Wat is gezonde voeding?

Vind je het wel eens moeilijk om te bepalen of je favoriete voedsel echt gezond voor je is? De verwarring omtrent eten en gezond eten heeft mij altijd verbaasd. Van sommige voedingswaren wordt iets gezegd en tien jaar later wordt weer het tegenovergestelde beweerd.

Soms zie je “door de bomen het bos niet meer” Ken je dat gevoel bij het boodschappen doen? De misleidende etiketten en het eindeloze aanbod van ‘gezond’ voedsel op elk schap in de supermarkt? Soms kan gezond eten een verwarrende en zelfs ontmoedigende taak zijn.

Als u tussen de 35 en 65 jaar oud bent, zijn de keuzes die je nu maakt met betrekking tot je gezondheid belangrijker dan ooit. De keuzes die je vandaag maakt, kunnen je helpen om nu en in de toekomst gezond te blijven. Neem een ​​kijkje hieronder terwijl we ‘gezonde voeding’ onderzoeken. Heb je de voedingsmiddelen die je nu eet wel nodig?

Wat wordt beschouwd als “gezonde voeding”?

Terwijl eetrages komen en gaan, zijn er een paar belangrijke elementen voor gezond eten die onveranderd blijven. Dit is wat we weten:

Gezonde voeding is voeding die je voorziet van de voedingsstoffen die je nodig hebt om het welzijn van je lichaam te ondersteunen en energie vast te houden. Water, koolhydraten, vetten, eiwitten, vitamines en mineralen zijn de belangrijkste voedingsstoffen voor een gezond, uitgebalanceerd dieet.

Slechts 1 op de 10 volwassenen voldoet aan de dagelijkse aanbeveling voor de inname van groenten en fruit

Deze informatie vertelt ons dat we ons moeten concentreren op het eten van vers voedsel dat ons voorziet van de voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft. Helaas maakt de voedingsindustrie niet zoveel winst op vers voedsel; Er wordt vaak juist geld verdient aan bewerkte voeding.

Zelfs grote voedingsbedrijven hebben agressief gelobbyd tegen plannen voor de volksgezondheid, zoals een campagne die opdracht geeft om junkfood van scholen te verwijderen. Deze junkfoodproducten, verwerkt uit gewassen zoals maïs, tarwe en sojabonen, bevatten veel calorieën (vulstoffen) en missen de voedingswaarde die je lichaam juist zo hard nodig heeft. Omdat ze echter zijn afgeleid van gewassen, kan het moeilijk zijn om te weten of ze gezond zijn of niet, en misleidende claims op etiketten maken het alleen maar erger.

Etiketten lezen

Schaf voordat je deze gaat lezen zeker een loep of een goede leesbril aan. het is net of ze het erom doen, zou je denken. Buiten dat ze slecht te zien, te lezen zijn blijkt dat 60 procent van de consumenten voedingsetiketten verkeerd of heeft ze moeite met het begrijpen van voedingsetiketten.

Kijk altijd goed bij het lezen naar de portiegrootte te kijken; 160 calorieën lijkt misschien niet veel, maar dat kan bijvoorbeeld al in twee kleine koekjes zijn zitten.

Lees verder voor andere factoren waarmee je rekening moet houden bij het boodschappen doen voor je gezonde voeding. Als je zegt “geen transvet”, “volledig natuurlijk” of “bevat volkoren” kan je denken dat het product gezond is, zelfs als de voedingswaarde ervan is weggenomen nadat het is verwerkt. Als alternatief zijn veel verpakte producten verpakt met zout, suiker en verzadigd vet. Deze beweringen doen je de toegevoegde calorieën vergeten. Hier is een lijst van wat je moet weten voordat je de voedingsfeiten van je voeding leest:

Suiker: Vrouwen moeten proberen hun suikerinname te beperken tot 25 g/dag of 6 theelepels Vet: Er zijn ongeveer 9 calorieën per gram vet – houd je aan ongeveer 50 g / dag

Natrium: vrouwen mogen niet meer dan 1500 mg of 3,8 g zout per dag consumeren

Eiwit: Vrouwen die minder dan 30 min/dag sporten, zouden ongeveer 46 g proteïne/dag moeten eten

Vitaminen: Natuurlijk voorkomende vitamines zijn ideaal, maar toegevoegde vitamines kunnen ook nuttig zijn

Calorieën: het gemiddelde bedrag voor vrouwen is 2.000 / dag en 1.500 / dag om af te vallen op basis van een vrouw van normaal postuur en normale beweging per dag. Je kunt dit voor jezelf laten uitrekenen.

Wat moet je eten om gezond te blijven

Je zou een gezond moeten eten die alle voedingsstoffen bevat die je lichaam dagelijks nodig heeft.

