https://ui.awin.com/export-promotions/942789/190c1cd677b7acf4af06e790d67aaa35 https://ui.awin.com/export-promotions/942789/190c1cd677b7acf4af06e790d67aaa35?downloadType=csv&promotionType=&categoryIds=®ionIds=&advertiserIds=&membershipStatus=joined&promotionStatus=

Hebben noten gezondheidvoordelen? Wat zijn de beste noten om te eten?

Als je noten eet, kun je ervan verzekerd zijn dat je lichaam goed wordt voorzien van essentiële voedingsstoffen. Noten bevatten veel gezonde voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en antioxidanten. Daarnaast bevatten noten ook gezonde vetten die gunstig zijn voor de gezondheid. In dit artikel bespreken we de verschillende gezondheidsvoordelen van noten en waarom noten eten zo goed voor je is!

Hebben noten gezondheidsvoordelen? Wat zijn de beste noten om te eten? Welke noten zijn goed voor je gezondheid en waarom? Wat doen noten met je lichaam? Is het gezond om een notenmix te eten? Welke notenmix zou je moeten kiezen? Waar worden noten in gebrand? Er zijn zoveel noten. Noten zijn lekker en kunnen bij alle soorten diëten worden gegeten of je nu een keto-dieet volgt of je eet vegetarisch, noten passen altijd. Want noten hebben een taal gezondheidvoordelen. Noten zijn een gezonde en voedzame snack. Er zijn veel notensoorten, elk met hun eigen unieke voordelen. In dit artikel bespreken we de verschillende notensoorten en waarom ze zo goed voor je zijn. We vertellen je ook welke notensnack het beste bij je past!

Noten rauw, gebrand of geroosterd

Noten zijn eigenlijk zaadkorrels. Meestal hebben ze een niet eetbare harde buitenste schil. Deze worden opgebroken en de kern dat noemen wij noten. Gelukkig is dit al gebeurd voordat ze in de winkel komen te liggen. Je kunt de volgende noten rauw eten. Dit blijft altijd wel de gezondste manier van noten eten. We weten vaak ook niet in welke olie de noten zijn gebrand, dit maakt het zeker ook minder gezond. Wel is het zo als rauwe noten een tijdje “liggen” dan worden ze wat zachter, daarom worden ze ook wel eens gebrand. Dit branden klinkt veel ingewikkelder dan dat het is. Dit wordt in een soort grote frituurpan gedaan met (als het goed is) een gezonde olie worden ze dan rond 180 graden gebrand. Na het branden worden ze direct uit de pan gezouten of gekruid, hierdoor blijven de kruiden of het zout beter plakken. De ene noot wordt 20 seconden gebrand en de andere noot een paar minuten. Het geeft in iedere geval een heerlijke zoetige geur. Als de noten gebrand zijn moeten ze in de openlucht afkoelen anders kunnen de noten zacht worden. Dit is niet fijn want hoe heerlijk is het om vers gebrande noten te eten.

Vaak zie je de geroosterde versie van noten bij pistachenoten en amandelen. Dit past ook erg bij deze noten, het is erg lekker. En roosteren is eigenlijk beter dan branden in olie. Let altijd wel op dat er niet teveel zout op de noten zitten, dit is niet gezond.

Welke noten zijn lekker en gezond?

Amandelen

Paranoten

Cashewnoten

Hazelnoten

Macadamia noten

Peccannoten

Pijnboompitten

Pistachenoten

Walnoten

(Hoewel pinda’s technisch gezien peulvruchten zijn, zoals erwten en bonen, worden ze meestal noten genoemd vanwege hun vergelijkbare kenmerken)

Noten bevatten veel antioxidanten

Antioxidanten, waaronder de polyfenolen in noten, kunnen oxidatieve stress bestrijden door vrije radicalen te neutraliseren. Deze onstabiele moleculen die celbeschadiging kunnen veroorzaken en het ziekterisico kunnen vergroten. Onderzoek toont aan dat de antioxidanten in walnoten en amandelen de delicate vetten in je cellen kunnen beschermen tegen beschadiging door oxidatie.

