijn moleculen die celschade kunnen veroorzaken en tot ziekten als kanker kunnen leiden. Antioxidanten kunnen vrije radicalen neutraliseren en voorkomen dat ze celschade veroorzaken. Mango’s zijn ook een goede bron van vitamine A en C, die beide antioxidanten zijn. Vitamine A is belangrijk voor het gezichtsvermogen en de gezondheid van de huid, terwijl vitamine C het immuunsysteem helpt oppeppen.

Vezels in mango

Mango’s bevatten ook vezels, die belangrijk zijn voor de spijsvertering. Mango is een heerlijke en voedzame vrucht die op vele manieren gegeten kan worden. verse mango’s zijn een lekker tussendoortje of een toevoeging aan een gezonde maaltijd. Mango kan ook gebruikt worden om te bakken of om jam van te maken of sap.

Ontbijt met mango

Extra energie krijgen door mango

Een van de meest opvallende voordelen van mango’s is dat ze kunnen helpen om het energieniveau op te krikken. Dit komt doordat mango’s een goede bron zijn van natuurlijke suikers en voedingsstoffen, die het lichaam kan gebruiken voor energie. Bovendien bevatten mango’s vezels, die helpen om het vrijkomen van suiker in de bloedbaan te vertragen en energiecrashes te voorkomen. Dus als je op zoek bent naar een gezond tussendoortje dat je een kleine energieboost geeft, grijp dan naar een mango! Denk ook eens om bijvoorbeeld mango-sap te drinken voordat je een sportprestatie moet gaan neerzetten. Of eet een paar plakjes mango voordat je bijvoorbeeld een marathon gaat lopen.

Vitamines in mango en hoe het gegeten kan worden

Mango is een vrucht die rijk is aan vitamine A, C en E. Ze is ook een goede bron van vezels en kalium. Mango’s zijn bij rijpheid meestal geel of oranje van kleur en hebben zoet, sappig vruchtvlees. De schil van de mango is dun en kan samen met het vruchtvlees gegeten worden. Mango’s komen oorspronkelijk uit Zuidoost-Azië, maar worden nu in veel tropische streken over de hele wereld gekweekt. Hoewel mango’s over het algemeen veilig zijn om te eten, is het belangrijk ze goed te wassen voor consumptie, om eventuele door voedsel overgedragen ziekten te voorkomen.

Mango’s bevatten foliumzuur

Foliumzuur, ook bekend als vitamine B9, is foliumzuur nodig voor de aanmaak van nieuwe cellen en speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de neurale buis. Dit maakt het bijzonder belangrijk voor zwangere vrouwen, want een gebrek aan foliumzuur kan leiden tot neuralebuisdefecten bij hun baby’s. Bovendien is aangetoond dat foliumzuur hartziekten en beroertes helpt voorkomen, en zelfs de cognitieve functie kan stimuleren. 

Veel B6 in mango

Wat sommige mensen misschien niet weten is dat mango’s ook een voedingsstof bevatten die B6 heet. B6 is belangrijk voor veel verschillende dingen in het lichaam, waaronder de stofwisseling, de immuunfunctie, en de aanmaak van rode bloedcellen. Studies hebben ook aangetoond dat B6 kan helpen om de symptomen van ochtendmisselijkheid bij zwangere vrouwen te verminderen. Dus als je op zoek bent naar een heerlijke manier om je dagelijkse dosis B6 binnen te krijgen

IJzer in mango

Mango’s zijn een goede bron van ijzer. Waar is ijzer goed voor? Het helpt bij de vorming van hemoglobine, dat zuurstof in het bloed transporteert. Het helpt ook de spieren zuurstof op te slaan en te gebruiken. IJzer komt in voedsel voor in twee vormen, heem- en non-heemijzer. Hemijzer, dat 40 procent uitmaakt van het ijzer in vlees, gevogelte en vis, wordt goed geabsorbeerd. Niet-heemijzer, 60 procent van het ijzer in dierlijk weefsel en al het ijzer in planten (fruit, groenten, granen, noten) wordt minder goed opgenomen. Omdat mango’s veel niet-heemijzer bevatten, zijn ze een goede bron van deze voedingsstof voor vegetariërs en veganisten. Voor mensen die vlees, gevogelte, vis eten is het toch belangrijk om mango’s in hun dieet op te nemen als een goede bron van non-heemijzer

Gallotannines en mangiferine in mango

Mango’s bevatten ook fytochemicaliën die gallotanninen en mangiferine heten. Fytochemicaliën zijn plantaardige chemische stoffen die beschermende of gezondheidsbevorderende effecten op het lichaam hebben. Van gallotannines wordt gedacht dat ze beschermen tegen kanker, terwijl mangiferine kan helpen de bloedsuiker beter onder controle te houden en ontstekingsremmende eigenschappen heeft.

