Yoga voor beginners

Eigenlijk kun je Yoga een rustgevende fitness noemen. Maar (yoga) een fitness die bij een oefening lichaam, adem en geest verbindt. Yoga laat je flexibiliteit verbeteren, je wordt er leniger van. Het kan ook helpen bij het verlichten van angst en pijn en het verlagen van de bloeddruk voor mensen met hypertensie. Natuurlijk zijn er studies naar yoga gedaan en zij toonden aan dat yoga kan helpen bij het verbeteren van de mobiliteit van de wervelkolom bij mensen met chronische lage rugpijn, maar ook om je metabolisme, je vetverbranding te stimuleren. Lees verder om erachter te komen wat u kunt verwachten van die eerste yogales.

Belangrijk om te weten voordat je aan Yoga gaat doen

Yoga combineert een verscheidenheid aan houdingen (asana’s), ademhalingstechnieken (pranayama) en meditatie in elke les. Poses variëren van staand tot zittend, rechtopstaand tot een hoofdstand. Dit allemaal met veel draaien ertussen. Het doel: het lichaam strekken en versterken waardoor je de stress van de dag kunt laten verdwijnen.

Er zijn verschillende Yoga-stijlen

Voordat je een cursus gaat aanschaffen is het misschien wel belangrijk om eerst een ​​yogastijl te vinden die bij je past. Bij je levensstijl, doelen en persoonlijkheid. Voor de sportievelingen zijn vinyasa en poweryoga meer atletische stijlen, waarbij ze snel van de ene houding naar de andere gaan en kracht en uithoudingsvermogen opbouwen. Ben je avontuurlijk? Probeer eens hot yoga, waarvan is aangetoond dat het de flexibiliteit en spierkracht verhoogt bij gezonde jonge volwassenen. Op zoek naar iets minder intens? Probeer een meer ontspannende stijl zoals hatha, die sterk gericht is op ademhaling en meditatie en het verbeteren van de verbinding tussen lichaam en geest. Omdat Yoga ook al zo lang bestaat zijn er erg veel aftakkingen. Er is een breed scala aan nieuwe en innovatieve lessen, van aerial yoga tot karaoke yoga voor de zangers onder ons.

Klaar voor de start

Er worden steeds meer cursussen online voor thuis gegeven. Je kunt dan zelf bepalen wanneer je je oefeningen gaat doen.

Yoga voor beginners

Leer Yoga stap voor stap vanaf de basis! In 9 Online Lessen Ontdek Je Alle Basisoefeningen Van Yoga Voor Meer Ontspanning, Meer Flexibiliteit, Een Sterk Lichaam, Een Gezonde Geest En Meer Persoonlijke Kracht! Dit is een hele fijne cursus als je nog (bijna) niets weet van yoga maar er erg nieuwsgierig naar bent. Na deze cursus heb je meer Energie, voel je je Sterker, Flexibeler, Gezonder en ben je gewoon Happy! Happy yoga wordt online gegeven door Rolf en Melanie. Zij hebben yoga gevolgd op Bali en willen hun kennis met ons delen. Ze laten zien dat yoga totaal niet zweverig is maar echt van deze tijd. Deze Yogalessen en Mindfulness trainingen kunnen goed helpen tegen stress, irritaties, slecht slapen, weinig energie en onverklaarbare pijntjes in je lichaam.

Mindfulness voor het Dagelijkse leven – Happy with Yoga

Kom totaal tot ontspanning en leer met de stress van het dagelijkse leven om te gaan. Dit is een 8-weekse Mindfulness cursus inclusief audiobestanden, video’s en dagelijkse emails. De cursus is een dagelijks stappenplan voor mensen die aan de slag willen met Mindfulness en meer rust willen ervaren en minder stress. Je volgt alles net als de andere cursussen ook vanuit huis.