Een andere studie toonde aan dat deelnemers 2-8 uur na het consumeren van hele pecannoten een daling van 26-33% van hun niveaus van geoxideerd “slecht” LDL-cholesterol ervaarden. Dit is een belangrijke risicofactor voor hartaandoeningen. Dus door het eten van noten kan de kans op een hartaandoening worden verkleind.

Vooral geroosterde pistachenoten zijn erg gezond

Noten kunnen je helpen om af te vallen

Ondanks dat noten vrij calorierijke voeding is blijkt uit onderzoek dat ze kunnen helpen om af te vallen. Een onderzoek hierna kwam tot de conclusie dat mensen die noten aten 5 cm van hun middel verloren in tegenstelling tot de mensen die ze olijfolie hier voor in de plaats kregen. Bijvoorbeeld blijkt dat amandelen kunnen helpen om gewichtsverlies te bevorderen. Andere onderzoek tonen aan dat als je pistachenoten eet (een aantal grammen) dat dit kan bevorderen dat het eten beter wordt verteerd en dit het afvallen bevorderd.

Ook blijkt dat je ondanks de noten veel calorieën bevatten je lichaam dit niet allemaal opneemt. Als voorbeeld; je eet 30 gram amandelen. Dit bevat 160-170 calorieën. Je lichaam neemt slechts 129 calorieën hiervan op. Ook gebeurd dit bij walnoten en pistachenoten. Je lichaam neemt van de calorieën maar tussen de 21 en 5 % van op. Wel is het dan moeilijk meten hoeveel calorieën je hiervan eet als je een dieet hebt waarbij je je calorieën moet tellen.

Noten zijn gezondheidsbommetjes

30 gram noten bevat:

Calorieën: 173
Eiwit: 5 gram
Vet: 16 gram, inclusief 9 gram enkelvoudig onverzadigd vet
Koolhydraten: 6 gram
Vezel: 3 gram
Vitamine E: 12% van de ADH
Magnesium: 16% van de ADH
Fosfor: 13% van de ADH
Koper: 23% van de ADH
Mangaan: 26% van de ADH
Selenium: 56% van de ADH
Sommige noten bevatten meer bepaalde voedingsstoffen dan andere. Het koolhydraatgehalte is per noot erg variabel. Hazelnoten, macadamianoten en paranoten bevatten minder dan 2 gram verteerbare koolhydraten per portie, terwijl cashewnoten bijna 8 verteerbare koolhydraten per portie bevatten. Alles met mate natuurlijk maar noten passen erg goed bij een koolhydraatarm- en keto-dieet.

Slechts één paranoot levert bijvoorbeeld meer dan 100% van de dagelijkse referentie-inname (ADH) voor selenium

Noten goed voor mensen met Diabetes type 2

Diabetes type 2 is een veel voorkomende ziekte die wereldwijd honderden miljoenen mensen treft. Metabool syndroom verwijst naar een groep risicofactoren die het risico op hartaandoeningen, beroertes en diabetes type 2 kunnen verhogen. Daarom zijn diabetes type 2 en het metabool syndroom sterk met elkaar verbonden. Interessant is dat noten een van de beste voedingsmiddelen kunnen zijn voor mensen met het metabool syndroom en type 2-diabetes. Ten eerste bevatten ze weinig koolhydraten en verhogen ze de bloedsuikerspiegel niet veel. Het vervangen van noten door koolhydraatrijke voedingsmiddelen zou dus moeten leiden tot een verlaagde bloedsuikerspiegel. Onderzoeken tonen ook aan dat het eten van noten ook de oxidatieve stress, bloeddruk en andere gezondheidskenmerken kan verlagen bij mensen met diabetes en metabool syndroom.

In een 12 weken durende gecontroleerde studie ondervonden mensen met het metabool syndroom die twee keer per dag iets minder dan 25 gram pistachenoten aten gemiddeld 9% in nuchtere bloedsuikerspiegel. Bovendien had de pistachegroep in vergelijking met de controlegroep een grotere verlaging van de bloeddruk en C-reactief proteïne (CRP), een marker van ontsteking die verband houdt met hartaandoeningen. Maar het blijft altijd moeilijk aantoonbaar, maar het is zeker het proberen waard!

