Winterdepressie of een winterdipje

Inhoudsopgave

Ik zal blij zijn als de winter weer voorbij is. De winter duurt te lang. In de winter heb ik altijd een dipje. Ik voel me depressief. Dit is meestal in de herfst of in de winter. Ik heb ieder jaar weer een winterdipje. Wat kan ik doen bij een winterdipje? Of wat kan ik doen bij een winterdepressie? Heb je iedere winter weer het gevoel dat deze donkere dagen en de kou veel te lang duren? Dan ben je echt niet de enige. Er zijn veel mensen die last hebben van een winterdepressie. Pak het vliegtuig en reis af naar warmere oorden om weer wat energie op te doen. Dit lijkt makkelijk gezegd en is zeker voor heel veel mensen niet te doen. Het is niet ongewoon om tijdens het winterseizoen moeite te hebben met je slaap, je vermoeider te voelen, zelfs om je minder gelukkig (happy) te voelen. Het kan zelfs ook ten koste gaan van je concentratie.

Voor sommigen is deze stemmingsverandering tijdelijk en gemakkelijk om er iets aan te doen in je levensstijl. Maar er zijn veel mensen waarbij tijdens de winterperiode wat ernstigere depressies bij ontstaan. Dit is echt geen flauwekul en kan heel vervelend zijn als jou dit overkomt. We gaan dit ook niet afdoen met “het gaat vanzelf weer over als de zon meer gaat schijnen”. Er zijn andere dingen te doen als jou dit overkomt!

Winterdepressie of een stoornis (Seasonal Affective Disorder, SAD)

Maar misschien heb je helemaal geen winterdepressie maar een stoornis die seizoensgebonden is. Het is hetzelfde verschil tussen een depressie of verdrietig zijn. Een winterdepressie houdt in dat je verdrietig kunt zijn tijdens de herfst- en wintermaanden wat zich dan uit in verdrietig zijn, moeite met slapen en een gebrek aan motivatie. Heeft het echt met een seizoensgebonden stoornis te maken dan voel je je ernstig verdrietig, heb je bijna iedere nacht slaapproblemen. Een eetprobleem. En je ervaart je depressie zo erg dat je niet goed meer kunt functioneren. Dit noemen we SAD Seasonal Affective Disorder, SAD. Heb je het vermoeden dat je hier valst van hebt raadpleeg direct en zodra je kunt een huisarts. Denk vooral niet dat je hier zelf wat aan kunt doen! Hier is meer aan de hand dan een winterdipje!

Emoties tijdens de wintermaanden

Mensen voelen zich soms verdrietig, en daar is niets mis mee. Het is menselijke om emoties te hebben, ook al zijn deze emoties soms verdrietig zijn. Soms verdrietig of somber voelen, vooral tijdens de wintermaanden, kan een teken zijn van de winterdip. Wanneer verdriet je vermogen om in je dagelijks leven te functioneren verstoort, kan het iets ernstigs zijn. Vaak heeft je je somber voelen in de herfst- en winterperiode te maken met een gebrek aan zonlicht. Je verlaat vaak ’s morgen je huis al in het donker om naar je werk te gaan. Je bent klaar met je werk en het is weer donker. Sommige van ons zitten in kantoren zonder ramen. Dit kan de gezondheid en onze gemoedstoestand beïnvloeden.

Herken je je in onderstaande?

  • Ik ben vaak in de winter somber en neerslachtigheid
  • Ik kan slapen waar ik ben. Ik slaap soms meer dan 14 uur per dag
  • Ik kan niet slapen of in slaap komen
  • Tijdens de donkere maanden ben ik erg prikkelbaar
  • Snel gepikeerd of boos
  • Soms eet ik zoveel het liefste koolhydraatrijk voedsel of snoep en snacks
  • In de wintermaanden kom ik altijd aan in gewicht
  • Ik voel me zo moe. Het maakt niet uit hoeveel ik rust
  • Het liefste zou ik heerlijk in mijn bed gaan liggen en niemand zien. Het liefste ben ik alleen

Heb je met dit probleem te maken dan zijn er een aantal oplossingen

Minder somber met daglichtlampen

Medisana DG 100 LED Daglichtbril

Coolblue: Daglichtbril

De bril werkt hetzelfde als een daglichtlamp die je voor je op tafel neer zou zetten Je kunt het licht van je bril aan- en uitzetten. Dit het blauwe licht dingt door het netvlies van je ogen. Dit blauwe licht bootst zonlicht na. Hierdoor gaat je energieniveau omhoog. Zo kom je gemakkelijker de wintermaanden door. Het licht is UV-vrij en flikkert niet, waardoor het niet schadelijk is voor je ogen.

Desk-lamp

Coolblue Desk lamp

Deze lijkt op een standaardlamp en kun je gewoon naast je neerzetten. Deze lamp bootst het daglicht na waardoor je minder symptomen krijgt van depressie en de winterdip. Door de lamp krijg je ook echt minder vermoeidheidsklachten. Je hebt op deze lamp verschillende standen. Je hoeft deze lamp maar 30 minuten per dag te gebruiken om er baadt bij te hebben.

Klasse daglicht lamp

Coolblue: daglichtlamp

Deze daglichtlamp functioneert ook als gewone sfeerlamp die je in je woning of op je bureau kunt zetten. Dit is een flikker-vrije en UV licht vrije lamp. Deze heeft een afstandsbediening. Maar wil je een andere sfeer creëren dan heb je een keuze uit 256 verschillende kleurstanden. Ook kun je deze lamp feller of minder fel laten schijnen.

Wat kun je nog meer doen om uit je dip te komen?