Calcium in mango

Calcium is een mineraal dat nodig is voor veel functies in het lichaam, waaronder spiersamentrekking, bloedstolling, en zenuwtransmissie. Het is ook belangrijk voor de gezondheid van de botten. Mango’s zijn een goede bron van calcium voor mensen die geen zuivelproducten eten of die moeite hebben calcium uit andere voedingsmiddelen op te nemen. Onderzoek wijst erop dat mensen die mango’s eten minder kans hebben op osteoporose, een aandoening waardoor botten zwak worden en gemakkelijk breken. Bovendien kunnen mango’s helpen beschermen tegen darmkanker en de symptomen van astma verminderen.

Mango’s zijn een goede bron van veel verschillende voedingsstoffen, waaronder vezels, vitaminen, en antioxidanten. Ze zijn een bijzonder goede bron van B6, ijzer, en calcium. Mango’s bevatten ook fytochemicaliën die een beschermende werking kunnen hebben tegen kanker en andere ziekten. Genoeg redenen om mango toe te voegen aan je voeding in een smakelijk recept.

Recepten met mango

Mango en kip

Als je een recept zoekt dat zowel exotisch als heerlijk is, zoek dan niet verder dan mango kip. Dit gerecht combineert de zoetheid van mango met de hartige smaken van kip, wat een werkelijk unieke culinaire ervaring oplevert. Om mangokip te maken marineer je eenvoudig kipfilets in een mengsel van mangosap, sojasaus, en knoflook. Bak de kip dan op een grill of in een koekenpan tot ze door en door gaar is. Het resultaat is een sappige, smaakvolle kip die zelfs de meest veeleisende smaakpapillen zeker zal bevallen. Dus als je op zoek bent naar een recept dat zowel gezond als lekker is, probeer dan eens mangokip. 

Mango salsa

Combineer in blokjes gesneden mango, rode ui, koriander, jalapeño peper, en limoensap in een kom. Serveer met chips of taco’s.

Mangosmoothie

Mangosmoothie: Doe in blokjes gesneden mango, yoghurt, melk en ijs in een blender en meng tot een gladde massa.

Mangochutney

Mangochutney: Combineer gehakte mango, ui, gember, knoflookteentjes, bruine suiker, azijn en specerijen in een steelpan. Kook op matig vuur tot het ingedikt is. Serveer bij kip of varkenskoteletten.Mango-chutney is een heerlijke en makkelijke manier om mango aan je dieet toe te voegen. Dit recept combineert fijngehakte mango, ui, gember, knoflookteentjes, bruine suiker, azijn en specerijen in een steelpan. Kook op matig vuur tot het ingedikt is. Serveer met kip of varkenskoteletten voor een snelle en smakelijke maaltijd.

Er zijn veel heerlijke manieren om van deze smakelijke vrucht te genieten! Waarom zou je een van deze recepten niet eens proberen? Misschien raak je er wel verslaafd aan. Voeg een alinea toe over hoe mango buiten de gegeven recepten op veel verschillende manieren kan worden gegeten.

Lees meer:

Hoe houd je grip op je uitgaven? 

Grip houden op je uitgaven hoeft niet ingewikkeld te zijn; er zijn genoeg eenvoudige stappen die je kunt nemen om de kosten te beheersen zonder de kwaliteit van leven op te offeren. Deze tips zorgen ervoor dat elke euro telt! Dus vergeet niet – gebruik deze tips vandaag, zodat je morgen meer geld gespaard hebt dan ooit tevoren!

Lees verder

De kracht van bramen voor je gezondheid 

Laat de volgende struik bramen die je ziet niet verloren gaan. Denk aan alle gezondheidsvoordelen die deze heerlijke vruchten je lichaam kunnen bieden! Van boordevol vitaminen en mineralen tot krachtige antioxidanten, bramen zijn een echt super voeding. Dus als je de volgende keer een natuurwandeling maakt, maak dan gebruik van de wilde bramenstruiken die je tegenkomt en geniet van een snack die je lichaam goed doet.

Lees verder

Waarom watermeloen eten goed voor je is 

Watermeloen is een van de meest verfrissende en dorstlessende vruchten, perfect voor warme zomerdagen. Het bevat niet alleen weinig calorieën en vet, maar watermeloen is ook rijk aan vezels en eiwitten, waardoor het een geweldige snack is voor iedereen die gezonder wil eten. Dus de volgende keer op zoek bent naar een gezonde snack, grijp dan naar sappige watermeloen!

Lees verder

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.