Noten kunnen je cholesterol en triglyceriden verlagen

Noten hebben een zeer goed effect op het cholesterol- en triglyceridengehalte. Van pistachenoten is aangetoond dat ze de triglyceriden verlagen bij mensen met obesitas en diabetespatiënten. In een 12 weken durende studie bij zwaarlijvige mensen hadden degenen die pistachenoten aten de triglyceridenspiegels bijna 33% lager dan in de controlegroep.

De cholesterolverlagende kracht kan komen door hun hoge gehalte aan enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetzuren. Amandelen en hazelnoten lijken het “goede” HDL-cholesterol te verhogen, terwijl het totale en “slechte” LDL-cholesterol wordt verlaagd. Een studie toonde aan dat gemalen, gesneden of hele hazelnoten vergelijkbare gunstige effecten hadden op het cholesterolgehalte. Een andere studie bij vrouwen met het metabool syndroom merkte op dat het eten van een mix van 30 gram walnoten, pinda’s en pijnboompitten gedurende 6 weken alle soorten cholesterol significant verlaagde, behalve de “goede” HDL. Deze mix werkt dus erg goed. Verschillende onderzoeken tonen aan dat macadamianoten ook het cholesterolgehalte verlagen. In één proef verlaagde een dieet met een matig vetgehalte, inclusief macadamianoten, het cholesterolgehalte evenveel als een vetarm dieet.

Vermindering van ontstekingen

Noten hebben een sterke ontstekingsremmende eigenschap. Ontsteking is de manier waarop uw lichaam zich verdedigt tegen verwondingen, bacteriën en andere potentieel schadelijke ziekteverwekkers. Chronische, langdurige ontsteking kan echter schade aan organen veroorzaken en het ziekterisico verhogen. Onderzoek toont aan dat het eten van noten ontstekingen kan verminderen. Er is gevonden dat sommige noten, waaronder pistachenoten, paranoten, walnoten en amandelen, ontstekingen bestrijden bij gezonde mensen en mensen met ernstige aandoeningen zoals diabetes en nierziekte. Toch constateerde een onderzoek naar amandelconsumptie bij gezonde volwassenen weinig verschil tussen de amandel- en de controlegroep, hoewel een paar ontstekingsmarkers afnamen bij degenen die amandelen aten.

Noten bevatten veel vezels

Noten per 30 gram:

Amandelen: 3,5 gram
Pistachenoten: 2,9 gram
Hazelnoten: 2,9 gram
Pecannoten: 2,9 gram
Pinda’s: 2,6 gram
Macadamia’s: 2,4 gram
Paranoten: 2,1 gram

Voldoende vezels biedt veel gezondheidsvoordelen. Hoewel je lichaam geen vezels kan verteren, kunnen de bacteriën die in je dikke darm leven dat wel. Veel soorten vezels fungeren als prebiotica of voedsel voor je gezonde darmbacteriën. Je darmbacteriën fermenteren vervolgens de vezels en zetten deze om in gunstige vetzuren met een korte keten (SCFA’s). Deze SCFA’s hebben krachtige voordelen, waaronder het verbeteren van de darmgezondheid en het verminderen van het risico op diabetes en obesitas. Bovendien helpen vezels je een vol gevoel te geven en verminderen ze het aantal calorieën dat je uit maaltijden opneemt.

Goed voor hart en bloedvaten

Noten zijn heel goed voor je hart. Verschillende onderzoeken tonen aan dat noten helpen het risico op hart- en vaatziekten en beroertes te verlagen vanwege hun voordelen voor het cholesterolgehalte, de “slechte” LDL-deeltjesgrootte, de slagaderfunctie en ontstekingen. Interessant is dat uit een onderzoek naar het mediterrane dieet bleek dat mensen die noten aten een significante afname van kleine LDL-deeltjes en een toename van grote LDL-deeltjes hadden, evenals een ‘goed’ HDL-cholesterolgehalte. In een ander onderzoek werden mensen met een normaal of hoog cholesterol willekeurig toegewezen om ofwel olijfolie of noten te consumeren met een vetrijke maaltijd. Mensen uit de groep die noten aten hadden een betere slagaderfunctie en lagere nuchtere triglyceriden dan de olijfoliegroep – ongeacht hun aanvankelijke cholesterolgehalte.

