Voordelen van lichaamsbeweging voor de hersenen

Wist je dat lichaamsbeweging niet alleen goed is voor je lichaam, maar ook voor je hersenen? Lichaamsbeweging biedt een groot aantal voordelen voor de hersenen, waaronder het verminderen van het risico op dementie en de ziekte van Alzheimer, het verbeteren van de cognitieve functie en het verhogen van de niveaus van serotonine en dopamine (die worden geassocieerd met geluk). In deze blogpost bespreken we de wetenschap achter waarom lichaamsbeweging zo goed is voor de hersenen, en geven we tips over hoe je kunt beginnen!

Inhoudsopgave

Verbetert het geheugen

Een van de bekendste voordelen van lichaamsbeweging is dat het kan helpen het geheugen te verbeteren. Aerobe lichaamsbeweging blijkt de hippocampus te vergroten, een deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor het geheugen. In één onderzoek toonden volwassenen die 12 weken lang aan aerobe lichaamsbeweging deden verbeteringen in het geheugen en de cognitieve functie in vergelijking met degenen die niet oefenden.

Wat is aerobe lichaamsbeweging?

Voorbeelden zijn wandelen, joggen, fietsen en zwemmen. Aan de andere kant is anaerobe oefening meestal van hogere intensiteit en van kortere duur. Deze activiteiten, zoals krachttraining en sprinten, berusten op snelle uitbarstingen van energieproductie zonder zuurstof. Het opnemen van beide soorten oefeningen in je routine kan veel voordelen hebben, zoals een betere cardiovasculaire gezondheid en meer spierkracht. Dus als je de volgende keer naar de sportschool gaat of gaat hardlopen, overweeg dan om er wat korte uitbarstingen van hoge intensiteit activiteit in te mengen voor een goed afgeronde training.

Verhoogt hersenverbindingen

Onderzoek heeft aangetoond dat lichaamsbeweging het aantal verbindingen tussen neuronen in de hersenen kan vergroten, wat leidt tot een betere cognitieve functie en zelfs het risico op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer kan verminderen. Dus als je de volgende keer gaat sporten of joggen, bedenk dan dat je niet alleen de mogelijkheden van je lichaam verbetert, maar ook die van je hersenen! Zorg er dus voor dat je lichamelijke activiteit prioriteit geeft aan het welzijn van zowel je lichaam als je geest. En wie weet verbeter je zelfs je geheugen of denkvermogen. De voordelen van lichaamsbeweging zijn echt eindeloos.

Vermindert ontstekingen

 In één onderzoek toonden oudere volwassenen die zes maanden lang aan lichaamsbeweging deden lagere niveaus van ontstekingseiwitten in hun hersenen dan personen die niet aan lichaamsbeweging deden. Deze bevindingen suggereren dat lichaamsbeweging mogelijk kan beschermen tegen aandoeningen die verband houden met chronische ontsteking in de hersenen. Dus niet alleen verbetert lichaamsbeweging de lichamelijke conditie en de cardiovasculaire gezondheid, het kan ook onze hersenen ten goede komen door ontstekingen te verminderen.

Verbetert de stemming

Regelmatige lichaamsbeweging kan de stemming verbeteren en stress verminderen door de afgifte van endorfine, hormonen die ons een algemeen gevoel van geluk geven. Uit een onderzoek onder volwassenen bleek zelfs dat degenen die drie keer per week 30 minuten sportten, zich gelukkiger en minder gestrest voelden dan degenen die niet sportten. Lichaamsbeweging kan ook het gevoel van eigenwaarde verbeteren en symptomen van depressie en angst helpen tegengaan. Dus niet alleen zal regelmatige lichaamsbeweging je lichamelijke gezondheid verbeteren, het kan ook een positieve invloed hebben op je geestelijke gezondheid. Zorg er dus voor dat je een vorm van lichaamsbeweging in je dagelijkse routine opneemt voor de dubbele voordelen van een beter lichamelijk en geestelijk welzijn.

Verbetert de slaapkwaliteit

Alsof de voordelen van lichaamsbeweging nog niet indrukwekkend genoeg waren, hebben recente studies aangetoond dat het ook de slaapkwaliteit kan verbeteren. Regelmatige lichaamsbeweging helpt de slaap-waakcyclus van het lichaam te reguleren, wat leidt tot rustiger nachten. Bovendien kan lichaamsbeweging het stressniveau verlagen, wat ook tot een betere slaap kan leiden. Uit een onderzoek bleek zelfs dat volwassenen die drie keer per week 20-30 minuten sportten een aanzienlijk betere slaapkwaliteit rapporteerden dan degenen die helemaal niet sportten. Dus niet alleen kan regelmatige lichaamsbeweging de lichamelijke gezondheid verbeteren, maar het kan ons ook helpen de cruciale rust te krijgen die ons lichaam nodig heeft om optimaal te functioneren. Zorg er dus voor dat je wat lichaamsbeweging in je dagelijkse routine opneemt – het kan zomaar leiden tot een betere nachtrust.

Verhoogt het energieniveau

Als het gaat om het verbeteren van ons energieniveau, wordt lichaamsbeweging als hulpmiddel vaak onderschat. Toch hebben meerdere onderzoeken aangetoond dat consequente lichamelijke activiteit kan leiden tot meer energie en uithoudingsvermogen. Eén reden hiervoor is dat lichaamsbeweging helpt om het aantal mitochondriën in onze cellen te verhogen, die verantwoordelijk zijn voor de productie van energie. Bewegen blijkt ook de bloedsomloop te verbeteren en het zuurstofgehalte in het bloed te verhogen, wat beide kan bijdragen tot een gevoel van toegenomen energie. Dus als je je de volgende keer moe en uitgeput voelt, probeer dan een wandeling te maken of wat lichte strekoefeningen te doen – misschien voel je je dan energieker en ben je klaar om de komende dag aan te pakken.

Tot slot

Lichaamsbeweging biedt een groot aantal voordelen voor de hersenen, waaronder vermindering van het risico op dementie en de ziekte van Alzheimer, verbetering van de cognitieve functie, en verhoging van de niveaus van serotonine en dopamine (die in verband worden gebracht met geluk). In deze blogpost bespraken we de wetenschap achter waarom lichaamsbeweging zo goed is voor de hersenen, en gaven we tips over hoe je kunt beginnen. Nu je dit allemaal weet, waar wacht je nog op? Ga naar buiten en begin met oefenen voor een gelukkiger en gezonder brein!

Ziek worden op vakantie

Heb je het gevoel dat je altijd ziek wordt als je op vakantie gaat? Je bent niet de enige. Het blijkt dat daar een reden voor is: ons lichaam is eigenlijk vatbaarder om ziek te worden als we op vakantie zijn. Dit komt omdat we meestal actiever zijn en veel overtollige energie hebben, wat ons immuunsysteem uit balans brengt.

In deze blogpost gaan we na waarom dit gebeurt en bespreken we enkele tips om te voorkomen dat je ziek wordt op vakantie!

Lees verder

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.