Een gezond, uitgebalanceerd dieet omvat:

  • Groenten, maar ook bonen, erwten, zetmeel vooral degenen die donkergroen, rood of oranje van kleur zijn
  • Fruit
  • Volle granen zoals quinoa, maïs, gierst en bruine rijst
  • Beperkte volvette zuivel
  • Een verscheidenheid aan eiwitten zoals mager vlees, eieren, noten, zaden en sojaproducten Oliën zoals olijfolie, lijnzaad, koolzaad en avocado

Slechts ongeveer een kwart van de bevolking eet de aanbevolen hoeveelheden fruit, groenten, zuivel en oliën. Meer dan de helft van de bevolking voldoet echter aan of overtreft de totale aanbevelingen voor granen en eiwitten. Bij het consumeren van granen wordt aangeraden om alleen volkoren granen te eten die de hele graankorrel, zemelen en kiemen bevatten. Als je geraffineerde granen (of bewerkte granen) eet, zijn de zemelen en kiemen verwijderd, waardoor het ijzer, de voedingsvezels en andere belangrijke voedingsstoffen worden verwijderd.

Zijn vetten gezond?

JA :

Niet alle vetten zijn slecht voor je! Je hebt misschien al gehoord dat avocado’s veel vet bevatten, maar het is goed vet! Avocado’s, koolzaadolie en noten bevatten allemaal enkelvoudig onverzadigde of meervoudig onverzadigde vetten. Je lichaam heeft deze goede vetten nodig als belangrijke energiebron. Deze vetten helpen ook om bepaalde vitamines en mineralen te absorberen, celmembranen op te bouwen en zijn essentieel voor de bloedstolling, het verminderen van ontstekingen en spierbewegingen.

NEE:

Verzadigde en transvetten zijn het soort vetten waar je zoveel mogelijk uit de buurt moet blijven. Dit zijn de slechtste soorten vet voor je lichaam en komen van het hydrogeneringsproces dat gezonde oliën laat stollen om te voorkomen dat ze bederven. Transvetten komen veel voor in gebakken producten die zijn gemaakt met gedeeltelijk gehydrogeneerde plantaardige olie, gefrituurd voedsel, chips, creamer en margarine. Veelvoorkomende voedingsmiddelen die verzadigde vetten bevatten, zijn kaas, volle melk en rood vlees. Het eten van voedsel met veel transvet en verzadigde vetten kan ontstekingen of slagaderblokkades veroorzaken, wat kan leiden tot chronische aandoeningen zoals diabetes en hartaandoeningen, of zelfs een beroerte.

Zijn Koolhydraten gezond?

JA:

Nou, dat kunnen ze zijn. Met mate gegeten, kunnen koolhydraten een gezond hulpmiddel zijn om je lichaam te helpen waardevolle voedingsstoffen binnen te krijgen. Te veel van elk voedsel kan echter leiden tot gewichtstoename. Koolhydraten (of andere voedingsmiddelen) met beperkte of minimale verwerking zijn de gezondste keuzes. Volkorenbrood is bijvoorbeeld een gezondere keuze dan geraffineerd witbrood. Andere gezonde koolhydraten die ook kunnen helpen om je humeur te verbeteren, gewichtsverlies te bevorderen en het LDL-cholesterol te verlagen, zijn onder meer: Peulvruchten (linzen, edamame, kikkererwten, erwten, enz.) Granen (maïs, gerst, haver, bruine rijst, enz.) Groenten (spinazie, broccoli, champignons, bloemkool, enz.)

NEE:

Bepalen welke koolhydraten goed of slecht zijn, kan soms moeilijk zijn. De gemakkelijkste manier om te zien of voedsel is verwerkt, is door jezelf af te vragen: ‘Kan dit product in de natuur worden gevonden?’ Zo niet, dan weet je dat het verwerkt is. Chips, koekjes, pasta, ijs, enz. bestaan ​​niet in de natuur, maar zijn in plaats daarvan veranderd en geraffineerd uit volle granen en zijn uiteindelijk vormen van suikers en zetmeel geworden.

Welke vitamines kun je extra gebruiken?

Vitamine D

De ‘zonnevitamine’. Je lichaam maakt zelf vitamine D aan wanneer je huid wordt blootgesteld aan zonlicht. Wat een beetje problematisch kan zijn in de winter. De dagen zijn korter. Het is vaak te koud is om veel tijd buiten door te brengen. Daarom heeft het extra innemen van een vitamine D-supplement veel gezondheidsvoordelen. Het zorgt ervoor dat we gezonde botten behouden. We krijgen hierdoor verbeterde weerstand tegen bepaalde ziekten. Het kan je ook helpen de winterdip te bestrijden.