Variëren met noten

Heerlijke cupcakes gemaakt van notenmeel

Heerlijk, veelzijdig en overal verkrijgbaar
Noten kunnen in hun geheel worden gegeten. Je kunt noten gewoon uit het handje eten, maar ook noten kun je strooien over je salade. Dit is niet alleen hip maar ook erg lekker. Ook kun je je eigen notenboter of notenpasta maken. Eet je koolhydraatarm dan ben je waarschijnlijk ook wel bekend met amandelmeel en hazelnoot meel. Hiermee kun je de lekkerste baksel maken. (mmm lekker cupcakes of een bodem voor je cheesecake!)

Noten zijn te verkrijgen in de supermarkt, op de markt, of in de speciaalzaak heerlijk vers gebrande noten! Tegenwoordig is er ook veel aanbod online. Je kunt ook de noten rauw kopen en deze zelf roosteren in de oven. Je leg de noten op een bakplaat en deze doe je even in de oven op 175 graden.

Het beste kun je noten bewaren in een luchtdichte verpakking. of gewoon in het geïsoleerde (speciaal hiervoor gemaakte) notenzakje.

Noten kunnen op kamertemperatuur worden bewaard, waardoor ze ideaal zijn voor snacks voor onderweg en voor op reis.

⏬ Meer over gezondheid en je goed voelen? ⏬

Ziek worden op vakantie

Heb je het gevoel dat je altijd ziek wordt als je op vakantie gaat? Je bent niet de enige. Het blijkt dat daar een reden voor is: ons lichaam is eigenlijk vatbaarder om ziek te worden als we op vakantie zijn. Dit komt omdat we meestal actiever zijn en veel overtollige energie hebben, wat ons immuunsysteem uit balans brengt.

In deze blogpost gaan we na waarom dit gebeurt en bespreken we enkele tips om te voorkomen dat je ziek wordt op vakantie!

Lees verder

Stedentrip Valencia

Stel je voor dat je door eeuwenoude geplaveide straten loopt, omzoomd met prachtige architectuur, en dan stopt om te genieten van een heerlijk paella diner op een charmant terras met uitzicht op de Middellandse Zee. Klinkt dat niet als een paradijs? Maak je dromen werkelijkheid door vandaag nog je vakantie naar Valencia te boeken.

Lees verder

Bijgeloof

Bijgeloof zijn overtuigingen die al eeuwenlang bestaan. Ze zijn terug te voeren op verschillende culturen en hebben, afhankelijk van de persoon, verschillende betekenissen en doeleinden.

Lees verder

Hoe te kiezen voor een leven met meer energie

We weten allemaal hoe het voelt als we niet genoeg energie hebben. Je bent moe, je geest is wazig, en alles is een strijd. En hoewel het niet altijd makkelijk is om meer energie te krijgen, zijn er wel degelijk dingen die je kunt doen om het proces te versnellen. Dus als je je uitgeput voelt en een snelle oppepper nodig hebt, lees dan verder voor wat tips over hoe je snel meer energie krijgt!

Lees verder

Samenzweringstheorieën

Heb je wel eens het gevoel dat je gecontroleerd wordt door iets of iemand die je niet kunt zien? Dat er een verborgen kracht aan het werk is, die gebeurtenissen manipuleert en de wereld om je heen beheerst? Als dat zo is, geloof je misschien in samenzweringstheorieën.

Lees verder

9 reacties op “Hebben noten gezondheidvoordelen? Wat zijn de beste noten om te eten?

  1. Ik eet ontzettend graag noten.
    Ik heb altijd een grote glazen pot met een lekkere notenmengeling met rozijntjes.
    Ik maak deze mengelingen altijd zelf. Ook doe ik er stukjes gedroogde banaan bij.
    Probleem is als ik eraan begin, ik moeilijk nog kan stoppen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.