Wat is metabolisme? Fabels rondom metabolisme en ons gewicht

Metabolisme is een van de meest belangrijke onderwerpen als het gaat om afvallen. Veel mensen zijn benieuwd naar hoe metabolisme werkt en of ze hier iets aan kunnen doen. Er circuleren veel fabels over metabolisme, maar in dit blog artikel gaan we de feiten onthullen. We vertellen je wat metabolisme precies is en hoe je het kunt beïnvloeden om af te vallen..

Metabolisme is een afkorting voor ‘metabolic rate’. Metabolic rate betekent letterlijk ‘stofwisselingssnelheid’. Je metabolic rate wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals je leeftijd, geslacht en lichaamsbouw. Ook je voeding en lifestyle spelen een rol in hoe snel je metabolisme is.

Veel mensen denken dat ze afvallen door hun metabolisme te verhogen, maar dit is niet helemaal waar. Als je wilt afvallen, dan moet je niet alleen je metabolisme verhogen, maar ook calorieën verbranden door te bewegen. Je kunt wel je metabolisme versnellen door gezondere voeding te eten en meer te bewegen.

Hoe je metabolisme werkt, is afhankelijk van verschillende factoren. Deze factoren kun je grofweg in twee categorieën verdelen: natuurlijke factoren en lifestylefactoren. Je leeftijd, geslacht en lichaamsbouw zijn natuurlijke factoren die je metabolisme beïnvloeden. Wat je eet en hoeveel je beweegt, zijn lifestylefactoren die je kunt veranderen om af te vallen. Als je wilt afvallen, is het belangrijk dat je begrijpt hoe metabolisme werkt. Alleen door de juiste informatie te hebben, kun je afvallen op een gezonde en verantwoorde manier.

Schildklier en metabolisme

Als je niet afvalt of juist wel heel veel ineens dan kan er wat aan de hand zijn met je schildklier. Ga naar de dokter en zeg dat je moe bent, hij zal dan eerst bloed afnemen waarin ook extra gekeken wordt naar je schildklier. En ja, het metabolisme wordt grotendeels gecontroleerd door de schildklier. Je schildklier is een kleine, vlindervormige klier die aan de voorkant van de nek zit en de snelheid bepaalt waarmee het lichaam calorieën uit voedsel afbreekt tot bruikbare energie. Maar afgezien van de schildklier, kunnen gewicht, genetica, geslacht, lichaamstemperatuur en de gezondheid van orgaansystemen ook van invloed zijn op de werking en efficiëntie van het metabolisme. De schildklier draagt ​​bij aan de metabolische effectiviteit en het daaruit voortvloeiende gewicht. En hoewel de schildklier voornamelijk wordt geassocieerd met metabole regulatie, heeft het ook extra functies, omdat het een rol speelt bij hormoonregulatie en andere lichaamsprocessen. Bovendien, als de schildklier niet actief is (een aandoening die bekend staat als hypothyreoïdie), wat vaak leidt tot gewichtstoename, zijn aanvullende symptomen vermoeidheid, depressie, lage seksuele drift, haaruitval en een droge huid. Hypothyreoïdie wordt door het laboratorium getest met je bloed. Heb jee deze aandoening dan moet je waarschijnlijk hiervoor medicijnen gaan slikken.

Kun je je metabolisme stimuleren?

Hoewel er factoren zijn die niet kunnen worden gewijzigd, kunnen aanpassingen helpen bij een efficiënter metabolisme. Naast het controleren van de schildklierniveaus en het aanpakken van de behoefte (of het ontbreken daarvan) aan medicatie, spelen veranderingen in levensstijl een grote rol bij het veranderen van het metabolisme. Het verminderen van de vetmassa en het vergroten van droge spiermassa door een uitgebalanceerd dieet en regelmatige lichaamsbeweging kan het metabolisme stimuleren.

Je lengte en lichaamsgewicht spelen een rol bij je metabolisme

Je lengte en lichaamsgewicht spelen een grote rol bij metabolische behoeften. En hoewel veel voorkomende suggesties zijn dat bijvoorbeeld dunnere mensen een sneller metabolisme hebben, bepaalt de lichaamssamenstelling (spier- versus vetweefsel) vooral de snelheid waarmee energie wordt geproduceerd. Een persoon die voornamelijk vetmassa bevat, is bijvoorbeeld niet gelijk aan iemand met hetzelfde gewicht met meer spier- en vetvrije massa, omdat spieren meer calorieën verbranden. Maar als algemene regel geldt: hoe groter je bent, hoe sneller het metabolisme.

