https://ui.awin.com/export-promotions/942789/190c1cd677b7acf4af06e790d67aaa35 https://ui.awin.com/export-promotions/942789/190c1cd677b7acf4af06e790d67aaa35?downloadType=csv&promotionType=&categoryIds=®ionIds=&advertiserIds=&membershipStatus=joined&promotionStatus=

Waarom extra collageen toevoegen?

Collageensupplementen heeft enorm veel gezondheidsvoordelen! Na onze 30e jaar maken wij namelijk zelf steeds minder collageen aan. Dit is goed zichtbaar bijvoorbeeld aan je huid. Dus extra collageen toevoegen in een vorm van een supplement is zeker niet slecht. Dit heeft niet alleen uiterlijke voordelen, omdat je huid er meer van gaat stralen en zachter zal worden, maar het werkt innerlijk ook echt bevorderlijk voor je lichaam. Collageen supplementen werken om de gezondheid van je huid te verbeteren. Dit zal zichtbaar zijn door minder droogheid van de huid en minder rimpels. Ook kan het supplement helpen om spiermassa te vergroten, botverlies te voorkomen en gewrichtspijn te verlichten. Collageensupplementen zijn veilig, makkelijk te gebruiken en zeker het proberen waard vanwege hun grote voordelen!

Wat is collageen

Collageen is het meest voorkomende eiwit in het lichaam. Het is het belangrijkste bestanddeel van bindweefsel dat verschillende lichaamsdelen vormt, waaronder pezen, gewrichtsbanden, huid en spieren . Collageen heeft veel belangrijke functies, waaronder je huid structuur geven en je botten versterken. In de afgelopen jaren zijn collageensupplementen populair geworden. De wetenschap is er ook mee bezig om nog meer voordelen te onderzoeken. Er zijn ook verschillende voedingsmiddelen die je kunt eten om je collageeninname te verhogen.. Het consumeren van collageen kan verschillende gezondheidsvoordelen hebben, van het verlichten van gewrichtspijn tot het verbeteren van de gezondheid van de huid.

Grote voordelen van collageen

* Kan de gezondheid van de huid verbeteren

  • Collageen is een belangrijk bestanddeel van je huid. Het speelt een rol bij het versterken van de huid en kan de elasticiteit en hydratatie ten goede komen. Naarmate je ouder wordt, maakt je lichaam minder collageen aan, wat leidt tot een droge huid en de vorming van de rimpels.

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat collageenpeptiden of supplementen die collageen bevatten, de veroudering van je huid kunnen vertragen. Dit door rimpels en droogheid te verminderen. Zelfs in een onderzoek bij vrouwen die gedurende 8 weken een supplement met 2,5-5 gram collageen slikten (of dit dronken in een collageensupplement) bleek dat zij na deze tijd een minder droge huid hadden. De elasticiteit van de huid was toegenomen. Ook was er een vermindering te zien in de rimpeldiepte. Dit in vergelijking met andere vrouwen die onderzocht waren, maar geen collageen kregen toegediend.

Het verminderen van de rimpels met collageensupplementen komt door het vermogen om je lichaam te stimuleren om zelf collageen aan te maken. Bovendien kan het nemen van collageensupplementen de productie van andere eiwitten bevorderen die je huid helpen extra elasticiteit te geven. Er zijn ook veel beweringen dat collageensupplementen acne en andere huidaandoeningen helpen voorkomen. Het nemen van supplementen die collageen bevatten, kan de veroudering van je huid helpen vertragen.

* Helpt gewrichtspijn te verlichten

  • Collageen helpt de elasticiteit van je kraakbeen te behouden. Dit is het rubberachtige weefsel dat je gewrichten beschermt. Naarmate de hoeveelheid collageen in je lichaam afneemt naarmate je ouder wordt, neemt de risico op het ontwikkelen van allerlei gewrichtsaandoeningen zoals artrose toe. Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat het nemen van collageensupplementen de symptomen van artrose kan helpen verbeteren en gewrichtspijn in het algemeen kan verminderen.

In één onderzoek onder 73 atleten die gedurende 24 weken dagelijks 10 gram collageen innamen een werkelijke afname van gewrichtspijn tijdens het lopen en in rust, vergeleken met een groep die het niet nam. In een ander onderzoek namen volwassenen 70 dagen lang dagelijks 2 gram collageen. Degenen die collageen namen, hadden een significante vermindering van gewrichtspijn en waren beter in staat om deel te nemen aan lichaamsbeweging dan degenen die het niet namen. Onderzoekers hebben aangegeven dat aanvullend collageen zich kan ophopen in kraakbeen en je weefsels kan stimuleren om collageen te maken. Dit zou kunnen leiden tot minder ontsteking, betere ondersteuning van je gewrichten en minder pijn. Als je een collageensupplement wilt nemen vanwege de mogelijke pijnstillende effecten, adviseren onderzoeken dat je moet beginnen met een dagelijkse dosering van 8-12 gram.

Het is aangetoond dat het nemen van collageensupplementen ontstekingen vermindert en de collageensynthese in het lichaam stimuleert. Dit kan helpen bij het bevorderen van pijnverlichting bij mensen met gewrichtsaandoeningen zoals artrose.

* Kan botverlies voorkomen

  • Je botten zijn grotendeels gemaakt van collageen, wat ze structuur geeft en helpt ze sterk te houden. Net zoals het collageen in je lichaam verslechtert naarmate je ouder wordt, neemt ook de botmassa af. Dit kan leiden tot aandoeningen zoals osteoporose, die wordt gekenmerkt door een lage botdichtheid en gekoppeld is aan een hoger risico op botbreuken. Studies hebben aangetoond dat het nemen van collageensupplementen bepaalde effecten in het lichaam kan hebben die de botafbraak helpen remmen die tot osteoporose leidt.

