Wat als je altijd moe bent?

en wat kun je eraan doen

Halverwege de ochtend denken: “Was de dag maar voorbij”. Waarom voel ik met zo moe? Waarom ben ik niet fit? Waarom word ik moe wakker? Waarom ben ik altijd moe na het eten? En wat helpt tegen altijd moe zijn? Je de hele dag moe voelen kan soms ook een manier van leven worden. Misschien negeer je het of heb je het al geaccepteerd? Ik hoor ook vaak: “Ja dat heb ik al jaren” En als ik vraag ze al naar de huisarts hiervoor zijn geweest of wat ze er tot dusver aan hebben gedaan wordt het vaak weggewimpeld. Negeer nooit je vermoeidheid. Misschien wil je lichaam je iets vertellen? Constante uitputting is een manier van het lichaam dat een boodschap aan je doorstuurt. Wat kan ik doen tegen vermoeidheid?

een poes die geeuwt

Waarom ben ik altijd moe?

Onderzoek eerst eens:

  • Krijg ik genoeg slaap?
  • Moet ik mijn levensstijl aanpassen?

Manier om zo snel mogelijk meer energie te krijgen

Slaap je voldoende?

Klinkt erg voor de hand, maar een op de 3 Nederlanders en Belgen komen niet aan de 7 tot 8 uur slaap per nacht. Als je hieronder valt ga er dan zo snel mogelijk wat aan doen. Je zult heel snel merken dat als je dit op pakt en je slaapt ongeveer 8 uur per nacht je heel snel veel fitter gaat voelen. Je krijgt echt energie van meer slaap. Natuurlijk kan het zo zijn dat je niet in slaap komt of om wat voor reden dan ook veel wakker wordt ’s nachts, probeer hier wat aan te doen. Voor meer informatie over slaap schrijf ik in een ander blog over de voordelen van CBD olie, wellicht kan dit interessant zijn?

Drink je gedurende dag genoeg water?

Als je bedenkt dat je hersenen maar liefst 73 procent H2O (water) bevatten, is het geen wonder dat uitdroging je energie kan wegnemen. Als je te weinig drinkt probeer hier rekening mee te houden, want het kan wel degelijk je energie een oppepper geven.

Beweeg

Lichaamsbeweging maakt hormonen vrij. Door te bewegen krijg je een boost. Het fijnste is (als dit lukt) om ’s morgens te sporten of gewoon te wandelen. Het is niet alleen goed voor je gezondheid, maar zeker ook om je minder vermoeid te voelen en zeker meer energie te ervaren de rest van de dag.

Stop met alcohol

Vindt je dit moeilijk? Minder dan in ieder geval drastisch. Alcohol geeft je lichaam het signaal om het slaapverwekkende hormoon melatonine aan te maken. Hierdoor ervaar je weinig energie en vermoeidheid. ’s Avonds alcohol drinken kan grote invloed hebben op de vermoeidheid de volgende dag. Alcohol kan je misschien helpen om sneller in slaap te vallen, het maakt je slaap onrustig. Hierdoor kun je je de volgende dag ook flink suf en zonder energie voelen.

Let op wat je eet

Gezonde voeding kan je wel degelijk helpen om je energieker en fitter te voelen. Eet gezonde, complexe koolhydraten zoals volle granen, bonen en zoete aardappelen in combinatie met een bron van eiwitten en gezond vet. Een recept doordat je je snel moe voelt is voeding met veel geraffineerde koolhydraten – wit brood, witte pasta, witte rijst of zoete snacks. Deze zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel stijgt en je een uitgeput gevoel krijgt. Of probeer eens een levensstijl met minder koolhydraten. Met de nadruk op de suikers. Als je moe bent moet je zo snel mogelijk met het eten van suiker (of drinken in je thee en koffie) ermee stoppen. Dit alleen zou zelfs al de grote boosdoener kunnen zijn van je vermoeidheid. Er zijn heel veel recepten te vinden om te koken en zelfs lekkere dingen te maken zonder suiker

Geen cafeïne meer in de middag en avond

Een kopje koffie of twee in de ochtend is totaal geen probleem. Dit kan je zelfs een boost geven in de ochtend. Cafeïne heeft uren nodig om je lichaam te verlaten. Dus drink je koffie in de middag of avond is de kans groot dat dit je slaap verstoort.