Bewegen

Door heel de dag door zittend werk te doen en misschien ’s avonds op de bank te ploffen en alleen opstaan om wat te drinken en eten te halen vertraagd je metabolisme. Je gaat hier niet van afvallen. Maar met een paar slimme trucs kun je eigenlijk al snel je metabolisme versnellen. Dat is in je lunchpauze minimaal 20 minuten te gaan wandelen ook een lekker (lees: snel) tempo. En na het avondeten ga je weer een blokje om. Bijvoorbeeld. Je mag ook andere dingen doen natuurlijk om te bewegen. Hiermee krijgt je metabolisme een boost en heb je kans dat je alleen al door wat te doen af gaat vallen. Maar dit is bij iedereen anders.

Mannen hebben een snellere metabolisme dan vrouwen

Mannen hebben over het algemeen een sneller metabolisme dan vrouwen. Dit is omdat mannen een hoger rustmetabolisme hebben dan vrouwen. Dit komt omdat mannen meer spierweefsel hebben. En spierweefsel verbruikt meer kilocalorieën dan vetweefstel. Maar bij vrouwen heeft het ook te maken met hun hormoonhuishouding. Dit zou ook een reden kunnen zijn waarom mannen veel makkelijker afvallen dan vrouwen.

Metabolisme vertraagt naar mate je ouder wordt

Het is aangetoond dat het metabolisme zelfs in het begin tot het midden van je jaren twintig gaat vertragen. Deze afname is ongeveer twee procent om de 10 jaar daarna. De vermindering houdt voornamelijk verband met een verlies van spierweefsel en een afname van het activiteitenniveau naarmate we ouder worden. Daarom kun je ook concluderen dat je de effecten van veroudering kunt helpen tegen te gaan door een uitgebalanceerde voeding en te zorgen dat je je spieren blijft trainen om je spiermassa te behouden.

Door welke voeding kan ik mijn metabolisme extra activeren?

Er zijn zeker voedingsmiddelen die je metabolisme een handje kunnen helpen en je spijsvertering helpen versnellen. Dit is door bijvoorbeeld het drinken van koud water. Maar ook het drinken van groene thee zou bevorderend moeten werken. Verder kun je uit onderstaande zien dat het belangrijk is om voldoende eiwitten te eten om je metabolisme nog een extra boost te geven.

  • Goede vetten versnellen je metabolisme met 0-3%
  • Langzame koolhydraten versnellen je metabolisme met 5-10%
  • Eiwitten versnellen je metabolisme met 15-30%

Het advies is om de eiwitinname niet te overdrijven. Je kunt ervan uitgaan dat je 1 tot 1,3 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig hebt om af te vallen. In de volgende producten zijn eiwitrijk:

  • Noten
  • Kaas
  • Eieren
  • Vlees
  • Kip
  • Vis
  • Peulvruchten
  • Yoghurt
  • Eiwitpoeder

Vindt je het moeilijk om voldoende eiwitten te halen uit je voeding kun je bijvoorbeeld ook een schepje eiwitpoeder door je yoghurt doen. Let er wel op dat deze eiwitpoeder geen of zo min mogelijk uit koolhydraten (suikers) bestaat!

De kracht van bramen voor je gezondheid 

Laat de volgende struik bramen die je ziet niet verloren gaan. Denk aan alle gezondheidsvoordelen die deze heerlijke vruchten je lichaam kunnen bieden! Van boordevol vitaminen en mineralen tot krachtige antioxidanten, bramen zijn een echt super voeding. Dus als je de volgende keer een natuurwandeling maakt, maak dan gebruik van de wilde bramenstruiken die je tegenkomt en geniet van een snack die je lichaam goed doet.

Lees verder

Waarom watermeloen eten goed voor je is 

Watermeloen is een van de meest verfrissende en dorstlessende vruchten, perfect voor warme zomerdagen. Het bevat niet alleen weinig calorieën en vet, maar watermeloen is ook rijk aan vezels en eiwitten, waardoor het een geweldige snack is voor iedereen die gezonder wil eten. Dus de volgende keer op zoek bent naar een gezonde snack, grijp dan naar sappige watermeloen!

Lees verder

Hoe je je lichaam kunt ontgiften

Ben je klaar om je energiek en verjongd te voelen? Detoxen is een geweldige manier om de opeenhoping van gifstoffen in je lichaam te verwijderen, je immuunsysteem nieuw leven in te blazen en gezonde gewoonten te stimuleren. Het eten van meer vers fruit en groenten kan deze reiniging ondersteunen en tegelijkertijd essentiële voedingsstoffen leveren zoals vitaminen, mineralen en antioxidanten die nodig zijn voor een optimale gezondheid. In deze blogpost bespreken we de basisprincipes van een succesvolle detox met uitsluitend natuurlijke bronnen zoals fruit en groenten, evenals enkele tips over hoe je deze voedzame superfoods in je dagelijkse dieet kunt opnemen.

Lees verder

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.