In één onderzoek namen vrouwen ofwel een calciumsupplement in combinatie met 5 gram collageen ofwel een calciumsupplement en geen collageen gedurende 12 maanden. Tegen het einde van het onderzoek hadden de vrouwen die het calcium- en collageensupplement slikten significant lagere bloedspiegels van eiwitten die de botafbraak bevorderen dan vrouwen die alleen het calcium gebruikten. Een andere studie vond vergelijkbare resultaten bij 66 vrouwen die 12 maanden lang dagelijks 5 gram collageen slikten. De vrouwen die het collageen namen, vertoonden een toename tot 7% ​​in hun botmineraaldichtheid (BMD), vergeleken met vrouwen die geen collageen namen. BMD is een maat voor de dichtheid van mineralen, zoals calcium, in uw botten. Een lage BMD wordt geassocieerd met zwakke botten en de ontwikkeling van osteoporose.

Het consumeren van collageensupplementen kan het risico op botaandoeningen zoals osteoporose helpen verminderen. Ze hebben het potentieel om de BMD te helpen verhogen en de niveaus van eiwitten in het bloed te verlagen die de botafbraak stimuleren.

* Kan spiermassa vergroten

  • Tussen 1-10% van spierweefsel bestaat uit collageen. Dit eiwit is nodig om je spieren sterk te houden en goed te laten functioneren. Studies tonen aan dat collageensupplementen de spiermassa helpen vergroten. Spierverlies van spiermassa dat optreedt met het ouder worden. In één onderzoek slikten 27 kwetsbare mannen 15 gram collageen terwijl ze 12 weken lang dagelijks aan een trainingsprogramma deelnamen. Vergeleken met mannen die trainden maar geen collageen slikten, kregen ze meer spiermassa en kracht.

Onderzoekers hebben aangetoond dat het nemen van collageen de synthese van spiereiwitten zoals creatine kan bevorderen en de spiergroei na inspanning kan stimuleren.

* Bevordert de gezondheid van het hart

  • Onderzoekers hebben aangetoond dat het nemen van collageensupplementen het risico op hart-gerelateerde aandoeningen kan helpen verminderen. Collageen geeft structuur aan de slagaders, de bloedvaten die bloed van je hart naar de rest van je lichaam transporteren. Zonder voldoende collageen kunnen slagaders zwak en breekbaar worden. Dit kan leiden tot atherosclerose, een ziekte die wordt gekenmerkt door vernauwing van de slagaders. Atherosclerose kan leiden tot een hartaanval en beroerte.

In één onderzoek namen 31 gezonde volwassenen gedurende 6 maanden dagelijks 16 gram collageen. Tegen het einde hadden ze een aantoonbaar vermindering van de slagaderstijfheid ervaren, vergeleken met voordat ze begonnen met het innemen van het supplement. Bovendien verhoogden ze hun niveaus van HDL “goed” cholesterol met gemiddeld 6%. HDL is een belangrijke factor in het risico op hartaandoeningen, waaronder atherosclerose.

Er zijn zeker meer gezondheidsvoordelen door het gebruik van extra collageensupplementen te gebruiken. Wat het doet met ons lichaam wordt nog steeds onderzocht.

* Bevordert de gezondheid van haar en nagels

  • Het nemen van collageen kan de sterkte van uw nagels vergroten door broosheid te voorkomen. Bovendien kan het je haar en nagels stimuleren om langer te groeien. Na enige tijd dat je collageen inneemt ga je merken dat je haar meer glans gaat krijgen

* Houden darmen gezond

  • Hoewel er geen wetenschappelijk bewijs is om deze bewering te ondersteunen, promoten sommigen het gebruik van collageensupplementen om het lekkende darmsyndroom te behandelen.

* Stimuleren de gezondheid van de hersenen

  • Geen enkele studie heeft de rol van collageensupplementen in de gezondheid van de hersenen onderzocht. Sommige mensen beweren echter dat ze de stemming verbeteren en de symptomen van angst verminderen.

* Helpt bij gewichtsverlies

  • Sommigen geloven dat het nemen van collageensupplementen gewichtsverlies en een sneller metabolisme kan bevorderen. Er zijn geen studies geweest om deze beweringen te ondersteunen. Hoewel deze potentiële effecten veelbelovend zijn, is meer onderzoek nodig voordat formele conclusies kunnen worden getrokken.

Waar kun je collageen in vinden?

  • Getrokken bouillon van vis of botten.
  • Gelatine verkregen uit botten, pezen, kraakbeen en de huid van verschillende dieren.
  • Huiden van dieren of vissen.
  • Fruit en groente rijk aan vitamine C: citrusvruchten, bosbessen, aardbeien enz.
  • Vlees.
  • Vis.
  • Noten en zaden.

Collageen wordt aangetroffen in het bindweefsel van dieren. Voedingsmiddelen zoals kippenvlees, varkensvlees, rundvlees en vis zijn dus bronnen van collageen.

Voedingsmiddelen die gelatine bevatten, zoals bottenbouillon, leveren ook collageen. Gelatine is een eiwitsubstantie die wordt afgeleid van collageen nadat het is gekookt. Spijsverteringsenzymen breken het collageen in voedsel af in individuele aminozuren en peptiden. Het collageen in supplementen is echter al afgebroken of gehydrolyseerd, daarom wordt aangenomen dat het efficiënter wordt opgenomen dan het collageen in voedingsmiddelen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.