Er zijn niet veel voedingsmiddelen die vitamine D bevatten. Vis, zuivel en paddenstoelen bevatten dat wel, maar in zulke kleine hoeveelheden dat het moeilijk kan zijn om aan je dagelijkse behoefte te voldoen door alleen deze voedingsmiddelen te eten. De aanbevolen hoeveelheid die nodig is, is in de loop der jaren veranderd, veel deskundige weten te vertellen dat het veilig en nuttig is om tussen de 600 en 2000 IE binnen te krijgen te krijgen (dat zijn internationale eenheden voor degenen onder ons die geen vloeiende vitamine spreken). Natuurlijk kan je arts helpen bepalen hoeveel voor u geschikt is.

Vitamine C

Zoals mensen erover praten, zou je kunnen denken dat vitamine C de magische vitamine is. Zoveel mensen zweren dat het je gezond en gelukkig kan houden tijdens het koude- en griepseizoen. Vitamine C kan niet voorkomen dat je grieperig of verkouden wordt, maar het kan de ernst ervan verminderen. Dat komt omdat vitamine C het immuunsysteem van je lichaam versterkt. Probeer veenbessen, citrusvruchten, bladgroenten en paprika’s. Geen liefhebber hiervan? Slik dan voor vitamine C goede vitamines

IJzer

Veel mensen komen ijzer te kort. Wat problematisch kan zijn omdat het het mineraal is dat hemoglobine produceert.

Hemoglobine is het eiwit dat verantwoordelijk is voor het transport van zuurstof naar je weefsels, dus het is nogal belangrijk. Het kan ook helpen bij het reguleren van je lichaamstemperatuur, wat zeker van pas kan komen als je dit seizoen probeert warm te blijven. Voortkomende klachten bij een ijzer-tekort kunnen zijn: vermoeid voelt, koude handen en voeten heeft, broze nagels, vaak hoofdpijn. Praat in de eerste instantie met je arts over het toevoegen van een ijzersupplement aan uw dieet. Je kunt ook wat bonen, linzen, bladgroenten of rood vlees koken om wat meer ijzer in de keuken toe te voegen.

Vitamine E

Hoewel een vitamine E-tekort zeldzaam is, is het wel een belangrijk onderdeel van je gezondheid. Dit met name de gezondheid van je huid. Winterweer kan ervoor zorgen dat je huid schilferig, droog en jeukend wordt. Lotions verrijkt met vitamine E kunnen je huid helpen water vast te houden, waardoor deze zacht en veerkrachtig blijft. Het is ook aangetoond dat het ontstekingen, roodheid en rimpels vermindert. Dus hoewel het geen supplement in de traditionele zin is, heeft het wel zijn voordelen om je huidroutine aan te vullen met wat vitamine E. En het is eenvoudig om te doen – de meeste lotions bevatten deze huidbeschermende vitamine. Je kunt ook een paar druppels vitamine E extra toevoegen aan je huidverzorging. Deze kun je zowel inwendig- als uitwendig gebruiken.

Vitamine B

Wat dacht je van supervitaminen? De B-vitamines vallen zeker in die supercategorie door de celgezondheid te behouden en je energiek te houden. En ja, we bedoelen vitamines (meervoud) omdat er verschillende soorten B-vitamines zijn die verschillende voordelen hebben. B-12 helpt bij het reguleren van je zenuwstelsel en B-6 helpt je lichaam om voedsel om te zetten in energie. B-1 en B-2 zetten ook wat je eet om in energie, maar bieden ook neurologische voordelen en ondersteunen een goed gezichtsvermogen. Zie je wat we bedoelen met super zijn? In de koudere maanden is B-12 het meest gunstig, omdat het je humeur kan verbeteren en je energie een boost kan geven. Je kunt je winterdosering krijgen in volkoren granen, rood vlees, peulvruchten en bladgroenten.

Je moeder had gelijk!

Vitamines zijn belangrijk! Vitaminen (en mineralen) zijn cruciale voedingsstoffen voor de algehele gezondheid en welzijn. Niet alleen tijdens de winter maar ook het hele jaar door. Als het gaat om het behouden van een gezond immuunsysteem, warm blijven en het bestrijden van de winterdip, kunnen supplementen helpen. Het is ook belangrijk om te onthouden dat er geen magische pillen zijn. Dit geldt ook voor vitamines. Het eten van een gezonde voeding zou je de vitamines moeten geven die je nodig hebt en supplementen. Extra vitamines kunnen je helpen met aanvullen van de behoeften.

Hoe vul je je gezondheid aan in de koudere maanden?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.