https://ui.awin.com/export-promotions/942789/190c1cd677b7acf4af06e790d67aaa35 https://ui.awin.com/export-promotions/942789/190c1cd677b7acf4af06e790d67aaa35?downloadType=csv&promotionType=&categoryIds=®ionIds=&advertiserIds=&membershipStatus=joined&promotionStatus=

Wat kan ik tegen mijn stress doen?

Stress is eigenlijk een internationale pandemie voor het leven geworden. Waar je er vroeger nooit van hoorde heeft menigeen tegenwoordig stress. Het is een onderdeel van het dagelijks leven geworden. Iedereen lijkt zich druk te maken. Dat kunnen kleine dingen zijn, maar ook grote dingen. Waarover gaat dit meestal? Denk aan zorgen maken of je kinderen, of we veilig zijn, financiële zorgen, vakantie, uit eten gaan, of je wel voldoet op je werk, plotseling ziekte in je familie, over je ouders etc. Het is makkelijk om van een relaxte modus plots gestrest te raken. Een overweldigde, enigszins bezwete, ademloze gevoel dat het moeilijk maakt om goed na te denken en te functioneren. Soms is het alleen al voldoende om je telefoon te checken om direct je hartslag te verhogen van de stress. Ik kan je verzekeren; dit is geen goede zaak!

We hebben steeds meer het gevoel dat we de controle verliezen. We werken tegenwoordig meer en soms langer. Dit betekent dat we geen tijd nemen om te sporten, te ontspannen of tijd door te brengen met onze dierbaren. Dit laatste kan onze stress verlichten.

Wanneer is stress gezond?

Een beetje stress kan juist goed zijn. Doordat ons lichaam onze “normale stress” voelt is het lichaam en je hersenen hierdoor in staat om uitdagingen aan te gaan. Dit is ook de reden dat je dagelijks ’s morgens wakker wordt door de wekker. Stress kan ons helpen om te overleven. Dit gebeurt als je in je gevaar bent. Stress is nodig om te overleven. Je blijft door stress gezond waakzaam en het is ook een gedeelte nodig voor je vecht- en vluchtreactie van het lichaam in geval van nood als er iets stressvols in je leven aan de hand is. Dan stromen de stresshormonen zoals cortisol door je lichaam. Hiermee krijg je dan zoveel energie dat je bijvoorbeeld je kind ergens van zou kunnen redden, of je partner, terwijl je dit zelf nooit achteraf voor mogelijk had kunnen houden. Door deze stress ben je in staat om wonderen te verrichten en zo sterk als een beer te worden.

Wanneer is stress ongezond?

Wanneer stress ongezond wordt is wanneer stress chronisch wordt. Of wanneer je merkt dat je bij kleine dingen je te stressvol reageert of dat het je emoties en je lichamelijke gezondheid negatief worden beïnvloed.

Stress kan in de loop van de tijd zelfs bijdragen aan ernstige ziekten, of het nu gaat om hartaandoeningen, verminderde immuniteit of veranderingen in de hersenen. Je kunt stress onmogelijk bijna helemaal uitbannen, maar je kunt wel leren om de effecten ervan te gaan beheersen. Dit om jezelf meer onder controle te krijgen. Dit kun je op meerdere manier doen door bijvoorbeeld naar rustgevende muziek te luisteren, je favoriete kalmerende essentiële oliën op je hartslagpunten dept voordat je naar bed gaat, je ogen sluit. Dit werkt voor iedereen anders. Het is mogelijk om stress opzij te zetten wanneer dat nodig is.

Wat het leven je ook brengt en hoe zwaar je het ook hebt: Je kunt je stress opzij zetten en je zenuwstelsel kalmeren, stressvolle gebeurtenissen in perspectief te houden en je goed te blijven voelen.

Waarom heb ik stress

Wat is stress?
Het omschrijven van wat nu echt stress is is niet eenvoudig. Dit ook omdat dit persoonsgebonden is. Wat de ene van streek kan maken, daar kan de ander misschien goed mee dealen en heeft de gebeurtenis geen vat op. Iedereen gaat anders om met natuurrampen, scheidingen, overlijden, ongelukken, verdriet etc. Vaak gaat het om je veerkracht en vermogen om met bepaalde stress om te gaan.

Het verschil tussen stress en angst

De woorden stress en angst worden vaak door elkaar gebruikt. De symptomen hiervan zijn vergelijkbaar, maar er is zeker verschil. Maar het een kan het ander ook weer veroorzaken. Denk er maar eens aan dat angst veroorzaakt kan worden door een stressvolle situatie en eigenlijk ook andersom. Maar toch kun je wel stress voelden zonder je angstig te voelen.

geen stressin hangmat kijkend naar natuur
Geen stress op deze manier

Waar kun je stress van krijgen?

Van bepaalde gebeurtenissen kun je stress krijgen bijvoorbeeld: de pandemie, een traumatisch ongeval, een diagnose van kanker, een grote verhuizing, scheiding, je rekeningen niet kunnen bepalen, je kinderen, je echtgenoot, je vriend, vriendin, onverwachte gebeurtenissen die niet prettig zijn. Ook bepaalde gebeurtenissen die plaatsvinden op basis van wat je in het verleden hebt meegemaakt. Hierdoor kun je stress krijgen. Je kunt stress ervaren als je het gevoel hebt dat je je doel in het leven hebt verloren of dat je geen relatie hebt met vrienden of een partner. De triggers voor stress lopen sterk uiteen.