Waarom altijd moe na het eten?

Dit kan meerdere oorzaken hebben. Eet je misschien teveel? Grote maaltijden leiden meer energie naar je spijsverteringsstelsel, waardoor je hersenen tijdelijk te weinig brandstof hebben om alles te verwerken. Maar als ook als je over de dag kleinere maaltijden of snacks verspreidt, is de kans groter dat je lichaam teveel energie moet verbranden om de constante toevoer van voedingsstoffen te verwerken.

Wat kun je doen als je moe bent van de stress

Stress is een ongecontroleerde spanning en angst. Deze kan je energieniveau flink aantasten. Hierdoor kun je fysiek uitgeput worden. Je zal hierdoor jezelf erg moe voelen. De beste manieren vinden om je stress onder controle te houden kun je doen doormiddel van yoga en meditatie. Of maak tijd voor jezelf vrij en neem een ontspannend bad voordat je gaat slapen.

Doe even een kort dutje

Even een kort slaapje van 20 minuten kan wonderen doen om even wat energie op te doen

Hoe ziet jouw slaapkamer eruit

Kijk eens even naar je slaapkamer. Is deze koel, maar niet te koud of te warm? Is het donker genoeg? Is het stil of heb je last van lawaai? Ideale temperatuur is tussen de 17 en 19 graden om goed te kunnen slapen. Is je bed goed? Slaapt deze nog lekker? Maar ook je dekbed en zelfs een fijn en lekker overtrek is belangrijk. Heb je last van geluiden zou je bijvoorbeeld oordopjes kunnen proberen

Telefoon of tablet

Vlak voordat je gaat slapen nog op je telefoon of tablet is niet aan te raden. Dit komt omdat elektronische apparaten blauw licht uitstralen. Dit kan het inslapen vermoeilijken. Blijf zo nodig een uur voordat je gaat slapen weg bij apparaten die die blauwe licht uitstralen.

Maak tussendoor een korte wandeling

10 minuten wandelen geven je evenveel energie voordelen op als een cafeinetablet van 50 milligram. Dit onderzoek ging wel over het flink doorstappen tijdens de wandeling. Dus voel je je overdag vermoeid? Trek je sneakers aan en ga even een blokje om.

Ruiken

Voel je je moe ruik aan iets wat jou energie kan geven. Geuren zoals citroen, rozemarijn en pepermunt hebben een stimulerend effect op je energie. Deze aroma’s van deze geuren houden je alert en gefocust. Bewaar een flesje etherische olie in je tas en wanneer je moe wordt snuif je even aan het flesje. Of misschien kun je op je werkplek wel een aromabrander neerzetten zodat je de hele ruimte met een actieve geur kunt opvrolijken. Als ik je een tip mag geven kijken dan eens hier op deze leuke webshop voor alles wat met geuren te maken heeft

Ga naar buiten

Slechts 20 minuten per dag in de gezonde buitenlucht zijn geeft ook ook energie. Het verhoogt je gevoel van vitaliteit.

Stop met roken

Als je rookt probeer hier echt mee te stoppen. (je kent het hele verhaal al dat roken slecht voor je is etc. Maar roken daar kun je moe van worden. Ook om te slapen zoals voor slapeloosheid werkt het bepaald niet bevorderlijk. Dit komt door de nicotine. Nicotine is een enorme simulant. Hier kun je ’s nachts echt van draaien en woelen. En als je gaat stoppen heb je kans dat je eerst nog meer slapeloze nachten gaat krijgen, maar dit is niet voor niks. Je moet echt afkicken. Wil je graag stoppen met roken, maar je hebt een extra stimulans nodig? Er bestaan online cursussen die je hierbij zeker gaan helpen. Volg de cursus: stoppen met roken in 4 uur!

Kijk regelmatig weg van je computer, telefoon of tablet

Staren is naar je scherm daar worden je ogen erg moe van. Je ogen erg belast en dit kan ten koste van je energie gaan. Het kan je ook hoofdpijn bezorgen. Misschien heb je wel eens het gevoel dat je je ogen wilt sluiten? Tijdens mijn werk probeer ik ook altijd even naar buiten te kijken. Even het licht van buiten in mijn ogen laten komen. Dit geeft zeker energie

Krijg inzicht in jouw slaapkwaliteit, stress- en energiebalans en lifestyle

Door middel ban een lifestyle assessment kun je een lifestyle scan uit laten voeren. Dit werkt door middel van meerdaagse meting met een HRV sensor. Deze meting kun je gewoon thuis doen. Hierdoor krijg je de volgende inzichten over jezelf:

  • Stress- en herstelbalans
  • Energiebalans
  • Slaapduur en herstellend vermogen
  • Fysieke fitheid
  • Impact beweging en sport
  • Voedingspatroon

Voor wie is het interessant?