Practice van Happy with Yoga (online te volgen)

Wat is Practice van Happy with Yoga? Practice van Happy with Yoga is een online Yoga platform met honderden Yogalessen en cursussen in verschillende stijlen, lengtes en intensiteit. Je kunt hierdoor overal, altijd en onbeperkt je oefeningen doen! We noemen het voor het gemak even ‘De Netflix van de Yoga’.  Je hebt hier verschillende lessen zoals onder andere:

  • Yin Yoga en de meridianen
  • Meditatie
  • Hatha vinyasa- open je intuïtie
  • Restorative Yoga- laat los in stilte
  • Yoga tegen stress
  • Rise & Shine Ochtend Yoga

Yoga Nidra Online

Dit is een krachtige en speciale techniek uit de yoga waarbij je leert om bewust tot diepe ontspanning te komen. Yoga Nidra is een systematische methode waarbij naar complete fysieke, mentale en emotionele ontspanning wordt toegewerkt. Yoga Nidra bestaat uit twee woorden uit het Sanskriet. Yoga betekent ‘samenbrengen’ of ‘verbinden’. En Nidra betekent ‘slaap’. Tijdens Yoga Nidra lijkt het alsof je slaapt, maar je bewustzijn is nog aan het werk op een dieper niveau. Bij Yoga Nidra balanceer je dus als het ware op het lijntje tussen wakker zijn en slapen.

Je werkt naar deze staat toe door middel van een aantal systematische oefeningen en visualisaties. Je komt fysiek, mentaal en emotioneel compleet tot ontspanning en raakt daarnaast in een hele ontvankelijke staat.

Zoek voor jezelf de yoga die het beste bij je past

Een goede leraar gebruikt al zijn levenservaring om een ​​positieve lichaam-geest-ervaring voor de student te maken. Persoonlijkheid en energieniveau kunnen ook meespelen bij welke instructeur je het beste aansluit.

Even bijtanken

  • Eet licht voor yoga en neem minstens een uur om te verteren. Op een volle maag is yoga niet fijn te doen
  • Schaf een yogamat aan. Ga je op een locatie je yoga lessen volgen neem dan je eigen yogamat mee. Zoek naar een mat die gedempt is en een antislipoppervlak biedt.
  • Vergeet ook geen handdoekje om mee te nemen.
  • En natuurlijk (het belangrijkste: water om je gehydrateerd te houden. Dit helpt je ook om gefocust te blijven tijdens de les.
  • Je Kleding moet lekker zitten.. Draag iets comfortabels om volledige bewegingsvrijheid van het lichaam mogelijk te maken. Vermijd losse shirts en korte broeken. Het is niet fijn als alles bloot komt als je een pose moet doen waarbij alles onthuld.
  • Blote voeten zijn ideaal bij het oefenen van houdingen.

Yoga voor iedereen

Yoga kan gevolgd worden door iedereen
Maar let er wel op dat je je niet forceert. Heb je tussendoor rust nodig, neem deze dan. Luister altijd naar je lichaam. Heb je blessures, informeer je instructeur vooraf zodat hij hiermee rekening kan houden. Volg je de cursus online, let dan op jezelf. Vergeet ook niet te blijven ademen. Vooral als je thuis je yoga oefeningen doet is het belangrijk dat je juist blijft ademen. Je adem is bij yoga net zo belangrijk als je houding. Leer het Yoga kennen, inclusief namen van poses, handposities en meditatietechnieken, om te voorkomen dat je je verloren of gestrest voelt tijdens de les. Je weet dat je een professional bent als je begint te klinken als deze doorgewinterde yogi’s. Begin gewoon bij les 1

Succes en laat me weten hoe het is verlopen je eerste lessen!

7 reacties op “Yoga voor beginners

  1. Ik vind Yoga altijd iets zweverigs hebben, word er ook een beetje lacherig van als mensen voorstellen dat ik dat misschien eens moet proberen. Voor de yoga-houdingen die ik heb gezien moet je zo ongelooflijk lenig zijn. Dat is voor mij niet te doen. Ooit heb ik via Fit-at-home een yogales gevolgd en daar werd ik alleen maar gefrustreerd van. De oefeningen die voorbij kwamen, kon ik niet uitvoeren zoals zij, omdat ik minder lenig ben en omdat mijn buik in de weg zit.

    Maar nu ik lees over de Nidra Yoga word ik wel weer nieuwsgierig. Ben er gelijk even wat meer over gaan opzoeken en eerlijk gezegd, denk ik dat ik die wel eens ga proberen. Misschien geeft het mij echt wat energie.

  2. Ik heb al eens yogalessen gevolgd. Het was toen niet echt mijn ding. Misschien in de toekomst nog eens proberen. Maar ik vrees dat mijn mening hetzelfde zal blijven. Ik moet iets actiever te doen hebben.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.