Stresshormonen

Stress kan uit verschillende bronnen komen. Denk aan relatieproblemen, verslavingen, daadwerkelijk trauma. Wat de oorzaak ook is, je hersenen hebben een specifiek pad waardoor stressoren worden verwerkt, wat de activering van de hypothalamische, hypofyse en bijnier omvat, gevolgd door de afgifte van cortisol, epinefrine, norepinefrine en andere hormonen die elk afzonderlijk orgaan beïnvloeden in je lichaam. Daarom is het zo belangrijk om stress goed te kunnen beheersen. Want deze stress beïnvloed je lichaam om een negatieve manier.

Stress beïnvloed je lichaam en je geest

Wat doet stress met mij?
Stress beïnvloedt zowel de geest als het lichaam. Stress maakt het je moeilijker maken om helder te denken, waardoor je vergeetachtig en verstrooid wordt. Stress kan ook een fysieke symptomen veroorzaken, waaronder een snelle hartslag, spierspanning, hoofdpijn, maagklachten en slapeloosheid.

Gestrest zijn gaat vaak samen met vermoeidheid waardoor je ook niet meer productief bent op je werk. Maar je gedrag veranderd vaak door stress. Je hebt kans om ongezonde dingen te gaan doen waardoor je ongezond gaat eten, meer roken, meer drinken, niet meer sporten. Je komt hierdoor in een negatieve spiraal terecht die je eigenlijk dan juist niet kunt gebruiken. Want hierdoor gaat je gezondheid er nog meer onder leiden en kun je ziek worden.

Stress en je lichamelijke gezondheid

Help, ik heb altijd stress! Mensen die chronisch gestrest zijn, hebben meestal een verhoging van het stresshormoon cortisol, dat ontstekingen veroorzaakt. Meestal spelen een aantal factoren een rol, maar het is wel bewezen dat mensen van stress hoge bloeddruk kunnen krijgen. Ook als reactie op stress hartritmestoornissen. Andere mensen krijgen weer van stress last van hun maagdarmkanaal en dit kunnen allerlei darmaandoeningen zijn. Het is misschien niet altijd direct aanwijsbaar dat er bepaalde ziekten van stress komt, maar het kan maar net je kantelpunt zijn om deze ziekte door stress te krijgen.

Ik eet slecht want ik heb stress

Stress en voeding, wat kan ik eraan doen? Vaak beïnvloed stress onze eetgewoontes. Het kan als je stress hebt dat je meer gaat snoepen zoals koekjes en chips.
Ondanks dat kan dit snoepen ook weer extra stress geven. Deze “verkeerde voeding” geeft even een tijdelijke verlichting. Maar op de langere termijn kunnen ze weer extra stress veroorzaken, want dit zal gaan lijden tot extra gewichtstoename en je bloedsuiker zal stijgen. Je zin in nog meer zoetigheid of je hartige chips gaat hierdoor nog meer een verleiding voor je worden. Je gaat door je stijging van je bloedsuikerspiegel ook een uitgeput gevoel krijgen.

Stress en gezonde voeding

Hoe moeilijk het misschien ook is bij grote trek probeer iets te nuttigen die gezond zijn en waar je een vol gevoel van krijgt. Dit zijn vezelrijke groenten, vezelrijk fruit. Wil je echt snoep of zoet neem dan pure chocolade. Wil je wat hartigs neem dan bijvoorbeeld popcorn of noten. Beter dan chips. Je gaat je hierdoor ook minder schuldig voelen.
Het kan ook helpen om je telefoon weg te leggen en je te concentreren op wat je eet. Kijk geen tv maar bijvoorbeeld wat rustige muziek en geniet van elke hap die je doet.

Wat helpt tegen stress

Hoe kun je het beste je stress beheersen? Hoe kan ik stress voorkomen? Wat helpt er tegen stress? Dit zijn allemaal vragen waar we gelukkig antwoorden op hebben. Er zijn gelukkig ook echt manieren om te voorkomen dat stress je leven gaat bepalen. Leer jezelf kennen. Voel je stress aan. Vaak zijn we zo gestrest dat we nauwelijks in de gaten hebben dat we stress hebben. We voelen onze stress pas als het eigenlijk te laat is. Hoe kun je dit voorkomen? Zorg voor structuur in je leven. Concentreer je op hoe je zo gezond mogelijk kunt leven. Dat wil zeggen: Voldoende nachtrust, zorg dat je tussen 7 en 9 uur per nacht slaapt. Ga gezond eten. Doe gezonde boodschappen. En beweeg! Verplicht jezelf (en wees streng voor jezelf) om iedere dag naar buiten te gaan en te bewegen.

Doe aan yoga

Je kunt leren om een paar yoga oefeningen onder de knie te krijgen. Je hoeft hier niet voor naar een yoga-avond of van huis weg. Je kunt heel eenvoudig wat oefeningen voor thuis leren in een CURSUS VOOR YOGA VOOR BEGINNERS << voor meer info! Het helpt om van je stress te verminderen en zelfs om ervan af te komen. Het helpt je te concentreren op je ademhaling en goed om te gaan met je stress en angsten.

Volg een cursus Senang

Bij deze cursus beloven ze het volgende: Senang Masterclass is een reis van transformatie die je alle gereedschappen en technieken geeft om de meester van je energie te worden, zodat je het leven kan leiden dat je verdient. Klik hier voor meer info << Als je graag spiritueel bezig bent en je wilt leren helen dan is dit de aangewezen cursus. Deze cursus biedt je alles!

Als we stress voelen is het normaal dat we vaak alleen willen zijn en ons terugtrekken van alles en iedereen. Dit gaat je problemen waarschijnlijk niet oplossen. Je kunt altijd hulp vragen bij je huisarts. Wil je dit liever niet ga aan jezelf werken zodat je weer met volle teugen van het leven kunt gaan genieten. Zorg dat je stress jouw niet ongezond gaat maken en vooral niet dat het omslaat in een soort burn-out.

Veel succes bij je zoektocht! En op naar een gezond en happy leven!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.