  • Mensen die tegen een burn-out lopen
  • Mensen die veel stress ervaren
  • Mensen die hun leefstijl willen veranderen
  • Mensen die hun leefstijl willen optimaliseren.

Hoe werkt het?

De meting wordt gedaan door middel van een 3-daagse heart rate variabiliteitmeting. Je krijgt een sensor thuis gestuurd die je 3 dagen achter elkaar draagt. De sensor wordt vervolgens geretourneerd en door een lifestyle coach uitgelezen. Vervolgens wordt de data door de coach uitgelezen en genereer ik een rapportage waarin je lifestyle visueel wordt gemaakt. Hiervoor zijn meerdere pakketten gemaakt om meer te weten te komen over je zelf/

Welk pakket past bij jou? Of wil je eens een vrijblijvend adviesgesprek? Klik hier

8 reacties op “Wat als je altijd moe bent?

  1. Ik herken dat wel. Vooral toen ik veel lachgas deed en eigenlijk oververmoeid was. Toen had ik ook de waarom vragen in de ochtend. Tevens krijg ik hier voor me vermoeidheid vitaminen. En soms is het wel pittig omdat je niet in de hand kan hebben om 8 uur te slapen. Water drinken heb je wel in de hand natuurlijk, net als bewegen. Thanks voor de reminder. Alcohol is niks voor mij eigenlijk en opletten op wat ik eet vind ik soms toch moeilijk. Met roken ben ik wel gestopt en gelukkig ben ik geen koffie drinker, hierdoor let ik beter op me cafeïne. En als je inderdaad een dutje kan doen zou ik dat ook aan raden. Voor de mensen en mijzelf is dat niet handig omdat ik dan in de avond niet meer kan slapen. Tot slot is het goed om na je slaapkamer te kijken, een korte wandeling te maken, niet teveel op me tel te zitten. Het ruiken wordt langzamerhand beter nu ik gestopt ben met roken.

  2. Het lijkt me heel naar om je altijd moe te voelen. Maar geweldig als het te maken heeft met je leefstijl, want dan kun je het probleem helemaal zelf verhelpen!

  3. Constant moe zijn heeft zeker met je levensstijl te maken en je voeding.
    Bij mij speelt voeding een grote rol hierin.
    Een paar maanden terug heb ik de herinrichting gedaan van mijn slaapkamer en dat doet echt wonderen.
    Ik vind mijn slaapkamer gewoonweg prachtig en dat zorgt elke avond voor een bepaalde rust zodra ik binnenstap.

  4. Ik heb ook periodes gehad dat ik me veel moe voelde. Ik kwam toen blijkbaar zink en ijzer te kort en nog een paar dingen. Nu ik die bijslik, train, gezond eet en regelmatig slaap voel ik me meer energiek. Maar af en toe heb ik toch van die periodes dat ik het niet doe. Ik merk dan dan ik ook gelijk weer veel lager in m’n energie zit.

  5. Ik heb een periode gehad dat ik al moe wakker werd. Dat was toen een combinatie van een burn out en een tekort aan ijzer en aan vit D.

  6. Interessant om te lezen. Ik herken me hier wel in. Op een werkdag, na het avondeten, kak ik helemaal in en kan ik zo in slaap vallen op de bank. Hier moet ik echt voor oppassen. Nu ben ik altijd al wel een slechte slaper geweest dus dat wil ik nu graag proberen te verbeteren. Met als eerste stap geen schermen meer minimaal een half uur voordat ik ga slapen.

  7. Als ik wakker word, dan denk ik vaak: was het maar weer ‘s avonds, dan ben ik zooo moe, en elke keer denk ik: “ vanavond op tijd op bed. “ maar als ik dan uit bed ben en weer bezig ben, ben ik weer over mijn slaap en vermoeidheid heen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.