Behalve licht zijn er wel wat mogelijkheden om je dip te verminderen

Minder online

Je scherm heeft blauw licht en werkt ook niet bevorderlijk om bijvoorbeeld in slaap te komen. leg je toestel een uur voordat je gaat slapen weg. Maar ook veel op je social media kijken en zien hoe het met iedereen gaat kan niet meewerken. Vaak lijkt daar op het social media het gras bij een ander veel groener. Je ziet daar de ene na de andere “gelukkige” selfie genomen worden. Dit is ook een reden om je toestel zo nu en dan eens weg te leggen.

Eet gezond

Veel groente en gezonde eiwitten kan je stemmingen verbeteren. Mijdt suiker. Suiker maakt je misschien op korte termijn blij, maar dit is niet voor lang. Hou je ver weg van snoep en snacks. Het is niet goed voor je gezondheid, maar je maakt er door minder goede stoffen aan. Dit speelt ook echt door in je hoofd.

Vitamine D

Je kunt ook altijd een bloedtest doen om te kijken of je een vitamine D tekort hebt. Je zou ook je vitamine D inname moeten verhogen om je beter te kunnen gaan voelen. Vitamine D zit vooral in vette vis en visolie. Het kan geen kwaad om vitamine D bij te slikken. Volgens vele onderzoeken hebben mensen met een depressie vaak een lager vitamine D gehalte. Mensen met een laag vitamine D gehalte lopen een groter risico op een depressie

Slapen

Je slaap is misschien veel belangrijker dan je denkt. Raak je uit je slaapritme beinvloedt dit direct je hormoonproductie van je cortisol. Probeer het volgende om je slaap te verbeteren:

  • Ga elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed en word wakker.
  • Slaap in een koele, donkere kamer.
  • Volg een eenvoudige bedtijdroutine die rust aangeeft, zoals een bad nemen, het licht uitdoen of een kopje kruidenthee drinken.
  • Stel jezelf bloot aan licht zodra je wakker wordt
  • Gebruik geen elektronica in je slaapkamer.
  • Als je piekert over iets schrijf dit dan op papier. Als je wakker wordt met dezelfde pieker-gedachten zeg dan tegen jezelf: maak je geen zorgen alles heb ik opgeschreven en dat gaat goedkomen!

Beweeg

Misschien zit je veel voor je werk en kom je niet aan bewegen toe. Ga iets doen zodat je lichaam en geest de tijd krijgen om lekker te relaxen en beweeg je fit. Denk er eens aan wat je zou kunnen doen om fit te worden. Denk hierbij aan yoga, fitness, fietsen, wandelen. Ga bewegen, je zult versteld staan wat bewegen met je humeur en gemoedstoestand doet.

Zoek gezelschap op

Tijdens de pandemie was het natuurlijk waardeloos om af te spreken, maar nu het weer kan ga proberen om mensen die je kent op te zoeken. Lukt dit niet plan dan een virtuele koffie-date. Ga jezelf niet isoleren.

Zoek hulp

We weten dat er voor iedereen een oplossing is. Iedereen is anders, maar iedereen is anders. Lukt bovenstaande niet? Schroom niet en maak een afspraak bij je huisarts. Vertel hoe je je voelt.

Heel veel succes om uit je winterdip te komen!

Link:

De kracht van bramen voor je gezondheid 

Laat de volgende struik bramen die je ziet niet verloren gaan. Denk aan alle gezondheidsvoordelen die deze heerlijke vruchten je lichaam kunnen bieden! Van boordevol vitaminen en mineralen tot krachtige antioxidanten, bramen zijn een echt super voeding. Dus als je de volgende keer een natuurwandeling maakt, maak dan gebruik van de wilde bramenstruiken die je tegenkomt en geniet van een snack die je lichaam goed doet.

Lees verder

Waarom watermeloen eten goed voor je is 

Watermeloen is een van de meest verfrissende en dorstlessende vruchten, perfect voor warme zomerdagen. Het bevat niet alleen weinig calorieën en vet, maar watermeloen is ook rijk aan vezels en eiwitten, waardoor het een geweldige snack is voor iedereen die gezonder wil eten. Dus de volgende keer op zoek bent naar een gezonde snack, grijp dan naar sappige watermeloen!

Lees verder

Hoe je je lichaam kunt ontgiften

Ben je klaar om je energiek en verjongd te voelen? Detoxen is een geweldige manier om de opeenhoping van gifstoffen in je lichaam te verwijderen, je immuunsysteem nieuw leven in te blazen en gezonde gewoonten te stimuleren. Het eten van meer vers fruit en groenten kan deze reiniging ondersteunen en tegelijkertijd essentiële voedingsstoffen leveren zoals vitaminen, mineralen en antioxidanten die nodig zijn voor een optimale gezondheid. In deze blogpost bespreken we de basisprincipes van een succesvolle detox met uitsluitend natuurlijke bronnen zoals fruit en groenten, evenals enkele tips over hoe je deze voedzame superfoods in je dagelijkse dieet kunt opnemen.

Lees verder

afvallen afvallen tips amandelen cbd olie collageen corona darmen depressie diabetes dieet etherische oliebranders fitness fruit gezond gezond eten Gezonde voeding grappig cadeau hardlopen immuunsysteem kanker koolhydraten leefdtijd lichaamsbeweging loopband makkelijk afvallen minder suiker ontstekingen pijn snel afvallen spieropbouw spijsverteringsproces stress supplementen supplementen kopen trainen vermoeidheid vetten vitamine vitamine b complex vitamine c vitamine d vitamine e vlees yoga yoghurt

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.